Tack för svaret
Tyvärr hinner jag inte byta RF-modul nu.
Tillsammans med elektroniken kommer den dra ca. 100 uA i sleep. Den sover 59,6s och är vaken 400 ms.
Den skickar mätdata varannan minut och när den skickar kan den dra uppemot 150 mA.
Är den vaken utan att skicka drar den 50-60 mA
Alltså:
1. Sleep- 59,6s (100 uA)
2. Vakna och lyssna- 0,4s (60mA)
3. Sleep- 59,6s (100uA)
4. Vakna och skicka- 0,4s (150mA)
Jag har tyvärr inte tid att skriva ett eget protokoll med radiolänkar. Radiomodulerna har som krav på sig att föra ett meshnät vilket hade tagit alldeles för lång tid att fixa.
En nod kommer sitta ute och en inne.
Ovan är mina föruts'ttningar. Jag skulle vilja få upp det hela i 2 års batteritid men det är så gott som bortglömt redan. Därav tänkte jag sätta in en solpanel. För den nod som är utomhus skulle solpanelen kunna bidra. Men för den inomhus är det nog så gott som kört.
Så som jag tänkt nu har jag två stycken seriekopplade AA-batteier, oladdningsbara. 2500 mAh/st. Detta par sitter sedan parallellkopplat med ännu ett par seriekopplade AA-batterier, oladdningsbara 2500 mAh /st. Detta ger mig 5000 mAh.
Sedan använder jag mig utav en switchregulator för att trycka upp den (fallande) 3 V inspänning till enn 3,3 V inspänning för RF-modulen. Detta för att draina batterierna.
Om man räknar på strömmarna och tiderna ovan kommer man fram till att under loppet av 2 min kommer medelströmmen bli ca. 0,8mA.
Detta blir i antal timmar : 5000 / 0,8
Vilket blir i antal år : 0,71. Vilket inte är i närheten av 2 år.