Konstant ström PWM system 12vdc in/ut

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pucco

Re: Konstant ström PWM system 12vdc in/ut

Inlägg av Pucco »

Perpetuum mobile
http://www.gas4free.com/

"Man sänker bensinförbrukningen till hälften eller till och med till en tredjedel"

Ingenstans i någon av dom ställen som säljer eller gör reklam för det här står det att det går åt energi för att spjälka vatten.

jw1978 ska alltså spjälka vatten till väte och syre med upp till 600W elektrisk effekt (0.8 hk) och sedan med den gasen halvera bensinförbrukningen. :shock:

Edit: Hittade det här
"The Gas4Free hydrolyzer built using the specs provided in the books will typically average between 7-8 amps but may go as high as 12 amps at maximum draw."
Alltså 100W elenergi kan halvera bensinförbrukningen.
monstrum

Inlägg av monstrum »

Så man kör en förbränningsmotor som driver en generator. Med elen tillverkar man vätgas. Med vätgasen driver man motorn.
Om generator->el->vätgas->motor genererar mekanisk effekt så är väl bensinen helt onödig. Bara att ha ett litet batteri som man startar processen med. Man får dock akta sig så att man inte råkar slänga ut sådana där apparater i havet, för då kommer allt havsvatten att bli till vätgas.

Bluff o båg...

Edit: Såg nu att det var ännu mer fantastiskt. Man behövde inte ens ha bensin...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vätgasen kanske gör förbränningen mer effektiv?
Mer fullständig förbränning. Man startar ju rapsolje motorer mm med diesel/bensin.
monstrum

Inlägg av monstrum »

Har inget svårt att tro att vätgas skulle göra förbränningen effektivare. Dock så är det väldigt motsägelsefullt ifall den skulle bli så mycket bättre att den ökade effektförbrukningen uppvägs.
Enligt deras hemsida så var det ju halva eller en tredjedel av bränsleförbrukningen man var nere i. Om detta stämmer så går alltså en bensinmotor från ~30% verkningsgrad till 60-90%, vilket inte är ens teoretiskt möjligt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det blir säkert bättre. Frågan är om det kostar mindre energi än det ger. Över fysiklagarna kommer man dock nog inte.. :vissla:
jw1978

Inlägg av jw1978 »

Ja det här tråden spårade ur direkt haha...

Och nej har inte tänka använda 600watt, och speciellt inte på en liten motor.. Jag nämnde 50amp eftersom vill ha en pwm system som kan användas på motorer up till 16liter slag volym... ringer det nån klocka "Pucco" ;)

8-15amp up 2,5L , 12-20amp up till 3L ungefär OSV... något som trimmas in inviduelt till varje motor.

Energin som det "kostar" att tillverka en mindre mängd vätgas&syre som fungerar som katalysator till normal bränset är mycket mindre än vad det ger i resultat i en förbränningsmotor, som för övrigt ligger på ca 16-20% verkningsgrad (bensinmotorn) 20-45% (dieselmotorn)

Ni kan väl ringa Ronn eller läsa hemsidan www.ronnmotors.com och fråga om det fungerar
(supersportbils tillverkare i USA som standard monterar HOD system i deras bil, hydrogen on-demand)

Det finns oseriösa tillverkare av dessa mer kallad enkla hho system, sedan finns det seriösa tillverkare av Riktiga HOD system som är mer avancerade system som trimmar in exakt rätt mängd vätgas&syre till motorstor lek och effekt. och som har all styrning som behövs för att trimma in gasen till förbränningen

Det är en induktiv last pga att överskottsvärmen som genereras gör att vatten värms upp och vilket ger följd effekten att generatorn vill dra mer ström.. (naturlig karaktär som denna halvledare har, elektrolyscellen som det igentligen heter)
Och tvärt om mkt kallt vatten gör att generatorn drar mkt lite ström... och att % satsan av elektrolyt i vatten bestämmer hur mkt ström generatorn drar, och därför behövs ett seriösat pwm system som reglerar hela tiden önskad ström styrka in till generatorn.

Och om det fingerar eller inte behöver ni inte bry er om utan jag ville veta om det finns på svenska marknaden ett pwm system som skulle kunna passa till detta.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Buck omvandlare med reglering med avseende på ström. Samt en mikrokontroller som kan räkna på både motor och reglering i realtid. Så löser du sannolikt hela problempaketet.

Återkom gärna med resultat hurvida det sparar soppa. Kanske något för matoljedrivna dom om inte annat. Kan man lösa vätgas i matolja effektivt så är det än bättre.
jw1978

Inlägg av jw1978 »

Jag kommer presentera resultat på min hemsida och youtube kanal, kommer visa att förbrukning går ner med hjälp av ett OBD2 serviceverktyg som läser av parametrar (förbrukningPerTimme & 100km/l, belastning, TPS, tändning, varvtal m.m) + förbrukningstester på landsväg, avgastester .

kommer nog dröja minst en månad till. Har beställt ett seriöst digitalt pwm system från usa men det var restat och jag har fått vänta länge... Ville undersöka om det finns i Sverige.

Kan berätta ett sådant pwm system gör dc spänning på utgånget till en halv ac spänning (förstår du mig?) och sedan justerar dutycycle 0-100% och på det sättet justerar in önskad ström till elektrolyscellen.. har även ställbar önskad frekvens eftersom lämplig frekvens sänker värmeutvecklingen i elektrolys cellen och gör den lite effektivare
Pucco

Inlägg av Pucco »

Lastbilsmotorer kanske. Eftersom du gav så lite information i början så använde jag namnet på din bildfil för att söka i Google på. Då hamnade man på en massa knepiga sidor om HHO generatorer och bilar och efter att ha snurrat runt ett tag verkade allt väldigt oseriöst.
Även ronnmotors hemsida är lite tveksam med konstiga tester som ska visa på att det fungerar. Jag tittade tex på en lastbil, 2008 Cummins Turbo Diesel powered Peterbuilt H2GO Test Results, där det framgår att CO2 utsläppen har minskat med 32-100% beroende på belastning. noll CO2-utsläpp innebär att i vissa fall skulle ingen diesel ha förbrukats alls.
Det är lätt att bli skeptisk när det inte verkar finnas några oberoende källor. Det kan ju vara så att det kan göra nytta i äldre motorer med dålig styrning av bränsle/luft-parametrar men det oseriösa hyllandet och överdrivna reklamen gör mig lite tveksam till hur mycket nytta det gör.

Lite svar och synpunkter på din egentliga fråga. Det du kallar induktiv last verkar ju vara resistiv last med negativ temperaturkoefficient. Genom att då styra strömmen borde det fungera oberoende av spänningen bara den är över tröskeln för att det ska genereras HHO. Det är ju strömmen och inte effekten som spjälkar vattnet.
Ska du sedan använda flera elektrolysceller måste du antagligen ha separat strömstyrning till varje för att inte riskera att den varmaste överlastas och får för mycket ström på grund av den negativa temperaturkoefficienten. Seriekoppling på ett 24V-system skulle fungera men inte parallellkoppling på 12V.
Det jag kan tänka mig som färdiga styrenheter är batteriladdare eller motordrivare. Men det är halvfabrikat som kräver någon typ av återkoppling med strömmätning.

Edit. Såg att du postat medans jag skrev. Kan du peka ut den PWM-krets du beställde så kan det vara lättare att peka ut något alternativ som är tillgängligt.
monstrum

Inlägg av monstrum »

Låter ju intressant ifall det funkar. Dock så var den där hemsidan en typisk bluff-o-båg-sida. Står inget om hur det funkar, bara att det är så fruktansvärt revolutionerande och att man bara behöver köpa deras bok för att få ta del av detta...

Hur som helst, om det nu faktiskt fungerar, vad är nackdelen? Varför sitter inte detta i varje nytillverkad bil? Det verkar ju inte vara några dyra prylar och ingenjörer finns det gott om ute på bilutvecklingsavdelningarna.

För att hålla sig till ämnet. Tycker också det verkar vara en helt resistiv last som dock ändras med olika parametrar. Får strömmen vara hur hög som helst för att processen skall fungera? Det som händer ifall du pulsar t.ex. 10A med 50% duty-cycle är ju inte att du får en konstant ström på 5A, men det kanske inte spelar någon roll.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

För några år sedan experimenterade jag lite med vätgas. Jag tänker just på det där med att elektrolyten blir uppvärmd. För en enskild cell behövs det teoretiskt 1,48 volt för att tillverka vätgas men i praktiken behövs upp mot 2 volt, resten av spänningen x strömmen producerar enbart väme. Säg att du matar en enkel cell med t.ex. 100 amp vid 12 volt. P=U x I ger då att ungefär 1,48 x 100 = 148 watt går till vätgasprod. och 10,52 x 100 = 1,052 kw går bort i värmeförlust. :( Så ska det bli någorlunda effektivt så bör man seriekoppla 6 celler frånskilda från varandra. En liten tankeställare. :)
jw1978

Inlägg av jw1978 »

ja strömmen kommer vara hög i pikarna och kretsen ska klara även det.. säg pwm till mindre motorer upp till ca4 liter behöver klara 30amp konstant (lite överdimesionerad då) då komner väl ström pikarna vara rätt höga, speciellt med hög blanding av elektrolyt som behövs i vissa förhållanden. hög blandnign av elektrlyt gör att elektrlys cellen vill dra väldigt mkt ström i "brute force läget, utan pmw) så jag antar att pwm ska ändå klara höga ström pikar även om operatören lägger sig på önskad konstant ström på låga 15amp tex..

Inte för att jag tror att någon av er kommer tro på detta, med ni kan ju läsa ett test som ett universitet i Australien gjort.

Universitetet heter:

Sustainable Energy Centre, School of Advanced Manufacturing and Mechanical Engineering, University of South Australia, Mawson Lakes, SA 5095, Australia

Articeln finns även på skolans hemsida MEN du måste vara registrerad för att kunna se denna..
Universitetes hemsidan :

http://www.unisa.edu.au/

sök på:

"Effect of H2/O2 addition in increasing the thermal efficiency of a diesel engine"

och du kommer hit (första träff):

http://www.unisanet.unisa.edu.au/staff/ ... aiful.Bari

Lite längre ner på siden ser ni att han gjort testet som kallas:

"Effect of H2/O2 addition in increasing the thermal efficiency of a diesel engine"

Det testet kan läsas gratis på :

http://smacksboosters.110mb.com/HHOdiesel.pdf (glöm hans riktiga hemsida och produkter "smacksboosters", vilket skämt! men själva artikeln är seriös källan kommer från ett seriöst universitet)

Känner på mig det här kommer bli en låång tråd.. som kommer mest handla om att det fyskiskt inte kan fungera!

Om vi skulle kunna hoppa över den biten och så låter ni mig presentera resultaten istället inom några månader, bara mitt pwm system anländer.

Men om ni har några ider om ett konstant ström pwm system i dc spänning som jag beskrivit och var jag skulle kunna få ta på ett i Sverige eller norden, EU, är jag evligt tacksam.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

detta är ju ett elektronikforum, bygg :vissla: :mrgreen: :wink:
så svårt är det inte
jw1978

Inlägg av jw1978 »

Jag är värdelös på bygga elektronik !! måsta vara proffetionella pwm system (ställbara på alla vis) bara tekniken blir lite accepterad kommer det ju ploppa upp duktiga svenska elektrnik företag som kan bygga detta åt mig..

Som det ser ut nu sp finns det inte i Sverige Eller??
jw1978

Inlägg av jw1978 »

förslag på elektronik företag som kan bygga dessa åt mig i framtiden?
Skriv svar