Vad är detta?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Macce

Vad är detta?

Inlägg av Macce »

Var på skroten och släpade hem en låda som jag tänkte slänga upp på taket och montera några coaxialrelän i så jag slipper dra in en massa tjocka coaxialkablar in i huset.
Lådan är dumpad av Nokia och innehåller 6st moduler. Vore kul att veta om det är något att ta vara på och ha nytta av eller om det är lika bra att slänga bort det.

Lådan:

Bild

"Racket" med modulerna:

Bild

En typ av modul, finns fyra av dessa:

Bild

Kretskortet av denna modul:
(På kortet står det bl.a. Repeater, vilka pinnar som skall vara normalt bryggade och vilka som skall bryggas om den används som ersättare för en annan modul).
Bild

Modul 2, finns en av denna sort...

Bild

...och kretskortet:

Bild

Modul3, finns en av denna sort. Går att plugga i en annan modul efter denna.

Bild

Och kretskortet av den:

Bild

Från "racket" modulerna är inkopplade i kommer 3 kablar, vilka hade 2 kontakter av denna typ var:

Bild

Är det bara att slänga bort detta genast eller kan man ha någon nytta av det. Och vad är det för något?

Edit, klickade på URL-knappen istället för IMG. D'oh. :wall:
frejo

Inlägg av frejo »

En repeater är väl något man har vid kommunikation över längre sträckor för att förstärka signalen längs med vägen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Såg några CMOS kretsar i dom då kan jag kanske förstår varför dom är slängda, men det fanns visst också 74 varianter..
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Chansen att få avsedd nytta av korten är nog liten men du kan ju bygga in egen utrustning i modulerna/racket.

Jag skulle plocka: överspänningsskydden, spolstommarna, likriktarbryggorna, byglarna, krone-plintarna, racket och ev. bakplanet.
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

jag kan inte finska men jag sätter nästan huvudet på att det är en linjeförstärkare eller LF-överdrag för fyr-tråd (ett par för sänd & ett för mottagning.)
600 ohm är linjeimpedansen på normal telekabel.

-inget man normalt sett har nån glädje av för privat bruk = slakta! :D
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Ok. Det får vara i garaget tills jag har lite att göra eller behöver dem till något :)
Skriv svar