LED 50w, hur driva?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
94vikcha

LED 50w, hur driva?

Inlägg av 94vikcha »

Tjenare!

Funderar på att bygga ihop en dyklampa för undervattensbruk. Tack vare vattnets avledningsförmåga har jag tänkt använda en ganska kraftig ljuskälla, som troligtvis ger ifrån sig mycket värme.

Ljuskällan jag funderar på är följande;
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.42135

Har läst att man måste ha drivare och grejjer, men har inte förstått mig på detta! Man kan ju läsa av att strömstyrkan löser sig om jag seriekopplar två 12v batterier, men vad mer behöver jag för att få denna lampa att fungera på ett bra sätt?

Funderar på att trycka in lampan i ett aluminiumhus för att få extra kylning. Sedan en kabel till en batterikanister där jag har två seriekopplade blyackar.

Det jag behöver hjälp med är länkar till drivare och annat som kan tänkas behövas, eller bara förklaringar hur jag ska gå till väga för att projektet ska fungera!
blueint
Kontakt:

Re: LED 50w, hur driva?

Inlägg av blueint »

danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du behöver reglera strömmen på något vis. Du verkar inte riktigt ha koll på skillnaden mellan ström och spänning.
24V batterier är nog inte det optimala. Det är nog lättare med högre eller lägre spänning.
94vikcha

Inlägg av 94vikcha »

Danei:

Det stämmer att jag inte är speciellt bra på elektronikläran. Vill dock lära mig vad och vilka produkter som krävs för att få detta projekt att gå ihop. Jag är inte jätteintresserad av elektroniken i sig, snarare konstruktionen av lampan i övrigt. Därför vore det schyst om någon kunde förklara lite snabbt vilka värden(V, Ah) som tex batteriet borde ha, vilka övriga elektroniska produkter jag behöver för att driva denna lampa!

Mvh
94vikcha

Inlägg av 94vikcha »

Hittade denna drivare;
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.42805

Tyvärr har den input på alldeles för hög volt, då jag vill driva lampan med 12v batterier. Någon som har något tips?
Skriv svar