Jag hoppas kunna köpa samma transistor typ till tre olika motordrivers. En motor är på 200 W nästa 500 W och den sista lämnar 2.4kw vid full effekt. Alla motorer vill ha 12 volt.
200w motor är till pelletsroboten jag hoppas kunna ersätta den motor med en 500 w motor istället då roboten är lite slö.
2.4kw motor skall jag ha till en 12volt motorsåg till ett stegmatar projekt.
Jag har läst $tiff:s tråd om H-brygga den var mycket lärrorik.
Lika ollebolle:s tråd Välja mosfet för minst 50A och kylning i chassie var bra.
Till pelletsroboten behöver jag back, men det går att fixa med hjälp av reläer, det verkar enklast.
Om matningspänningen som högst är 24 volt skall jag då gå på mosfet transistorer som klarar 55 volt eller skall jag gå högre? Tex den här ...... från , farnell fördelen är att den inte är så dyr. Så det gör inte så ont i plånboken ifall röken skulle slippa ur den.
Det står "Rds(on) Test Voltage Vgs:10V" .... betyder det att spänningen för att få transistorn att öppna sig fullt bör vara min 10volt och får max vara "Voltage Vgs Max:20V
" och max 20 volt. Kanske ganska självklart för endel men jag vill bara kolla att jag fattat det rätt.
Enligt datablad:
Max ca 8 A vid 12 volt och 1mS enligt "maximum safe operating area" diagram. Vart i helsike tog de där 94 eller 74 amperna som utlovades vägen.
Är det realistiska siffror att räkna på just på den här mosfet trissan?
I=P/U = 200w/12volt= ca 25 A ..... det betyder att jag behöver ca 3 st trissor för 200w motorn.
Och en jäkla massa fler för 2.4 kw motorn.