Dator stängs av. Nätagg?
Dator stängs av. Nätagg?
Under ett par veckors tid har min stationära PC börjat krångla. Det började med att hårddiskarna stängdes av i en bråkdel av en sekund. Ibland klarade det sig, ibland stannade diskarna och ibland frös bilden helt. Det händer inte så ofta (än) , jag kan ofta ha på datorn i fyra-fem timmar i sträck utan problem. Men så plötsligt händer det. Kanske var tredje dag ungefär.
Men idag stängdes helt enkelt datorn plötsligt av. Den gick på igen direkt när jag tryckte på startknappen. Jag misstänker nätagget.
Det står CODEGEN 300W på den och den har en 2x10 polig kontakt till moderkortet.
Är det bara att köpa nytt nätagg eller är det nåt annat jag behöver tänka på? Ska jag passa på att köpa en lite kraftigare? De flesta nätagg brukar väl passa rent fysiskt i chassit?
Men idag stängdes helt enkelt datorn plötsligt av. Den gick på igen direkt när jag tryckte på startknappen. Jag misstänker nätagget.
Det står CODEGEN 300W på den och den har en 2x10 polig kontakt till moderkortet.
Är det bara att köpa nytt nätagg eller är det nåt annat jag behöver tänka på? Ska jag passa på att köpa en lite kraftigare? De flesta nätagg brukar väl passa rent fysiskt i chassit?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av jesse 22 november 2010, 15:33:11, redigerad totalt 1 gång.
Re: Dator stängs av. Nätagg?
De flesta passar ja. Annars kolla ditt nuvarande efter svullna kondningar ol. Iofs kostar väl kondningar nästan lika mycket som ett nytt agg 
För att inte tala om besväret att löda - korten leder ju värme som en kompakt kopparplatta!
Är det Metal Core Board (MCB) eller något annat specialmaterial i kretskortslaminatet för nätagg?
Har ingen aning, men jag bara gissar att det kan vara lika trögt som ett moderkort. Dessa har ju massa lager av koppar, och kondensatorerna sitter ju i åtminstone översta och understa lagret som sällan är termiskt avkopplade. Jag har inte plockat isär mitt nätagg än... vet inte hur jag ska göra, för jag använder ju den här datorn ganska mycket på dagarna. Så jag tänkte det skulle vara snabbare att bara kasta in ett nytt nätagg och veta att det funkar. Såvida det inte är något annat fel i datorn som spökar.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ja det är väl inget att tveka på. Köp ett nytt kvalitétsaggregat med 80+-märkning och sätt i. Blir det inte bättre har du i alla fall ett aggregat på reserv tills den dagen det andra går sönder. För det gör det, frågan är bara när.
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag tycker att du ska passa på att skaffa ett kvalitetsnätagg. Ett Corsair VX450 borde vara ett bra val för dig.
Möjligen begöver du också skaffa en ATX24->20 pins adapter. Det går att trycka ned en 24-pins kontakt i en 20 pins men då kommer fyra stift hamna i luften utanför kontakten på moderkortet. I ditt fall kan det vara där dina IDE-kontakter sitter, jag minns inte vilket håll de kommer att sticka ut.
Tystare och högre verkningsgrad är två argument.
EDIT: PHermansson han före.
Möjligen begöver du också skaffa en ATX24->20 pins adapter. Det går att trycka ned en 24-pins kontakt i en 20 pins men då kommer fyra stift hamna i luften utanför kontakten på moderkortet. I ditt fall kan det vara där dina IDE-kontakter sitter, jag minns inte vilket håll de kommer att sticka ut.
Tystare och högre verkningsgrad är två argument.
EDIT: PHermansson han före.
man kan väl alltid såga bort en del av kontakten om den är i vägen 
- anders_bzn
- Kontakt:
Kollade Corsairs hemsida, det står att agget är 20/24 pin compatible. Har monterat ett par sådana här, tror nästan att man kan bryta isär kontakten vid närmare eftertanke. Mao, du slipper såga!
Hittade ett 300W agg i en av mina lådor. Av någon anledning är 20-kontakten avklippt... 
Men om nu det gamla 300W nätagget krånglar kanske jag borde gå upp till minst 400W ?
Ljudnivån har ju viss betydelse...
Men om nu det gamla 300W nätagget krånglar kanske jag borde gå upp till minst 400W ?
Ljudnivån har ju viss betydelse...
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
silentpcreview.com brukar vara bra att besöka innan man köper PSU.
För mig funkar ett gammalt 300W agg även med ett modernt strömsugande graffikkort och fyra hårddiskar i i datorn. Jag tror inte på att man behöver kraftiga nätaggregat, som verkar vara en uppfattning på datorforumen. En dator drar väl sällan över 200W? Men ifall priset inte skiljer mycket är det väl bara att ta ett 400W.
Det viktiga är att nätagget är av en tillverkare som håller hög kvalité. Du vill ju lika lite ha ett underdimensionerat(överspecificerat) nätagg/spänningspikar i din dator som för ditt labagg.
Cooler Master, Corsair, Fractal Design eller liknande skulle jag hålla mig till. Vad du än gör köp INTE ace of sweden.
EDIT: @bearing Sant. Det viktiga när man kör lite häftigare grafikkort och processor är att du kan kräma på rätt bra på +12V linan(linorna). Men ett ~500W av en bra tillverkare räcker till dem flesta, av anledningen till att lägre specade sällan klarar av tillräckligt många ampere på 12V linan (iaf. inte om du överklockar, vilket snarare är standard än undantag på ett datorforum)
Cooler Master, Corsair, Fractal Design eller liknande skulle jag hålla mig till. Vad du än gör köp INTE ace of sweden.
EDIT: @bearing Sant. Det viktiga när man kör lite häftigare grafikkort och processor är att du kan kräma på rätt bra på +12V linan(linorna). Men ett ~500W av en bra tillverkare räcker till dem flesta, av anledningen till att lägre specade sällan klarar av tillräckligt många ampere på 12V linan (iaf. inte om du överklockar, vilket snarare är standard än undantag på ett datorforum)
Tyvärr måste man dimensionera efter topeffekten (strömmen) inte medeleffekten. Samt att marginaler är bra.
Dock kanske ett 600 W nätagg är onödigt för en maskin som maximalt kan ta ut 200 W.
Dock kanske ett 600 W nätagg är onödigt för en maskin som maximalt kan ta ut 200 W.
Jag har ett Corsair 400W (80+) agg att sälja... Nytt i kartong och aldrig använd, skulle in i en dator men det blev aldrig av... Ge mig ett erbjudande jag inte kan motstå (det är ju trots allt helt nytt!)
PS. läggs på Blocket eller Tradden om inte du är intresserad Jesse...

PS. läggs på Blocket eller Tradden om inte du är intresserad Jesse...