Shuntmotstånd till stegmotorerna?
Shuntmotstånd till stegmotorerna?
Är det möjligt att övervaka strömmen till stegmotorerna med ett shuntmotstånd? Eller kommer det påverka prestandan? Säg, till exempel ett på .05Ω. Tänkte göra en "analog" mätare med op-ampar och en LM3914.
Re: Shuntmotstånd till stegmotorerna?
Det är ju så chopperstyrningen sköts på dirvarkorten, ett shuntmotstånd som sensemotstånd.
Re: Shuntmotstånd till stegmotorerna?
Varför övervaka den?? När du har ställt in strömmen en gång så behöver man ju inte bry sig om den, den är ju konstant (mer eller mindre)
Re: Shuntmotstånd till stegmotorerna?
Tänkte ha som övervakning så man inte överbelastar stegmotorerna. Inte helt 100% på hur stegmotorer fungerar dock 

-
- Inlägg: 8092
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Shuntmotstånd till stegmotorerna?
Du kan inte överbelasta dem om du inte redan ställt strömmen för högt på drivkortet.
Re: Shuntmotstånd till stegmotorerna?
Jahapp. Saken är klar då
Har inte fått fräsen ännu så jag hade ingen aning om att det gick att ställa in.

-
- Inlägg: 7106
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Shuntmotstånd till stegmotorerna?
Shuntmotstånd leder förbi strömmen parallellt med belastningen och är alltså parallellt kopplade. Inte alls så som det är utfört i drivningen för stegmotorer. Man använder alltså inte shuntmotstånd i denna tillämpning.
Strömmen i en stegmotorlindning ökar inte så där jättesnabbt vid normal drivspänning. För att få snabbare stegmotorer, så driver man normalt sett stegmotorer med för hög spänning. Då byggs strömmen i lindningen upp mycket snabbare och motorn presterar mycket bättre. Man mäter då strömmen i senseresistorn som ligger i serie med lindningen, för att kunna begränsa strömmen så att den inte stiger över vad lindningen klarar. Det är denna maximala ström som lindningen ska ha som ställs in på drivsteget.
Strömmen i en stegmotorlindning ökar inte så där jättesnabbt vid normal drivspänning. För att få snabbare stegmotorer, så driver man normalt sett stegmotorer med för hög spänning. Då byggs strömmen i lindningen upp mycket snabbare och motorn presterar mycket bättre. Man mäter då strömmen i senseresistorn som ligger i serie med lindningen, för att kunna begränsa strömmen så att den inte stiger över vad lindningen klarar. Det är denna maximala ström som lindningen ska ha som ställs in på drivsteget.
Re: Shuntmotstånd till stegmotorerna?
Tanken var säkert just ett seriemotstånd, inte shunt, speciellt om man ser på resistansen (0,05 ohm) han tänkte sig.
Avsåg säkert närmast att shuntmäta [spänningsfallet över] det motståndet.
Avsåg säkert närmast att shuntmäta [spänningsfallet över] det motståndet.