Hej, jag har en signal som pendlar mellan 0 och +0,5V. Jag behöver förstärka denna så den hamnar i området 0 till +5V. Jag tänkte att det enklaste måste vara att använda mig av en operationsförstärkare. Jag är helt novis inom detta område men det verkar som att en icke inverterade koppling med 10ggr förstärkning är vad jag är ute efter.
Jag inskaffade mig uA741 (ELFA: 73-010-21) och kopplade den först som en spänningsdubblare med två st 10kohms motstånd. Problemet jag upplever är att utgången ger ca 3.8V när det ligger 0V på ingången hela vägen upp till just 1.9V. Sedan fungerar den perfekt när insignalen ligger över två volt. Insignalen dubblas hela vägen upp till matningsspänningen. Skall det vara såhär eller har jag gjort något fel? Jag är i behov av att utsignalen följer insignalen hela vägen från 0 till +5v.
Jag har kopplat -VCC till 0V och +vcc till +12V. Måste jag kalibrera med hjälp av offset ingångarna?
Om jag vill ha min 10ggr förstärkning. Vilken storlek bör jag välja på motstånden? är det strömmen på utgången som styr detta och sedan matchar jag det andra moståndet efter det första?
tacksam för svar.
Problem med spänningsdubblare uA741
Re: Problem med spänningsdubblare uA741
du måste ha negativ matningspänning för att det skall funka
Är det just den här op ampen som gör att det inte fungerar eller är det generellt så att alla kräver +- matning?
finns det några bra "single rail" op ampar som kan lösa detta?
finns det några bra "single rail" op ampar som kan lösa detta?
MCP6002 är en billig rail-to-rail som funkar fint med enkel spänningsmatning: 73-868-57
Eller t.ex. LM258 eller 358 som klarar av ner till negativ matning, men inte riktigt hela vägen upp till positiv matning. Ungefär samma pris på dom.
EDIT: MCP6002 klarar inte 12V matning läste jag nu, det gör dock de andra två
Eller t.ex. LM258 eller 358 som klarar av ner till negativ matning, men inte riktigt hela vägen upp till positiv matning. Ungefär samma pris på dom.
EDIT: MCP6002 klarar inte 12V matning läste jag nu, det gör dock de andra två