Byta Display på Viltkamera - fortsättningen...
-
The Poacher
Byta Display på Viltkamera - fortsättningen...
Började en tråd för ett tag sedan http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=46722. Men inser nu att frågeställningen ändrats något, nu när jag skruvat isär kameran och kollat insidan.
Så här ligger det till, jag har två viltkameror med displayer som inte visar den info de skall, se bilder ett och två nedan.
Så jag skruvar isär kameran och finner följande inuti (baksidan på displayerna), se bild tre och fyra nedan.
Innan jag satte ihop kameran så kollade jag stiften som ansluter displayen till kretskortet. Det var ingen korrosion och jag gick försiktigt över med en tandpetare där jag lindat 1000 sandpapper runt. Torkade sedan av med T-röd. Ändå är resultatet som på bilderna ovan.
Så tror ni att det är displayerna som är kass eller tror ni det är glapp någonstans?
Jag har fått löften från tillverkaren om nya displayer, men det kan ta lite tid innan de kommer och jag är lite rädd att det kanske inte hjälper att byta om felet beror på glapp i någon anslutning.
Jag har ingen erfarenhet av elektronik så jag vet inte hur vanligt det är att displayer lägger av... Själv tycker jag att de inte borde lägga av när det inte är frågan om yttre åverkan. Dock hänger kameran på ett träd när det är +30 och minus 30 grader så det är ju säkert inte så bra för elektroniken. Men det är ju det den är tillverkad för.
Tacksam för era åsikter.
Så här ligger det till, jag har två viltkameror med displayer som inte visar den info de skall, se bilder ett och två nedan.
Så jag skruvar isär kameran och finner följande inuti (baksidan på displayerna), se bild tre och fyra nedan.
Innan jag satte ihop kameran så kollade jag stiften som ansluter displayen till kretskortet. Det var ingen korrosion och jag gick försiktigt över med en tandpetare där jag lindat 1000 sandpapper runt. Torkade sedan av med T-röd. Ändå är resultatet som på bilderna ovan.
Så tror ni att det är displayerna som är kass eller tror ni det är glapp någonstans?
Jag har fått löften från tillverkaren om nya displayer, men det kan ta lite tid innan de kommer och jag är lite rädd att det kanske inte hjälper att byta om felet beror på glapp i någon anslutning.
Jag har ingen erfarenhet av elektronik så jag vet inte hur vanligt det är att displayer lägger av... Själv tycker jag att de inte borde lägga av när det inte är frågan om yttre åverkan. Dock hänger kameran på ett träd när det är +30 och minus 30 grader så det är ju säkert inte så bra för elektroniken. Men det är ju det den är tillverkad för.
Tacksam för era åsikter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Byta Display på Viltkamera - fortsättningen...
Min åsikt är att det är glapp i anslutningen för flexkabeln i displayen, så att byta display borde hjälpa.
-
The Poacher
Tack för ett svar som var precis vad jag ville höra 
Kan ni avgöra om displayen är en standard sak som jag kan köpa på Elfa (eller om ni har bättre förslag?)?
det kan ta en stund innan det kommer nya från USA.
Kan ni avgöra om displayen är en standard sak som jag kan köpa på Elfa (eller om ni har bättre förslag?)?
det kan ta en stund innan det kommer nya från USA.
Det är antagligen en HD44780-kompatibel display med 16 tecken och 2 rader. Problemet är att hitta en som passar fysiskt och har samma anslutningar.
Jag håller helt med ds77, jag skulle dock prova med att ta en postit lapp lägga över anslutningen på flexstripen och sen i ett lagom tempo dra över med en varm lödkolv. Har du tur blir det lite bättre av det, har du otur hjälper det inte(eller så bränner du sönder strippen med lödkolven...)
(Tror det finns en tråd om någon bildisplay där jag beskriver tekniken med att löda heat seals manuellt lite bättre...)
hitta den...
(Tror det finns en tråd om någon bildisplay där jag beskriver tekniken med att löda heat seals manuellt lite bättre...)
hitta den...
AndLi skrev: Jag har limat några heat seals och dödat några(inte bilrelaterade dock)... det gör att jag inte vågar erbjuda min hjälp.
Men du kan få min DIY version.
Placera heatsealen rätt på PCB, sätt en postitlapp över själva kontakten på displayen.
Tag en ganska grov och varm lödkolv och dra den över postit lappen.
För sakta och man riskerar att bränna plasten mellan ledarna, för fort och man får ingen kontakt.
Postitlappen är där för att skydda plasten från den varma spetsen.
Felet så som det visas på bilderna pekar ganska entydigt på dålig kontakt
mellan mönsterkortet i LCD modulen och själva glasmodulen. Den där vita
flatkabeln som syns i nerkant på bilderna, är den lödd till kretskortet ?
Det borde fungera med vilken LCD som helst som har 2x16 tecken, som passar
till formatet samt har en 2x7 pinnars anslutning. Anslutningen i sig är standard
men det är vanligare med LCD'er med en rak 1x14 pinnars kontakt.
Ett exempel : 75-550-22. Men du får kolla mått o.s.v.
mellan mönsterkortet i LCD modulen och själva glasmodulen. Den där vita
flatkabeln som syns i nerkant på bilderna, är den lödd till kretskortet ?
Det borde fungera med vilken LCD som helst som har 2x16 tecken, som passar
till formatet samt har en 2x7 pinnars anslutning. Anslutningen i sig är standard
men det är vanligare med LCD'er med en rak 1x14 pinnars kontakt.
Ett exempel : 75-550-22. Men du får kolla mått o.s.v.
-
The Poacher
Hmmm... den ena displayen är ju så dålig så om den pajar helt spelar ingen roll...
Menar ni att jag skall täcka den biten av flexstripen som syns på bilderna (precis under "DM162..." på bilden "baksida1" med en postit och värma på med lödkolven?
Antar att syfte är att smälta lödtennet lite och låta det ta lite bättre när det stelnar igen?
Kanske ger mig på det... (om ni bekräftar att jag fattat rätt).
Menar ni att jag skall täcka den biten av flexstripen som syns på bilderna (precis under "DM162..." på bilden "baksida1" med en postit och värma på med lödkolven?
Antar att syfte är att smälta lödtennet lite och låta det ta lite bättre när det stelnar igen?
Kanske ger mig på det... (om ni bekräftar att jag fattat rätt).
När en sådan kabel har lossnat så är nog ett strykjärn bättre än en alldeles för varm lödkolv. En bekant till mig har en Saab där det lossnat och han fick rådet att använda strykjärn och lägga ett smörgåspapper emellan. Det fungerade. En lödstation som går att ställa in tillräckligt lågt borde också kunna fungera.
Är kabeln loss från kortet? Annars är det nog troligare att den är loss från glaset. Hur är den fästad i denna ände? Med värme/lim eller ligger det en "zebrastrip" emellan och den pressas emot av något så denna skall göra kontakt?
Är kabeln loss från kortet? Annars är det nog troligare att den är loss från glaset. Hur är den fästad i denna ände? Med värme/lim eller ligger det en "zebrastrip" emellan och den pressas emot av något så denna skall göra kontakt?
Tittar man på databladet för LCD-displayen http://www.datasheet5.com/view-85303AD0F2B0D9F5.html så ska kretskortet var 85mm bred och 32,6mm hög. Stämmer det?
Det finns idag 258st LCD-displayer med konfigureringen 16x2 till salu på Ebay. http://shop.ebay.co.uk/i.html?LH_PrefLo ... 1514&gbr=1
Denna storlek är mycket mer populär med anslutning på långsidan än på kortsidan. Väljer du att använda en sådan så måste du löda en liten kabel. Inte så svårt men det kan ta ett tag då det är småttigt och 14 stift.
Bakgrundsbelysning finns på nästan alla men det är valfritt om man vill använda den. Färgen "svart på gul" är mest lämpad för användning utan bakgrundsbelysning.
Denna verkar vara i rätt storlek med rätt kontakter, tyvärr är det för 4st men i alla fall inte så dyrt.
http://cgi.ebay.co.uk/16x2-Character-LC ... 255eddaf35
Denna kanske?
http://cgi.ebay.co.uk/2-LINE-16-CHARACT ... 1c0f1ce95e
Det finns idag 258st LCD-displayer med konfigureringen 16x2 till salu på Ebay. http://shop.ebay.co.uk/i.html?LH_PrefLo ... 1514&gbr=1
Denna storlek är mycket mer populär med anslutning på långsidan än på kortsidan. Väljer du att använda en sådan så måste du löda en liten kabel. Inte så svårt men det kan ta ett tag då det är småttigt och 14 stift.
Bakgrundsbelysning finns på nästan alla men det är valfritt om man vill använda den. Färgen "svart på gul" är mest lämpad för användning utan bakgrundsbelysning.
Denna verkar vara i rätt storlek med rätt kontakter, tyvärr är det för 4st men i alla fall inte så dyrt.
http://cgi.ebay.co.uk/16x2-Character-LC ... 255eddaf35
Denna kanske?
http://cgi.ebay.co.uk/2-LINE-16-CHARACT ... 1c0f1ce95e
-
The Poacher
Hej igen,
Nåja, testade med lödkolven, med magert resultat... se bild nedan.
En sak till, någon frågade om den vita sladden på kortet. Jag undrar också??? Den är fäst med en lödning mitt på kortet (rosa pil) och slutar sedan fasttejpad på plasten i lådan som allt är monterat i (ingen kontakt med något alltså, bara en avklippt tråd se gul pil)? Men varför? Se andra bilden nedan.
Nåja, testade med lödkolven, med magert resultat... se bild nedan.
En sak till, någon frågade om den vita sladden på kortet. Jag undrar också??? Den är fäst med en lödning mitt på kortet (rosa pil) och slutar sedan fasttejpad på plasten i lådan som allt är monterat i (ingen kontakt med något alltså, bara en avklippt tråd se gul pil)? Men varför? Se andra bilden nedan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Strykjärn kan säkert funka, men inget som finns i vårt lab
Men jag tycker det verkar klumpigt...
Det är väll inget tenn man värmer om utan någon typ av ledande lim.
har du någon radiofunktion på din enhet? fjärrutlösare eller så? PCB där den är ansluten talar inte för att det skulle vara en antenn...
Det är väll inget tenn man värmer om utan någon typ av ledande lim.
har du någon radiofunktion på din enhet? fjärrutlösare eller så? PCB där den är ansluten talar inte för att det skulle vara en antenn...
-
The Poacher
Nope, ingen radiofunktion.
Den funkar med rörelsedetektor och tar sedan bilder som man ställt in den, tex en i taget eller tre bilder med 10 sek mellan och en massa andra inställningar.
Sladden är för mig ett mysterium
Jag körde med lödkolven två gånger över flexstripen men resultatet lät vänta på sig. Nu avvaktar jag vad kundservice i USA kan göra. Men vita sladden... blir inte klok på den...
Den funkar med rörelsedetektor och tar sedan bilder som man ställt in den, tex en i taget eller tre bilder med 10 sek mellan och en massa andra inställningar.
Sladden är för mig ett mysterium
Jag körde med lödkolven två gånger över flexstripen men resultatet lät vänta på sig. Nu avvaktar jag vad kundservice i USA kan göra. Men vita sladden... blir inte klok på den...
Jag har en LCD med samma typ av anslutning samt 16x2.
skruvhålen 30cc på höjden. 80cc på bredden. Något som kan passa?
skruvhålen 30cc på höjden. 80cc på bredden. Något som kan passa?
-
The Poacher
Stort tack för erbjudandet DeeJayPA2.
Tyvärr är min displays hål på cc 17 mm x 79mm så din är förmodligen rätt i bredd men 2ggr för hög.
Schysst att erbjuda, tackar!

Tyvärr är min displays hål på cc 17 mm x 79mm så din är förmodligen rätt i bredd men 2ggr för hög.
Schysst att erbjuda, tackar!