Försöker simulera en av Linear's buck converters, men simuleringen kommer inte igång.
Om jag kör "som vanligt", transientanalys, så öppnas inget graf-fönster och den står i evighet och tuggar , och i statusraden står det: "Damp pseudo-transient analysis: 0.353452 time constants done, inter = 1 , fill-ins = 6 (press ESC to quit)"
siffororna ändras hela tiden... men den kommer aldrig till något resultat (har väntat i 40 minuter).
Om jag fyller i "Edit simulation cmd." och markerar "skip initial operating point solution" så går den igång, men då funkar inte step-down-IC:n fast jag gjort schemat direkt ur databladet. Det blir ett par pulser på utgången, men sedan är den död. Så nånting är fel, men jag vet inte vad jag ska göra?
LTspice fastnar...
Re: LTspice fastnar...
Öppna exemplet istället (\examples\jigs\), den fungerar fint här iaf (det finns färdiga exempel för så gott som alla Linears kretsar, iaf om uppdaterar programmet).
Har hur som helst haft problem med det förr. Allt från simpla kretsar till mer avancerade, där jag bara ändrat ett litet värde och hela simuleringen tar enormt lång tid, kan vara en sån enkel sak som att man ändrar en kondensators värde från tex 330nF till 470nF eller så. Det är bara ett fåtal gånger jag haft problem, sist som jag kommer ihåg var en simuleringen av en sån där "transformatorlös" strömförsörjning tex:

Det var i detta fall allt segade ner sig totalt när man ändrade kondensatorns värde enligt ovan, men ökade man det litet till fungerade det osv. Varför har jag ingen aning om.
Har hur som helst haft problem med det förr. Allt från simpla kretsar till mer avancerade, där jag bara ändrat ett litet värde och hela simuleringen tar enormt lång tid, kan vara en sån enkel sak som att man ändrar en kondensators värde från tex 330nF till 470nF eller så. Det är bara ett fåtal gånger jag haft problem, sist som jag kommer ihåg var en simuleringen av en sån där "transformatorlös" strömförsörjning tex:

Det var i detta fall allt segade ner sig totalt när man ändrade kondensatorns värde enligt ovan, men ökade man det litet till fungerade det osv. Varför har jag ingen aning om.
Lyckades senare få igång den med lite andra komponentvärden fast jag fick ändra på många ställen innan den ville gå igång. Märkligt, då det inte var några fel på de värden jag hade från början. Inte enligt databladet i alla fall. Jag var dock tvungen att kryssa i rutan för "skip initial operating point solution".
Jag har fått liknande problem tidigare. Har märkt att man kan få problem med diod-komponenten ifall man bara väljer standardvärdet, inte väljer en specifik modell. Har löst det genom att koppla en stor resistor (10 MEG) parallellt med dioden. Jag tror därför att dom här problemen kan bero på att det i vissa lägen kan bli "avbrott" i kretsen, så att problemet saknar lösning (eller något sånt, egen teori). Även när en kondensator legat i serie med någon signal har det gått "trögt" att simulera, vilket hjälptes med en stor resistans parallellt.
Prova att lägga en stor resistor mellan VIN och SW och se ifall det hjälper, eller kanske en liten resistans mellan SS och Iset, så att det inte kan gå oändliga strömmar mellan dem. Kanske även behövs en liten resistans mellan SS och C så att det inte kan gå oändliga strömmar där heller.
Annars borde ju jiggen vara en bra utgångskoppling, som Borre föreslog.
Prova att lägga en stor resistor mellan VIN och SW och se ifall det hjälper, eller kanske en liten resistans mellan SS och Iset, så att det inte kan gå oändliga strömmar mellan dem. Kanske även behövs en liten resistans mellan SS och C så att det inte kan gå oändliga strömmar där heller.
Annars borde ju jiggen vara en bra utgångskoppling, som Borre föreslog.
Jag lade in ESR i alla kondensatorer och serieresistans i spänningskällan. Hjälpte inte.
Ska testa din metod om det blir aktuellt igen.
Ska testa din metod om det blir aktuellt igen.