Skarpt laserpass
Skarpt laserpass
Är på jakt efter något laserpass eller annan laser som kan fås att rita ett rakt, smalt streck. Ska ha detta till min CNC-fräs för att kunna placera arbetsstycket på bordet snabbare och smidigare. Tänkte kombinera två stycken så att man kan rita upp ett kryss på en exakt position i förhållande till spindelfästet (och där strecken är helt vinkelräta mot varandra och parallella med X- resp. Y-axeln).
Har kollat runt lite och det finns ju vattenpass med laser, men hur hur är spridningen på dessa? Om det ska vara någon vits så måste ju strålen vara mycket skarp.
Det skulle ju även kunna funka ifall man har tre eller fem punkter som bildar ett vinkelrätt L eller ett +. Billiga laserpekare brukar dock ha en ganska tjock och diffus stråle. Laserdiod kanske?
Har kollat runt lite och det finns ju vattenpass med laser, men hur hur är spridningen på dessa? Om det ska vara någon vits så måste ju strålen vara mycket skarp.
Det skulle ju även kunna funka ifall man har tre eller fem punkter som bildar ett vinkelrätt L eller ett +. Billiga laserpekare brukar dock ha en ganska tjock och diffus stråle. Laserdiod kanske?
Re: Skarpt laserpass
Hej !
Nåt sånt här kanske http://products.bauhaus.se/1217_6/linje-laser-plt-2
Eller så finns det ju dyrare sk. korslaser / krysslaser som ritar ett + med god skärpa, googla.
Nåt sånt här kanske http://products.bauhaus.se/1217_6/linje-laser-plt-2
Eller så finns det ju dyrare sk. korslaser / krysslaser som ritar ett + med god skärpa, googla.
Ja det såg ju fint ut, och vettigt pris också. Frågan är ju dock hur pass skarp och smal linje den ritar. Vill ju helst komma ner så att jag kan placera stycket med tiondels noggrannhet i alla fall.
det finns både kryss och raka streck på dealextreme.com.
Det är viktigt att det går att ställa fokus så man kan justera linjen.
Företaget O-like som säljer bl.a på ebay har lite bättre kvalitet än DX och har även gröna linjelasrar som syns mycket bättre än de röda. Fast då 10-20x dyrare förstås.
Det är viktigt att det går att ställa fokus så man kan justera linjen.
Företaget O-like som säljer bl.a på ebay har lite bättre kvalitet än DX och har även gröna linjelasrar som syns mycket bättre än de röda. Fast då 10-20x dyrare förstås.
Angående storleken på strecket tror jag tyvärr att det är så att du får det du betalar för, billigt = ingen ställbar fokus och taskig optik med stor spridningsvinkel. Vi köpte in en lodlaser (deWalt) på jobbet för att slippa loda med snören när vi sätter gejder i hisschakt. Angiven noggrannhet var 0,1mm / m , dock visade sig den va helt kasst pg.a att laserpunkten blev 3-4cm i diameter på 15 meters avstånd.
Jag har ju tidigare tipsat om korslaser från DealExtreme, ställbar fokus och med dagens kurs kanske 30kr hem i brevlådan. hur supertunn den är på de avstånden har jag inte försökt mäta upp, men problemet med att fininställa med ljus är ju att ytans egenskaper spelar stor roll för hur du uppfattar strålen.