Diskmaskinspump i en Bosch SHU5612, hur kollar jag den?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JimBean

Diskmaskinspump i en Bosch SHU5612, hur kollar jag den?

Inlägg av JimBean »

Hej,

En väns bosch diskmaskin,SHU5612 bara brummar när den skall tömma vattnet. Jag misstänker att pumpmotorn är kass, och har lyft ur den ur maskinen. Hur mäter jag upp den, för att bekräfta (alltså hur många ohm är rimliga mellan de tre stiften)?

Jag råkade blanda ihop de tre ledningarna till motorn, klantigt :-| är det någon som har tillgång till kopplingsschema,vilken färg på tråden som skall gå vart.
Användarvisningsbild
Henry

Re: Diskmaskinspump i en Bosch SHU5612, hur kollar jag den?

Inlägg av Henry »

3 stift från en 1-fas tömningspump? Det är måhända inte jord som är den tredje?

Släng upp en bild annars på det hela för tömningspumpar brukar vara rätt lätt att fixa såvida inte packningen runt axeln om de har en sådan lagt av för de är inte så där lätta att få tag på. Du har kollat så att det inte är något som är i vägen för impellern?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det är säkert en tvåfaspump. Nolla och fas ska kopplas till varsitt stift, från det tredje stiftet sitter en kondensator till ett av dom två andra.

Om pumpen inte är mekaniskt blockerad är det troligt att kondensatorn är dålig.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ovanligt om det är en 2-fas och inte vanlig 1-fas skärmpolsmotor som är det onekligen vanligaste att användas i tömningspumpar, kraftigare typer kan ha konding men är normalt inget vanligt förekommande. Det andra numera lika vanliga alternativet är en enkel konstruktion där det bara är en elektromagnet runt en enkel magnet i rotorn där rotorn kan starta åt vilket håll som helst då det hela matas med 1-fas AC. Denna typ innehåller inga packningar runt rotorn eller har någon utgående axel och är helt åtskilda från yttervärlden och dessa är dessutom billigare att tillverka än skärmpolsmotorer och skulle ev även kunna ha en högre verkningsgrad.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Det låter som att den är pluggad med flott.
Myspys.

Ta för vana att klottra på allt som du drar ut sladdar ur med en spritpenna, alternativt ta en bild med en kamera.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har bara bytt pumpen på en diskmaskin, och den hade konding, men det kan ju förstås variera ;)
JimBean

Inlägg av JimBean »

mellan stift 1 och 2 är det 0,06Ohm

Mellan stift 1 och 3, eller 2 och 3 är det 50 Ohm.

mellan stift 1 och kondensatorns ena pol, eller stift 2 och konensatorns samma pol är det 0.06 ohm.

Mellan kondensatorns andra pol och stift 3 är det 120ohm och mellan kondensatorns andra pol och stift 1, 2 är det 75ohm.

resistansen om jag för ihop mina mätprobar är 0,06 ohm,så när jag skriver det ovan är det alltså kortis.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JimBean

Inlägg av JimBean »

som svar på tidigare svar, så gick det att manuellt vrida på motorn innan jag tog ur den. Den snurrar ganska lätt när den är urtagen ur maskinen också, men man kan inte sätta snurr på den så den fortsätter av sig själv.

Jag provade även att snurra på motorn när den satt i maskinen och brummade, det gjorde varken motstånd eller fick fart på den.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Då har du alltså en sådan gammalmodig motor med kondensator, kolla märkningen på kondensatorn och försök hitta en liknande att prova med (Observera att det ska vara en som tål växelström).

Om du inte har en ESR-mätare är det svårt att testa kondensatorn, men du kan ju få ett hum om den har någon som helst kapacitet genom att tex ladda upp den till lämplig spänning med ett labbagg eller batteri och sen se hur lång tid det tar att ladda ur den med en resistor.

Hur ser slangkopplingarna ut? Kan det vara så att motorn fungerar som tömningspump när den roterar åt ena hållet, och cirkulationspump när den roterar åt andra hållet?

Det skulle förklara dom tre sladdarna.
JimBean

Inlägg av JimBean »

Så här ser det ut,du kanske har något där, det finns ingen cikulationspump som reservdel, och den skulle ju behöva sitta på samma ställe.

Låter mina ohmvärden rimliga för att pumpen skall vara hel? Kanske är det något helt annat, men något skumt är det ju när den brummar men inte rör på sig.. och att man i det läget enkelt kan rotera den med en skruvmejsel mot kylfläkten på baksidan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av JimBean 18 november 2010, 00:52:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Där står det att kondensatorn är på 5mF, alltså en driftkondensator. Bara att skaffa en sådan.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Oj, ja det där är då långt ifrån någon standard uppbyggnad för en tömningspump faktiskt aldrig sett i konsumentprylar då dessa motorer är rätt starka av sig vilket normalt inte behövs för tömningpumpar. Cirkulationsmotorn ser dock ut på detta vis så det kan då vara både och som sagt. Dessa typer kan ha en grafitpackning som skapar ett motstånd vilket gör att de stannar snabbt om man sätter fart på de för hand.

Jaha nu var det ett schema med jo det är en kombinerad sådan. Men en konding på 5 milliFarad och 400V kan nog kosta en del däremot gissar jag på att det är µF det handlar om, har aldrig sett värden högre än några 10-tals µf för sådan här motorer
Senast redigerad av Henry 18 november 2010, 00:58:07, redigerad totalt 1 gång.
JimBean

Inlägg av JimBean »

är jag helt ute och cyklar? Jag vill minnas att cirkulationen fungerade, men inte tömningen. dessutom tyckte vi att det lyktade bränt, dock inte bränt koppar, snarare bränt plast.

Det står faktist mF i bilden, jag hittade bilden här, bild 4.

http://www.bosch-eshop.com/eshop%28bD1l ... SHOPTYPE=A

men det står uF på kondensatorn..
Senast redigerad av JimBean 18 november 2010, 01:05:51, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag kan då i alla fall inte se någon tömningpump eller motor rent generellt utöver denna. Kan kanske vara ett relä eller något sådant som har med styrningen av detta eller någon ventil som lagt av eller styrningen till denna som lagt av men svårt att bedöma förstås när man inte är på plats.

Jo jag såg också att det stod mF på bilden innan men tycker bara det är ett extremt högt värde mot vad det normalt brukar vara till sådana här motorer. Tryckfel kan ju dock förekomma.

Kollade precis på två cirkulationsmotorer från större diskmaskiner jag har liggande och kondingarna på dessa är båda på 5µF. Den som skrev det kanske tänkte micro och då satte m istället för µ som är det rätta och 1000 ggr mindre.
Senast redigerad av Henry 18 november 2010, 01:10:59, redigerad totalt 1 gång.
JimBean

Inlägg av JimBean »

henry, tror du också att den cirkulerar när den snurrar åt ena hållet och tömmer när den snurrar åt andra?

Är det i så fall kondensatorn som styr det och det är rimligt att anta att en trasig kondensator gör att den fungerar som cirkulation, men inte som tömning?

Jo, tack, det står 5uF på kondingen.
Skriv svar