Ansluta grammofon till rörradio/rörförstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
HugoBardun

Ansluta grammofon till rörradio/rörförstärkare

Inlägg av HugoBardun »

Jag har lagt beslag på pappas Sølvsuper från 1960. Det var en riktigt fin radio på sin tid, som man kunde använda som stereoförstärkare för både grammofon och bandspelare. Det vill jag förstås prova, men redan här visar sig min outsägliga okunnighet:

1. Hur ansluter jag min grammofon från 80-talet? Den har två anslutningstrådar, men radion förutsätter fyra, varav två jord.
2. Hur ansluter jag bandspelare/CD-spelare? Jag har återigen två anlutningssladdar men radion har fyra anslutningar - en jord, en "høytt/loudsp", en "gram" och en "lower track".
3. Alla dessa jordpunkter, måste de vara anslutna till någon sorts egen signaljord, elegant illustrerat på radions baksida med en vattenkran? Jag funderar på att byta ut den ojordade nätkabeln med en jordad och använda elnätets skyddsjord. Gör jag bort mig då?
4. Om jag skulle vilja ansluta en "separat høyttaler" - vad hade högtalarna i slutet på 50-talet för impedans? Kan jag koppla in en nutida högtalare utan risk?
Back.jpg
Front.jpg
Som ni märker är jag inte den kunnigaste radioteknikern i stan, men det vore kul att lära sig mera om den här snyggingen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Re: Ansluta grammofon till rörradio/rörförstärkare

Inlägg av blueint »

Vad är det för anslutningskontakter från dessa grammofoner och bandspelare som du vill ansluta?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Gissar på vanliga RCA om vi pratar 80-tal.

Men om vi säger

Kod: Markera allt

1  2   3   4   5      6   7   8
9  10  11  12  13     14  15  16
17 18  19  20  21     22  23  24
Men jag gissar på L-signal på #2 och R-signal på #7, sen valfri jord någonstans.

Lite ironiskt att de hänvisar att jorda i första bästa vattenkran eller rör. Något som är absolut förbjudet idag :p
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

maDa, Riksdagen tog en votering om fysiklagarna och ändrade dom från det mörka 50-talet.. Idag har vi mer moderna fysiklagar. :badgrin:

Iofs kan det vara RCA pluggar. Men det är bättre att vara säker.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

maDa skrev:...jorda i första bästa vattenkran eller rör. Något som är absolut förbjudet idag :p
:oops:
peo007

Inlägg av peo007 »

Vattenkranen är ingen elektrisk jord.
den sitter ju vid antennen, ska du lyssna på långvåg & mellanvåg med longwire-antenn
kan det vara bra med signaljord (typ jordspett eller vattenkran, funkade bra förut när det var järnrör nu förtiden är det ju mest plastslang på inkommande vatten i hus)
HugoBardun

Inlägg av HugoBardun »

Jo, det är vanliga RCA-kontakter på mina stereoprylar från 80-talet.

Nu börjar jag ana svaret på fråga 1: vardera av de två RCA-kontakterna från min skivspelare har en jordad skärm som jag ansluter till markerad plats på venstre respektive høyre kanal på radion, eller hur?

Detta leder till fråga 3: om jag skulle ansluta radions jordanslutning till elnätets skyddsjord istället för en vattenkran, är det i så fall en bra eller dålig idé? Jag tänker på tre aspekter - radiomottagning (åtminstone långvåg), signalstörningar på ansluten grammofon/CD-spelare samt om det eventuellt är livsfarligt eller i alla fall förbjudet att blanda ihop "olika typer av jord".

Sedan förstår jag fortfarande inte hur en rullbandspelare skulle anslutas med "høytt/loudsp", "gram" och "lower track" (fråga 2). Hur motsvaras det av en CD-spelare med två RCA-kontakter?
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

1.Grammofon ansluts som du skrivit,men då måste grammofonen antingen vara av gammal modell med xtal-pickup eller att du har en separat pickup-förstärkare.Att ansluta en mm-pickup direkt går inte.
2.Bandspelare ansluts till de övre för vä resp hö.På samma sätt som med grammofonen.
(diod hette förr egentligen "dioduttag" och är ett uttag där man kan ta ut ljud.I det här fallet är det tänkt att leda radioljudet(mono) till bandspelaren.)
4.Du ska helst ansluta 4 ohms högtalare,men det går hyfsat bra med 8 ohm också.
Jag skulle behålla den som den är.Om man ska lyssna på MV/LV/KV så är en extra jord(typ jordspett) ibland bra,ibland sämre.Man får helt enkelt prova sig fram.
HugoBardun

Inlägg av HugoBardun »

Tack för alla svar! I helgen blir det till att testköra! Tack Rolf för varningen om olika pickuptyper. Det hade jag inte tänkt på.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

HugoBardun skrev:Detta leder till fråga 3: om jag skulle ansluta radions jordanslutning till elnätets skyddsjord istället för en vattenkran, är det i så fall en bra eller dålig idé?
Mycket dålig ide eftersom det inte är någon jord ur signalsynpunkt.
Skall du lysssna på LV/MV/KV så är en dipol bättre eftersom du inte har någon riktig antennjord, dock kan dipolen bli lite lång på LV/MV
Användarvisningsbild
SA7ACA
Kontakt:

Inlägg av SA7ACA »

http://www.nrhf.no/ har lite lattjo info om Tandberg, om du är intresserad.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om det finns skivspelaringång är det viss risk att den inte är standardiserad, alltås RIAA utan anpassad till godtycklig högnivå kristall-PU. I detta fall är det bara att skaffa extern RIAA-stärkare.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Det har jag ju redan skrivit,Soundbrigade.
Den här radion med rör är byggd precis som man byggde alla andra på den tiden,dvs med grammofoningång anpassad för xtal-pickup.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jajajajajaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!! Tror du jag läser ALLA inlägg, va????!!!!! :evil: :evil: :evil:

:wink:

PS. Jag hade en Luxor-anläggning från sent 60-tal som hade inbyggd skivspelare MED KRISTALLPICKUP. Gick inte att ansluta vanlig normal vinylsvarv. :cry:
Skriv svar