Använda mobilen för styrning.
Använda mobilen för styrning.
Jag har ett problem som jag undrar om någon på detta elektronikforum kan hjälpa mig med.
Jag ska fjärrstarta min dieselvärmare med en mobiltelefon. Vad som behövs är att en signal kommer från en mobiltelefon
till ett relä som sluter en kontakt när den rings upp eller får ett sms. Bluetooth vore ju smart för då behövs minimalt med kabeldragning som kan vara besvärligt i nyare personbilar, räkna ringsignaler, eller ljudigenkännings elektronik av just den ringsignalen.
På lite äldre mobiler finns oftast en bottenkontakt, kommer det ut signal till något där när det ringer ???
Är det någon eller flera som kan ha några ideer. Mvh
Jag ska fjärrstarta min dieselvärmare med en mobiltelefon. Vad som behövs är att en signal kommer från en mobiltelefon
till ett relä som sluter en kontakt när den rings upp eller får ett sms. Bluetooth vore ju smart för då behövs minimalt med kabeldragning som kan vara besvärligt i nyare personbilar, räkna ringsignaler, eller ljudigenkännings elektronik av just den ringsignalen.
På lite äldre mobiler finns oftast en bottenkontakt, kommer det ut signal till något där när det ringer ???
Är det någon eller flera som kan ha några ideer. Mvh
Re: Använda mobilen för styrning.
Nån särskild anledning till att du skapat fyra identiska inlägg i fyra olika forumavdelningar ?
..Ett bra sätt att inleda sin karriär på forumet med en varning ?
..Ett bra sätt att inleda sin karriär på forumet med en varning ?
Vissa äldre Nokia kan anslutas till serieporten på en dator och fungerar då som ett modem. Man kan t.ex. skicka och läsa SMS via den anslutningen. Genom att använda en liten enchipsdator som sitter kopplad till relät och telefonen i bilen skulle man kunna sätta igång motorvärmaren via SMS.
Tror jag sett för ett par år sedan, en färdig sådan lösning som kalle45 söker.
En liten gsm-mottagare med simkortsplats, 12v drivning och reläutgång.
Har för mej man skickade sms med "ett" eller "noll" för att dra resp släppa reläet.'
Ska kolla mina bokärken.........
En liten gsm-mottagare med simkortsplats, 12v drivning och reläutgång.
Har för mej man skickade sms med "ett" eller "noll" för att dra resp släppa reläet.'
Ska kolla mina bokärken.........
Såg denna på elecktrokit: Fjärsstyrning för mobiltelefon, art Nr 12000160
Kanske kan vara nåt..
Kanske kan vara nåt..
-
Mindmapper
Och ett färdigt produkt: Classes 36-2405
Förvisso till 230V en kan helt säkert enkelt byggas om till 12V eller 24V.
Förvisso till 230V en kan helt säkert enkelt byggas om till 12V eller 24V.
Om man använder en mobil med vibration, kan man ju dra ett relä istället för vibrationsmotorn. känns som enklaste lösningen.
Eftersom mobilen inte svarar kostar det inget att ringa heller.
Eftersom mobilen inte svarar kostar det inget att ringa heller.