[JUL] tjänst: Fräsning av sigillstämpel (gruppköp?)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

[JUL] tjänst: Fräsning av sigillstämpel (gruppköp?)

Inlägg av netrunner »

Nu är det jul om 39 dagar.

Något av det snyggast man kan göra på en present tycker jag är att ha ett lacksigill. Inte bara är det snyggt det är ovanligt enkelt att göra när man väl har kommit på att man ska använda en liten sked som smältdegel: 100% perfekte sigill varje gång, jättelätt.

Bild Bild Bild

Coolast är det helt klart med ett personligt sigill och inte något vanligt trist "God Jul". Det ska vara namn / initialer eller annat personligt.
Troligen är det även en uppskattad julklapp, även till den som "har allt".

Sååå... Frågan är nu:

1. Finns det någon med CNC-fräs som mot betalning kan erbjuda sig att göra detta? Kanske även bidra med lite artistisk hjälp?
(Skaftet kanske man kan göra / köpa på egen hand om det blir enklare.)

2. Finns det fler som tycker detta är intressant för att göra ett gruppköp?. Troligen blir det ju lättare / billigare att tillverka fler än bara några få, tex fördela tiden det tar att bygga en jigg på flera exemplar.

Personligen är jag intresserad av 3st (2 som present).

Att fråga vad detta skulle kosta är lite som att fråga "hur långt är ett snöre". Men kanske får man ta några exempel och gissa lite.

Idéer och förslag?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: [JUL] tjänst: Fräsning av sigillstämpel (gruppköp?)

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag skulle eventuellt dock vara intresserad av en stålstämpel i härdat verktygsstål för märkning av järn med en logga.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, en grej jag kom på, jag kan eventuellt göra sandgjutna detaljer i mässing.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag har fräst en sigillstämpel med Svenska Scoutförbundets logo i min lillasyster, har dock inte kvar jiggen jag gjorde då det var rätt mkt problem med den... (sigillmaterialet vred sig)

Skulle rent tekniskt kunna göra ett par igen, men har inte riktigt rätt utrustning och inte så mycket tid egentligen...
johano

Inlägg av johano »

Man kan beställ en personliga sigillstämplar från Stämpelbutiken

Kostar iofs. 875:- men de ser fina ut..

/johan
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

"180:- tillkommer per original och ordertillfälle."

Ingen mer som är intresserad eller som kan tillverka?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Man får väl fundera lite över hur man skulle göra det enkelt och billigt.

Fräsningen är ju en grej, men det är väl egentligen det enklaste av allt om man bara bestämmer ett specifikt format (funkar det rentav att utgår från EPS?).

Sen har vi ju ämnet och fixturen. Man vill ju dels ha så lite spill som möjligt och dels en bra fixtur. Den färdiga stämpeln är väl lämpligen en mässingsplatta med en bit gänga på baksida.

Kan väl antingen svarvas eller hårdlödas ihop.

Kör man hårdlödningsvarianten kan man kanske fräsa flera stämplar på en mässingsplanna och sen hårdlöda en bit gängad mässing på baksidan. Det svåra blir väl att få loss stämplarna från plattan smidigt. Man kan ju fräsa runt dem men det går väl inte att fräsa igenom helt för då riskerar man väl att det blir hack? Man vill väl inte lägga för mycket jobb på gradning (fast man kan ju leverera ogradade för att få ner priset?).

Svarvar man ämnen lär det ju bli en del spill, fast det blir väl enklare då att skruva fast i en fixtur (men skruvar man bara ner den i ett gängat hål måste den ju låsas på nåt sätt så den inte snurrar). Men en kontramutter kanske räcker?

Svarvar man så går ju gradning och sånt att göra i svarven.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jo, jag är också intresserad, detta och snarlika ändamål är mitt huvudmotiv att konvertera en MF70 till CNC...
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Till "rätt" pris (alltså mindre än de 875.- som nämndes ovan) så är jag oxå intresserad av att köpa några stycken...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Frågan är då, vad skulle ett lämpligt pris ligga på?
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Jag har inte så god uppfattning om hur mycket tid som skulle gå åt för att göra en mall som man kan återanvända från modell till modell. Sen får man ju kolla på vad material och verktygsslitage kan kosta.
Någon med insyn kanske kan göra en enklare kalkyl så vi kan se hur många som behöver vara med och beställa för att det ska komma ner i rimliga priser?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jo men frågan är ju lite vad som anses rimligt här på forumet, om det skulle kosta säg 500kr/st inkl frakt, skulle folk vara intresserade då?
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

För en femhundring kanske jag skulle kunna överväga att köpa en till mig själv, men för en två-tre hundra så skulle jag nog kunna köpa ett par som presenter oxå...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det finns ju forumister som har fina stångmatade svarvar...
Jag skulle vilja ha råämnesbitar av mässing som är "typ" 22mm i diameter, 15mm tjocka och ett gängat M4 hål som är maximalt 10mm djupt och ca 7mm gänglängd, om det skulle vara enklare med M3 så funkar det lika bra.
Vad skulle 10-20 sådana bitar kosta mig?
Ställkostnad? Styckkostnad? Materialkostnad? Minimimum för lämpligt antal (baserat på minimumlängd på material (6m mässingstång?))?

Alla sigillstämplar jag har sett hittills har haft mässing som material, men skulle Aluminium funka lika bra eller kanske ren koppar?
Stål funkar ju säkert också men vill ha en sigillstämpel som riskerar att rosta...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag har en hemgjord av aluminium (den är ritsad för hand och inte så supersnygg). Så det kan nog funka.

Tror att de som finns är i mässing för det är lite hårdare (mindre risk för skada om man t.ex. tappar den i golvet).

Koppar blir ju dyrare än mässing så det är nog inte vettigt.
Skriv svar