Förlänga kabel till fuktighetsmätare (från m.nu) ? *Löst*
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Förlänga kabel till fuktighetsmätare (från m.nu) ? *Löst*
Jag har några utrymmen där jag skulle vilja logga luftfuktigheten (via 1wire).
För att slippa bygga in kretskorten/mätarna permanent så behöver jag ha
en lång kabel (som mest ca 7 meter) mellan kretskortet och själva sensorn.
Sedan för jag in kabel med sensor i (och strax igenom) en slang dit jag vill mäta.
Jag funderar på att köpa den här.
Men.. Sensorn är ju kapacitiv. Hur blir det då med en lång kabel mellan kretskort och sensor?
Om kabeln är en dum idé: Finns det något annat trick som får plats i en 12mm flexslang?
edit: Såg nu här att "Sensorn har inbyggd signalbehandling och lämnar en linjär utspänning i förhållande till relativ luftfuktighet."
Då borde det väl gå så länge det inte finns något annat i närheten som stör? (Vilket det inte kommer göra.)
För att slippa bygga in kretskorten/mätarna permanent så behöver jag ha
en lång kabel (som mest ca 7 meter) mellan kretskortet och själva sensorn.
Sedan för jag in kabel med sensor i (och strax igenom) en slang dit jag vill mäta.
Jag funderar på att köpa den här.
Men.. Sensorn är ju kapacitiv. Hur blir det då med en lång kabel mellan kretskort och sensor?
Om kabeln är en dum idé: Finns det något annat trick som får plats i en 12mm flexslang?
edit: Såg nu här att "Sensorn har inbyggd signalbehandling och lämnar en linjär utspänning i förhållande till relativ luftfuktighet."
Då borde det väl gå så länge det inte finns något annat i närheten som stör? (Vilket det inte kommer göra.)
-
danielr112
Re: Förlänga kabel till fuktighetsmätare (från m.nu) ?
Varför inte lägga hela kortet inne i utrymmet? Eller var problemet att du inte fick in kortet i röret? Går ju göra mindre kort.
Jag hade helt klart gjort så att kortet går att föras in. Går ju att göra kortet mindre också.
Jag hade helt klart gjort så att kortet går att föras in. Går ju att göra kortet mindre också.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
"Eller var problemet att du inte fick in kortet i röret?"
Tittar man på bilden i länken så kan man uppskatta kortet
till ca 2,5 x 2,5cm. Röret är som sagt 1,2cm i innerdiameter.
"You do the math", som det så vackert heter.
"Jag hade helt klart gjort så att kortet går att föras in."
Jag tror inte att kortet skulle kunna förminskas med de 40-50% som skulle krävas.
(Kunde jag valt ett större rör så hade jag som sagt inte behövt starta tråden.)
Så hur hade du gjort? Monterat komponenterna efter varandra i en lång böjlig rad?
Tittar man på bilden i länken så kan man uppskatta kortet
till ca 2,5 x 2,5cm. Röret är som sagt 1,2cm i innerdiameter.
"You do the math", som det så vackert heter.
"Jag hade helt klart gjort så att kortet går att föras in."
Jag tror inte att kortet skulle kunna förminskas med de 40-50% som skulle krävas.
(Kunde jag valt ett större rör så hade jag som sagt inte behövt starta tråden.)
Så hur hade du gjort? Monterat komponenterna efter varandra i en lång böjlig rad?
-
danielr112
Jag hade gjort ett kort som är de 1.2cm bredd du hade och sedan monterat komponenterna
Och är ändå nyfiken på varför du inte kan ta ett grövre rör?
(jag vet att du skrev att du inte kan det men för att leva sig in i din situation så vill ja veta allt
)
Och är ändå nyfiken på varför du inte kan ta ett grövre rör?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Helt ok!

Jag kan inte använda grövre rör för att hålen (för rören) inte är större.
Jag kommer inte åt att göra dem större och jag vill inte det heller
eftersom ett av hålen är i en plåtventil och de andra hålen är i träreglar.
På ett ställe sitter dessutom rören redan på plats i väggen.
De rören är en del av mitt 1wire-nät.
Så ser det ut.
Jag är tveksam till om man verkligen skulle kunna dra ett kretskort i en slang.
Även om det skulle få plats på bredden när slangen är rak så blir det ju
helt andra mått så fort slangen är lite böjd.
Tänk bara på hur svårt det är att stänga en dörr som är lite sned...
Du skrev dessutom "ett kort som är de 1,2cm bredd". Exakt som slangen.
Ingen som helst marginal... Säker på att du har tänkt igenom det?
Men först och främst ska man som sagt lyckas krympa kortet med 40-50% som sagt.
Har du lust att routa en layout som får plats så testar jag gärna.
Jag ska nog beställa en byggsats från www.m.nu så får vi se.
Jag kan inte använda grövre rör för att hålen (för rören) inte är större.
Jag kommer inte åt att göra dem större och jag vill inte det heller
eftersom ett av hålen är i en plåtventil och de andra hålen är i träreglar.
På ett ställe sitter dessutom rören redan på plats i väggen.
De rören är en del av mitt 1wire-nät.
Så ser det ut.
Jag är tveksam till om man verkligen skulle kunna dra ett kretskort i en slang.
Även om det skulle få plats på bredden när slangen är rak så blir det ju
helt andra mått så fort slangen är lite böjd.
Tänk bara på hur svårt det är att stänga en dörr som är lite sned...
Du skrev dessutom "ett kort som är de 1,2cm bredd". Exakt som slangen.
Ingen som helst marginal... Säker på att du har tänkt igenom det?
Men först och främst ska man som sagt lyckas krympa kortet med 40-50% som sagt.
Har du lust att routa en layout som får plats så testar jag gärna.
Jag ska nog beställa en byggsats från www.m.nu så får vi se.
varför kretskort alls när 3 sladdar räcker - plus, minus och sensorsnöret - dock är det bra att kalibrera innan - genomfuktad koksalt (typ diskmaskinsalt) ger 75.3% Rh men skall man jaga 0-1% Rh -punkten så är vakumsugning till 0.01 mBar och lägre bra att göra om man har sådana grejor, men i brist på detta så kan man strö ut kattsand av silikagel-typ (vit och lätt, halvgenomskinlig kross, ofta med blå pärlor i) typ 1.5 cm på en tallrik - kör i ugn i 230 grader typ tills de blå pärlorna blivit lila (om vi pratar om best friends kattsand vill säga) - rör om då och då - efter ca 3 timmar ungefär kasta in en syltburk (med passande tät lock i beredskap) i ugnen en kort stund så att den värms lite typ 70 - 80 grader C - häll över den heta silikagelen i burken och på med locket - tätt.
Petar man ned sensorn i silikagelhögen i burken när det har svalnat till rumstemperaturen och på med locket så gott det går för att minimera luftväxlingen så får du ett värde som är ganska nära 0-1% Rh inom bara någon minut eller två, avvakta tills sensorspänningen slutar att sjunka - notera. silikagelen håller sig torrt i burken i månader och tom år om locket verkligen är tätt ,typ sådana burka som är vakum i när man öppnat burken första gången efter inköp (äppemos, marmelad etc.)
Då denna sensor är väldigt linjär så har du nu fått två punkter, en med spänningen vid 0-1 %Rh och en spänning vid 75.3%Rh som du kan dra en linje mellan och av detta så kan du med mätt spänning se ganska noggrant vilken Rh du har för alla värden mellan 'nollan' och uppåt 95% Rh.
en sak till - se till att matningspänningen är den det skall vara under drift - utspänningen är en kvot av matningspänningarna så varierar matningspänningen så varierar också sensorspänningen - nu drar dessa inte mycket ström alls men ändå...
Petar man ned sensorn i silikagelhögen i burken när det har svalnat till rumstemperaturen och på med locket så gott det går för att minimera luftväxlingen så får du ett värde som är ganska nära 0-1% Rh inom bara någon minut eller två, avvakta tills sensorspänningen slutar att sjunka - notera. silikagelen håller sig torrt i burken i månader och tom år om locket verkligen är tätt ,typ sådana burka som är vakum i när man öppnat burken första gången efter inköp (äppemos, marmelad etc.)
Då denna sensor är väldigt linjär så har du nu fått två punkter, en med spänningen vid 0-1 %Rh och en spänning vid 75.3%Rh som du kan dra en linje mellan och av detta så kan du med mätt spänning se ganska noggrant vilken Rh du har för alla värden mellan 'nollan' och uppåt 95% Rh.
en sak till - se till att matningspänningen är den det skall vara under drift - utspänningen är en kvot av matningspänningarna så varierar matningspänningen så varierar också sensorspänningen - nu drar dessa inte mycket ström alls men ändå...
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Mycket kul information! Det ska jag prova. 
När jag skrev första inlägget var jag lite fundersam till ifall det skulle fungera med en "lång" kabel till sensorn, eftersom den är kapacitiv. Men så såg jag att den gav en linjär spänning, så då bör det gå fint.
Byggsatsen på m.nu är bara för att göra det enkelt och hyfsat billigt att kunna läsa av sensorn via 1wire-nätet.
Bara en separat DS2438 (AD-omvandlare -> 1wire) och Honeywell HIH4021 (själva sensorn) kostar 310kr.
En 90-lapp till och man får kretskort och hela paketet.
När jag skrev första inlägget var jag lite fundersam till ifall det skulle fungera med en "lång" kabel till sensorn, eftersom den är kapacitiv. Men så såg jag att den gav en linjär spänning, så då bör det gå fint.
Byggsatsen på m.nu är bara för att göra det enkelt och hyfsat billigt att kunna läsa av sensorn via 1wire-nätet.
Bara en separat DS2438 (AD-omvandlare -> 1wire) och Honeywell HIH4021 (själva sensorn) kostar 310kr.
En 90-lapp till och man får kretskort och hela paketet.
-
limpan4all
Re: Förlänga kabel till fuktighetsmätare (från m.nu) ? *Löst
Du borde ju också kunna montera enheten i en sluten burk sånär som på öppning mot inkommande slang och en slang mot en svag sugande fläkt. Sen ta en slang och stoppa in i utrymmet du vill mäta. Sen en liten fläkt som suger ut luft ur utrymmet genom burken (och sensorn) då kan du mäta på mycket långa avstånd, så verkar man göra för att mäta på många punkter i känsliga byggnader har jag sett.
-
danielr112
Re: Förlänga kabel till fuktighetsmätare (från m.nu) ? *Löst
Även om man gör kortet 1cm eller 8mm så tror jag det går utan problem. Är ju inte många komponetner alls... 
Går ju att göra att kråkbo också. som man smälter ihopa med lite lim. (Lämna sensorn öppen)
Kan vara bra att ha någon typ av kort till kretsen dock.
Går ju att göra att kråkbo också. som man smälter ihopa med lite lim. (Lämna sensorn öppen)
Kan vara bra att ha någon typ av kort till kretsen dock.