Byta LCD display, hur svårt för en amatör?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
The Poacher

Byta LCD display, hur svårt för en amatör?

Inlägg av The Poacher »

Hej,

Jag har en så kallad viltkamera, en kamera med rörelsedeckare som tar bilder när hjortar och andra djur kommer och äter på matplatserna på vår mark.

På denna kamera sitter en svartvit display som visar hur många bilder som tagits lite mer info. Nu har displayen börjat tappa vissa rader så att det blir väldigt svårt att läsa texten/infon. Ja, vad jag menar är att varje bokstav består av ca 6x10 pixlar och nu har vissa rader av pixlar lagt av (på hela displayen, man ser blanka rader tvärs över, skitirriterande)
Jag talade med dem amerikanska tillverkaren och de kommer att skicka mig en ny display.

Så till frågan, hur svårt kan det vara att byta display? Här är en bild på kameran för att få förståelse för vad jag snackar om http://www.moultriefeeders.com/productd ... i60-refurb

Jag har ingen erfarenhet av elektronik-pilleri men jag har så klart lödkolv och sånt hemma, men är endast en glad amatör :). Har bara fixat småsaker men anser mig vara rätt händig. Fixar det mesta med en bra instruktion.

För övrigt, tror ni det är displayen som givit upp? Eller något annat? Det kan ju vara så att det bara är glapp någonstans, men då troligen i anslutningen av displayen.
v-g
EF Sponsor

Re: Byta LCD display, hur svårt för en amatör?

Inlägg av v-g »

Det ser ut som det är en vanlig typ 2x16 raders display eller misstar jag mig? Isf borde den gå att byta ut mot en med samma controller. MEN du måste nästan först slita upp den och kolla vilken krets som styr displayen (om det inte är en svart bulb dvs).
The Poacher

Inlägg av The Poacher »

2x16 rader kan mycket väl stämma.
Min tanke var att när jag får en likadan display från tillverkaren så öppnar jag upp kameran och tar loss den gamla displayen och löder dit den nya... Inte rätt tänkt? Måste veta vilken krets som styr? Nu börjar det bli överkurs... :?
Svart bulb :shock: :? ??? Nu är jag helt lost! Vad är det?

Det som verkade så enkelt i min plan börjar nu ser mer komplicerat ut...

OM jag skulle kasta in handduken och behöva be om hjälp, vart vänder man sig då?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

V-G kanske inte läste hela inlägget. Eftersom du kommer att få en display från tillverkaren som passar så behöver du inte veta något om kretsar eller svarta "bulbar" osv.

Det som är frågan är väl rent praktiskt hur den är monterad och hur kontakten ansluts. Kan du se på den gamla displayen om den är lödad eller om den är ansluten med nån slags kontakt? Har du fått den nya displayen? Bild?
Har du lyckats få loss plastskalet på kameran så du kan komma åt displayen?
The Poacher

Inlägg av The Poacher »

Skulle ha fått den för läääänge sedan. Påminde i fredags till tjejen på kundtjänst i USA. De är bara så trevliga och service mindade. Supertrevliga.
Men iofs så skickade hon aldrig displayen :)
Vi får se hur det går den här gången. Nu har jag två kameror med samma problem :(
sneaky

Inlägg av sneaky »

Om du kan få en ny likadan LCD från tillverkaren så bör det ju inte vara några problem att löda dit den nya (förutsatt att du kommer åt). Det v-g syftade på var om du skulle köpa en display från en annan källa, i det fallet hade du varit tvungen att dubbelkolla att du fick en display av samma typ.

Med "svart bulb" så menar han en sån däringa svart epoxiklutt som man kan se på en del kretskort. De kallas för Chip On Board (COB) och är en IC-krets som är monterad direkt på kortet och sedan dränkt i epoxi.

edit: Bah, jesse var snabbare :D
The Poacher

Inlägg av The Poacher »

Jag är bara lite undrande till hur man ansluter en LCD... om de kommer med en sladd eller bara med öppna kontakter.
Jag hoppas att de kommer med en kontakt som kan anslutas på något sätt, för jag fixar nog inte att löda 16 st små kontakter (om det är en per rad...)
Förmodligen avslöjar jag min totala okunskap och ett gäng på forumet får blåmärken när de trillar av stolen av skratt. Men det bjuder jag på :lol:

...eller om den inte skall lödas så kanske det bara är glapp i befintliga kontakter. Något som en rengöring och lite putsning kan råda bot på?
Jag googlade ansluta LCD display och hittade några bilder på hur displayen förmodligen ser ut...
Vad tror ni?

/TP
Senast redigerad av The Poacher 15 november 2010, 16:30:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det finns en industristandard som "nästan alla följer", så finns det några få udda till. För att slippa chansa så kan det vara bra att läsa på baksidan av displayen så att det du verkligen vet. Tyvärr så finns det även tillverkare som lägger på en "blubb" med epoxy lim, då blir det svårt att veta vad man har.

Med lite tur är det en standards display och du har hitta en ersättare för 30 - 100kr om du inte är så petig med exakt passform.

Att byta är ganska lätt.

Det kan vara bra om du tittar på vad displayen är märkt med på baksiden. Alternativt tar ett foto av baksidan av displayen.

Det kan också vara så att den displayen som finns idag har börjat att "bli lite glapp" i höljet. Displayens metallhölje / ram är en vital del av konstruktionen och kan "tajtas till" med små metallstift på baksidan. Kan mycket väl gå att laga så.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...om de kommer med en sladd eller bara med öppna kontakter.

Det är i princip helt upp till hur den aktuella tillverkaren har valt att göra.
Ingen här kan svara på hur det ser ut i just *din* apparat. Fixa bilder
eller öppna och kolla själv.

> Jag googlade ansluta LCD display och hittade några bilder på hur displayen förmodligen ser ut...
> Vad tror ni?

Vad vi tror om vadå ? Hur ska vi kunna veta vad du har hittat ?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om du skriver var du bor någonstans så kanske någon forumist kan erbjuda hjälp.
Annars kan säkert närmsta tv-reparatör byta displayen om du går dit med den ersättare du fått från tillverkaren, dom är bra på att löda små och stora komponenter.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

jesse skrev:Det som är frågan är väl rent praktiskt hur den är monterad och hur kontakten ansluts. Kan du se på den gamla displayen om den är lödad eller om den är ansluten med nån slags kontakt? Har du fått den nya displayen? Bild?
Har du lyckats få loss plastskalet på kameran så du kan komma åt displayen?
Alltså, det är inte du som ska fråga oss hur kontakten ser ut, det är vi som frågar dig :P
När du ser hur den har anslutits i kameran, och kanske ger oss en bild, så kan vi säkert hjälpa dig att byta den. Det är ju ingen idé att spekulera i om det är lödanslutningar eller om det är en kontakt. Det är ju bara att öppna och titta?
The Poacher

Inlägg av The Poacher »

Just nu sitter den i skogen och tar förhoppningsvis bilder av älg och hjort. På lördag skall jag försöka svänga förbi och ta hem den. Då tänkte jag öppna upp den och se hur det ser ut.
Tack för hjälpen, de flesta har en trevlig och hjälpsam attityd. Jag återkommer när jag tagit mig in i kameran.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag googlade "ansluta LCD display"...

De flesta träffar man får där handlar om den *elektriska* anslutningen.
Den elektriska kopplingen och funktionen är inte så intressant i ditt fall
eftersom du kommer att få en utbytesenhet från tillverkaren. Google ger inte
så mycket av intresse om man inte råkar hitta en manual till just din apparat.
Och manualen på deras web-sida ger ingen service information.

Det du är ute efter är den *mekaniska* anslutningen, och den är som sagt
väldigt mycket upp till hur tillverkaren har valt att lösa det i den aktuella
apparaten. Google ger några träffar på ett par vanliga fall som t.ex att
ansluta en LCD till en parr.port på en PC, men det är inte rellevant.

Med lite tur så sitter det antingen an kontakt monterad på själva LCD modulen
så att det bara är att jacka ur/jacka in, så att säga. Eller att tillverkaren har
monterat en färdig kabel på LCD modulen med en kontakt för anslutning till resten
av elektroniken i apparaten. På sätt och vis vore det lite märkligt om de *inte*
har gjort så dels för att få hela apparaten enkel att serva men också p.g.a av
att de är villiga att skicka en LCD modul till dig som du förväntas byta själv
utan vidare instruktioner (för det har du alltså inte fått ?). Om det skulle
krävas t.ex lödkunskap så är det konstigt att de inte har upplyst om det.

> Jag återkommer när jag tagit mig in i kameran.

Ja, det borde ge svaret. Men även när du får utbytesenheten så framgår det
ju av den om den ansluts via en kontakt eller inte. D.v.s att du kan vänta till
den kommer och då besluta om du vill göra bytet själv eller leja bort det (om
det t.ex behöver lödas) utan att öppna apprataten i onödan, så att säga.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Verkar vara en kul kamera den där, funkar den så bra som tillverkaren säger?
Kan du länka till några "egna" bilder, dvs från Svensk verklighet...
Skriv svar