Hjälp med GND plan i Eagle

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ekman

Hjälp med GND plan i Eagle

Inlägg av ekman »

Hej

Försöker lära mig att göra kretsschema och CAD'a ett kort i Eagle (nybörjare).
Men vet inte hur jag ska göra nu. i bilden nedan ser ni att jag ringat in 2st dioder som exempel.
Hur kopplar jag dom till GND planet i Eagle? (som jag gjort med Polygon tool).

Bild

Och hur tar jag bort sådana här? ytor som inte är kopplat till något.

Bild

Sedan undrar jag hur jag kan rita upp vad kortet ska ha för storlek? eller bestäms det av GND planet?
Sedan skulle jag vilja rita ut håll i hörnen för eventuella distanser, eller skruvar. Hur gör jag det lämpligast?
Och ni kanske kan titta på vad jag har missat eller kan göra bättre?
Tekko

Re: Hjälp med GND plan i Eagle

Inlägg av Tekko »

Klicka på knappen som ser ut som en resistor med namnet name, sen klicka på polygonen du drog runt kortarean och skriv in gnd, sen tryck på ratsnest såp bordre du gå ett gnd kopplat jordplan.
Borre

Inlägg av Borre »

Namnge både jordplanet och nätet (nätet i schema delen) GND så kopplas dessa ihop när du trycker på "ratsnest". Enklast från början är att välja polygon, skriva GND i textraden och trycka på enter och därefter rita polygonen, då kopplas den till GND direkt.

För att få bort oanslutna öar högerklickar du på jordplanet (i kanten av det) och väljer "Properties" och där bockar du ur "Orphans".
Enklast är även här att välja det innan man ritar polygonen, alla inställningar finns som knappar längst upp, håller du musen över dessa syns en förklaring i statusraden (den där nere).

Storleken brukar oftast anges i lager 20 "Dimension", det är den där rutan som alltid finns där när man skapar ett nytt "board". Har du tagit bort dessa är det väl enklast om du ritar linjer runt om i lager 20, normalt med tjockleken noll.

Diverse padar och monteringshål finns i biblioteket, sök efter tex *pad*.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

ekman skrev:

Och hur tar jag bort sådana här? ytor som inte är kopplat till något.

Bild
?

Jag skulle vara orolig över ledarna som går o kors med varandra vid den blå ringen.
Är ledarna på samma sida så blir det kortslutning.

Protte
ekman

Inlägg av ekman »

Tack för svaren. När jag ändrade namnet till GND på Polygon planet så löste det sig med dom ytor som inte var kopplat till nått också :)

@prototypen
Jo, jag såg det sedan. Har ändrat nu.

Här är den senaste versionen. Om ni ser nått jag missat (igen) så säg till :)

Bild
Borre

Inlägg av Borre »

Vissa ledare går för nära paddarna på IC1, tex de från Input B1 och B2.
Sen är ju frågan om du kan etsa (om du ska göra det själv) med så litet mellanrum som blir på de ställen du dragit ledarna mellan paddarna på IC1.
Första bilden har du väldigt litet isoleringsavstånd från ledare till jordplan, öka det till kanske 0.5mm så blir det lättare att etsa.
ekman

Inlägg av ekman »

hm, jag funderade på ledningarnas bredd. Men om jag gör dom större så kommer dom inte i mellan pins'en på IC1?

Ska öka avståndet mellan ledare och GND plan när jag kommer hem :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag brukar minska ledarnas bredd lokalt.

Bara att använda "knäck" ledaren på två ställen lämpligen innanför och utanför benen sen minskar du bara bredden just därimellan.
Skriv svar