Nån som har tips på vad man ska använda om man vill fräsa med offerplatta, fast fortfarande få bra planhet.
Har kört med trossbotten hittills men får inte till bättre planhet än ~0.3mm på ett par decimeters avstånd. Dessutom är det värdelöst när den börjat suga upp t-sprit.
Är det bättre med MDF eller nåt annat trä? Hört att folk kör med plastskärbrädor, men den jag hittade hemma hade inte bättre noggrannhet än trossbottnen.
Är enda alternativet (ifall man vill ha det plant) att köra med aluminiumplåt eller nån "finplast" som plexiglas? Känns som slöseri.
Plan offerplatta?
Re: Plan offerplatta?
Ja det låter ju som något att testa. Fast då är nog trossbotten uteslutet. Den kräver ett jämnt tryck ovanifrån för att ens bli platt.
Men det var ett bra tips. Ska testa att planfräsa ner en skärbräda och se hur det blir.
Men det var ett bra tips. Ska testa att planfräsa ner en skärbräda och se hur det blir.
Jag kör mest med IKEAs finmasonit, bakstycken från olika möbler, ungefär 3 mm tjock, slät på båda sidor och finns ofta att köpa i fyndhörnan för en femma eller tia för ett stort flak. Om man fräser med sprit så suger den upp ganska ordentligt dock. Men jag har inte sett att den skulle svälla mycket/ojämnt. Det största problemet med sprit är att masoniten snabbt blir genomblöt så att fräsbordet (på Lillasyster) börjar suga i sig sprit.
Kanske är svårt att få bättre än 0.3mm när man kör med billigt trä, speciellt om man lassar på med sprit.
Ska testa med billiga plastskärbrädor. Dom borde ju räcka ett tag ifall man planar ner dom efterhand som dom blir slitna.
Ska testa med billiga plastskärbrädor. Dom borde ju räcka ett tag ifall man planar ner dom efterhand som dom blir slitna.
Ifall man inte går så djupt i skärbrädan borde man ju kunna plana om skärbrädan och använda den igen. Kanske blir billigare i längden jämfört med att använda tunna skivor som måste kastas efteråt.
Jag använder 3mm oljehärdad masonit, den suger nog upp sprit med fast jag skulle tro att den står imot åtminstone den tiden man fräser.
Detta är inget jag planerade att använda utan har detta vid all fräsning som offerplatta, fick över flera flak när jag renoverade taket på mitt hus.(Har för mig de kostade ca 100:- st 2400X1200X3mm)
Detta är inget jag planerade att använda utan har detta vid all fräsning som offerplatta, fick över flera flak när jag renoverade taket på mitt hus.(Har för mig de kostade ca 100:- st 2400X1200X3mm)