Hi8 till DVD skivor.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jan-Eve

Hi8 till DVD skivor.

Inlägg av Jan-Eve »

Hej! Jag har en Hi8 videokamera med en massa kassetter som jag tänkt lägga över på DVD skivor. Har en laptop Hp 530 och hade tänkt en tillsats av något slag att spela in med. Har någon provat det? Och i så fall vilket program är bäst och mest prisvärt?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Re: Hi8 till DVD skivor.

Inlägg av maDa »

Själv använde jag:

Kameran
TV-kort och en 400GB disk
VirtualDub (och spela in i uncompressed)
Cinema Craft Encoder (med interlaceing) till separat ljud och video ström i en 7-8Mbps.

Sen använde jag något DVD-program för att sätta menyer och multiplexa .m2v & .mpa filmerna.

Blev helt identiskt resultat som spela upp direkt från kameran.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Nu vet jag inte vad H18:an har för utgångar.
Men om den har firewire/dv-utgång kan du använda programmet WinDV för att överföra filmen till datorn.

WinDV är ett enkelt program som bara gör en sak d.v.s. för över filmen til datorn.
Men den gör det perfekt, den tappar inga frames eller liknande, förutsatt att din dator och hårddisk hinner med.

När du sedanväl har filmen i datorn kan du använda valfritt program för att skapa menyer m.m. och att bränna DVD.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Hi8 är ett analogt format så den har bara vanlig analogutgång.
Användarvisningsbild
wombat

Inlägg av wombat »

Man kan oftast använda en MiniDV-kamera med video in och DV-ut som mellanled.

ANALOG VIDEO => MiniDVKAMERA => FIREWIRE/DV-OUT => DATAMASKIN!

Edit:
Din dator har ju inte firewire.
Äsch.

/W
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Fast ganska få DV-kameror har analog video-in, det vet jag för det var ett krav när jag köpte min, och det sorterade väl ut 80% av alla kameror :/
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Precis som wombat skriver kan en bra dv-kamera fungera som en analog-till-digital-omvandlare.
Jag använder denna metod när jag för över filmer på VHS-C och SVHS-C till datorn.

Det är dock inte alla kameror som har denna funktion, precis som Glenn skriver.
Man får söka bland de lite dyrare kamerorna.

Angående trådskaparens problem så ser jag två lösningar.
1. Använd en (bra/dyr Sony/Canon) DV-kamera med analog-in och DV-ut kopplad till datorn som kör WinDV.
2. Använd något grafikkort med analog-in och tillhörande programvara för omvandling.

När det gäller alt. 2 har jag tyvärr bara en begränsad och dålig erfarenhet. Men andra kan säkert ge bättre tips.
Användarvisningsbild
agfamatic

Inlägg av agfamatic »

annars vet jag att det finns en hel del usb drivna video capture apparater jag har själv en sådan och det funkar utmärkt :D . jag tror bla. kjäll & co säljer såna biligt
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Kanske finns bra, men ofta ger dom inte full PAL-kvalitet, antingenf ör låg framerate eller för låg upplösning. dom USB-varianterna jag har sett har INTE klarat det iaf.

Det är även en sjuka med PCI-kort, ibland beror det dock på usla originaldrivers, finns kort som inte orkar med full framerate i full upplösning i windows, men gör det i linux.
Jan-Eve

Inlägg av Jan-Eve »

Tack för alla tips! Det kanske blir en ny DV-kamera, eftersom det verkar vara den enklaste men dyraste lösningen. Den gamla Sony Handycam Hi8 med analog utgång har ju några år på nacken. Och ska man spela in på datorn så krävs ju en nyare modell med minst 2,4G processor med ett program som kostar en del. Vilket märke är bäst? Det var ju någon som hade det tipset. Tacksam för svar! Hälsar Jan-Eve.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Jan-Eve: Om det är kamera du frågar efter så finns det en del att välja på.
Bl.a. skall den klara DV-in OCH DV-ut. Den skall även ha analoga in- och ut-gångar.

När det gäller optik så är Sony med sina Zeiss-objektiv ett bra val.
Även Canon gör bra optik.
Övriga kan vara bra men många är tyvärr rena skräpet.

Om du skall filma seriöst så vill du ha en råkopia med bra kvalitet. Tänk på att många moderna kameror med HD-teknik
komprimerar (med förlust) din film direkt direkt. Det blir alltså svårt att att redigera i efterhand.
En vanlig standardupplöst DV-kamera behöver ca 13 GigaByte för 60 minuters film.
En HD-upplöst behöver flera gånger mer, beroende på vilken HD-upplösning man väljer.

Så med en HD-kamera som spelar in flera timmars film och direkt bränner en DVD (på 4,7 GByte) kan ju vem som helst räkna ut att komprimeringen/förlusten är ganska kraftig. Sådana kameror är trevliga för att enkelt och direkt skapa en film, men värdelösa för en som seriöst vill spela in egen film som skall kunna redigeras.

Mitt råd är att läsa på, söka på Internet och anteckna. Efter ett par dagar vet du mer och antagligen också vilken kamera du skall köpa.
Var dock observant på begagnade kameror, du kan inte veta om denna kameran är tappad i golvet. Hur fin den än ser ut kan både optik och mekanik vara skadade.
Jan-Eve

Inlägg av Jan-Eve »

Tack för ett uttömmande svar! Som jag ser det så är det ganska avancerat att hitta den rätta utrustningen. Tillsats burkar som VIDEO SAVER av märket Magix kör ju med reklam att man bara ansluter och kör. Men efter den här diskussionen på forumet vet man ju inte om det blir så bra. Om man nu väljer det alternativet istället för att köra igenom en kamera. Hälsar Jan-Eve.
Skriv svar