Krille356 bygger CNC
Re: Krille356 bygger CNC
Bidrar med lite epoxytips:
Att få epoxy att släppa formen är lätt, vaxa formen som du gjort, har man ett poröst material måste det mättas med vax. Alternativt kan man klä formen med nån plastfolie, epoxy fäster inte på de flesta plaster. Ett tips om man har släpproblem med tex trä eller mdf är att lacka ytan så att den inte är porös längre, sedan vaxar man, då släpper det bra.
När man bygger formar för avgjutningar är det vanligt att fixa till glipor och kanter vid skarvar med modellera/plasticine (alltså en oljebaserad lera som inte torkar). Leran värms lätt och trycks på plats, sedan skärs överskott bort med spackel eller kniv. På detta sätt kan man få täta, skarpa skarvar snabbt.
Att få epoxy att släppa formen är lätt, vaxa formen som du gjort, har man ett poröst material måste det mättas med vax. Alternativt kan man klä formen med nån plastfolie, epoxy fäster inte på de flesta plaster. Ett tips om man har släpproblem med tex trä eller mdf är att lacka ytan så att den inte är porös längre, sedan vaxar man, då släpper det bra.
När man bygger formar för avgjutningar är det vanligt att fixa till glipor och kanter vid skarvar med modellera/plasticine (alltså en oljebaserad lera som inte torkar). Leran värms lätt och trycks på plats, sedan skärs överskott bort med spackel eller kniv. På detta sätt kan man få täta, skarpa skarvar snabbt.
Re: Krille356 bygger CNC
Mycket tips
Nu släppte epoxyn ganska lätt från MDF skivan så att mätta den med vax verkar inte vara ett stort problem. Men jag tror ändå att lacka formen innan man vaxar och sen gjuter är väldigt bra då det även borde täta eventuella sprickor, det blir ju typ bara 0,1 mm i spricka om man sågar med en bra såg. Tror att en vanlig spraylack skulle funka fint då man gärna vill ha på lacken så jämt som möjligt.

Nu släppte epoxyn ganska lätt från MDF skivan så att mätta den med vax verkar inte vara ett stort problem. Men jag tror ändå att lacka formen innan man vaxar och sen gjuter är väldigt bra då det även borde täta eventuella sprickor, det blir ju typ bara 0,1 mm i spricka om man sågar med en bra såg. Tror att en vanlig spraylack skulle funka fint då man gärna vill ha på lacken så jämt som möjligt.
Re: Krille356 bygger CNC
Följer denna tråd jag med , och blir mer och mer sugen på att prova jag med .
Sprang på denna webshop med ganska många epoxivarianter och även infärgningsmedel och annat till detta, hur priserna är låter jag vara osagt.
http://www.kinn.com/?pid=167567
Sprang på denna webshop med ganska många epoxivarianter och även infärgningsmedel och annat till detta, hur priserna är låter jag vara osagt.
http://www.kinn.com/?pid=167567
Re: Krille356 bygger CNC
Det hade varit intressant om du ville utveckla lite hur man ska använda tryckluften för att lossna gjutningen ur formenBobbox skrev:Tryckluft brukar vara effektivt att få det att lossna ur formar.

- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31441
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Krille356 bygger CNC
Troligtvis kör man in luft i botten på formen så det blir ett tryck mellan formen och det gjutna.
Re: Krille356 bygger CNC
När man gjuter glasfiberlaminerad poyester så brukar man använda tryckluft vid avformningen.
Får man bara in lite luft mellan detaljen och formen så kan man få ganska stor kraft genom luftkudden som bildas. Men då handlar det om tunnare laminat som, till stor del, släpper från formen genom att det deformeras av kraften.
I det här fallet är ju både gjutgods och form väldigt styva och jag tror knappast att man kan få någon hjälp med tryckluft.
Får man bara in lite luft mellan detaljen och formen så kan man få ganska stor kraft genom luftkudden som bildas. Men då handlar det om tunnare laminat som, till stor del, släpper från formen genom att det deformeras av kraften.
I det här fallet är ju både gjutgods och form väldigt styva och jag tror knappast att man kan få någon hjälp med tryckluft.
Re: Krille356 bygger CNC
Har varit ute i verkstaden i kväll efter jobbet och testat att planfräsa provgjutningen.
Uppspänd i fräsen innan planfräsningen.
Efter planfräsningen, verkar som att allt gick som det skulle
Polerat bort vaxet som satt kvar sen gjutningen, man ser alla småstenar som ligger precis i ytan.
Det är blixten som lyser upp stenen, gjutningen är alltså svartare i verkligheten än vad den ser ut här.
Närbild på den ingjutna metallbiten, ytan på gjutningen ser inte jämn ut med det är den.
Närbild på den ingjutna distansen, man kan även se att det är lite mindre stora stenar i det sista lagret(till höger i bilden). Tror inte att sista lagret är så tjockt som det ser ut i bilden utan det är nog så att det samlat sig lite mer epoxy vid kanten, men det kommer nog att synas tydligt när jag spräcker provet.
Testade hållfastheten på den ingjutna distansen som sitter längst mot kanten.
Efter att slitit, bockat, hamrat på skruven såg den ut så här. Men distansen sitter som berget trots att den är väldigt nära kanten, det är en M6 i bilden.
Nu ska jag fundera till i morgon om man ska göra några fler tester på provet innan jag ger mig på att slå sönder det
Är lite orolig för att det blir svårt att spräcka provet, de små proven fick jag drämma till rätt hårt med hammaren på för att spräcka. Här är biten dubbelt så tjock samt armerad så det blir nog storsläggan som måste fram
Känns lite synd att slå sönder provet efter allt jobb men man har ju inte så stor nytta av att spara det helt....
Uppspänd i fräsen innan planfräsningen.
Efter planfräsningen, verkar som att allt gick som det skulle

Polerat bort vaxet som satt kvar sen gjutningen, man ser alla småstenar som ligger precis i ytan.
Det är blixten som lyser upp stenen, gjutningen är alltså svartare i verkligheten än vad den ser ut här.
Närbild på den ingjutna metallbiten, ytan på gjutningen ser inte jämn ut med det är den.
Närbild på den ingjutna distansen, man kan även se att det är lite mindre stora stenar i det sista lagret(till höger i bilden). Tror inte att sista lagret är så tjockt som det ser ut i bilden utan det är nog så att det samlat sig lite mer epoxy vid kanten, men det kommer nog att synas tydligt när jag spräcker provet.
Testade hållfastheten på den ingjutna distansen som sitter längst mot kanten.
Efter att slitit, bockat, hamrat på skruven såg den ut så här. Men distansen sitter som berget trots att den är väldigt nära kanten, det är en M6 i bilden.
Nu ska jag fundera till i morgon om man ska göra några fler tester på provet innan jag ger mig på att slå sönder det

Är lite orolig för att det blir svårt att spräcka provet, de små proven fick jag drämma till rätt hårt med hammaren på för att spräcka. Här är biten dubbelt så tjock samt armerad så det blir nog storsläggan som måste fram

Känns lite synd att slå sönder provet efter allt jobb men man har ju inte så stor nytta av att spara det helt....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Krille356 bygger CNC
Var det någon skillnad att planfräsa metallbiten i epoxygraniten än vanligt? Tänkte att epoxygraniten kanske hjälpte mot vibrationer.
Re: Krille356 bygger CNC
Ingen märkbar skillnad, blev hyfsat bra yta. Ungefär som om jag fäst metallbiten direkt i skruvstädet vilket kanske i för sig är ganska bra betyg.
Re: Krille356 bygger CNC
Du kan ju prova med att spänna skruven så mycket det går innan den ger sig, med brickor eller distanser emellan. Om du har en momentnyckel så kan du räkna ungefär hur mycket muttern tål, ifall inte skruven ger sig först förstås; då är det bara att gå över till en 12.10 skruv (svart)...
Re: Krille356 bygger CNC
Har testat att "spänna" en skruv för att se hur hårt distansen sitter, resultatet var väldigt bra 
Verktygen till testen.
Bara att börja spänna.
Spände så mycket jag kunde, hade jag spänt hårdare hade jag antagligen dragit bulten mitt av.
Resultatet är att det är fullt tillräckligt starkt att göra på detta sättet, sitter som svetsad

Verktygen till testen.
Bara att börja spänna.
Spände så mycket jag kunde, hade jag spänt hårdare hade jag antagligen dragit bulten mitt av.
Resultatet är att det är fullt tillräckligt starkt att göra på detta sättet, sitter som svetsad

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Krille356 bygger CNC
Verkar ju vara en riktigt bra metod att bygga med
Vet du ungefär vad man får räkna pris/liter för färdig epoxygranit?

Vet du ungefär vad man får räkna pris/liter för färdig epoxygranit?
Re: Krille356 bygger CNC
Priset beror helt på vilken mängd epoxy du köper, desto mer desto billigare.
Jag har skrivit densiteten för färdig E/G tidigare i tråden. Så räkna på den och det tillhörande receptet så kan du ganska lätt räkna ut vad det kostar per liter.
Lite epoxy priser:
3,3kg (2,5kg bas 0,96kg härdare) 560kr
6,6kg (5 kg bas 1,6kg härdare) 1050kr
13,2kg (10 kg bas 3,2kg härdare) 1960kr
33kg (25 kg bas 8kg härdare) 4725kr
291kg (220 kg (1fat bas 71kg härdare) 36960kr
Skriv gärna resultatet av dina uträkningar här i tråden
Jag har skrivit densiteten för färdig E/G tidigare i tråden. Så räkna på den och det tillhörande receptet så kan du ganska lätt räkna ut vad det kostar per liter.
Lite epoxy priser:
3,3kg (2,5kg bas 0,96kg härdare) 560kr
6,6kg (5 kg bas 1,6kg härdare) 1050kr
13,2kg (10 kg bas 3,2kg härdare) 1960kr
33kg (25 kg bas 8kg härdare) 4725kr
291kg (220 kg (1fat bas 71kg härdare) 36960kr
Skriv gärna resultatet av dina uträkningar här i tråden

Re: Krille356 bygger CNC
Här kommer ett sent svar
Hittade inte hur stor andel epoxy som är optimalt, men om vi räknar på 10% och en densitet på 2.03kg/liter (2.03g/cm^3) för färdig EG
3.3kg epoxy ger 33kg/16.26liter färdig EG ~34.50kr/L (tänker jag rätt? 3.3kg*10=33kg/2.03=16.26L )
6.6kg > 32.5liter ~32.30kr/L
13.2kg > 65liter ~30.15kr/L
33kg > 162.56liter ~29,07kr/L
291kg > 1433.50liter ~25.80kr/L
Jag tror inte att de blev rätt, för den här uträkningen förutsätter väl att allt material har en densitet av 2.03? Hjärnan är inte alls med idag

Hittade inte hur stor andel epoxy som är optimalt, men om vi räknar på 10% och en densitet på 2.03kg/liter (2.03g/cm^3) för färdig EG
3.3kg epoxy ger 33kg/16.26liter färdig EG ~34.50kr/L (tänker jag rätt? 3.3kg*10=33kg/2.03=16.26L )
6.6kg > 32.5liter ~32.30kr/L
13.2kg > 65liter ~30.15kr/L
33kg > 162.56liter ~29,07kr/L
291kg > 1433.50liter ~25.80kr/L
Jag tror inte att de blev rätt, för den här uträkningen förutsätter väl att allt material har en densitet av 2.03? Hjärnan är inte alls med idag
