Styra 9kW elpatron

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Kontakt:

Re: Styra 9kW elpatron

Inlägg av TobbeSwe »

Jag vill helst inte ha någon uppringningslösning. Jag vill att det ska kunna sköta sig helt av sig självt.

Men det var intressant att du tog upp det. Jag hade ett par elektriker i huset i förgår som jag snackade om mina planer med. De hade ingen aning om hur det skulle lösas, men där emot pratade de om ett annat jobb de hade gjort där alla elelement i en sommarstuga skulle kunna sättas på med mobiltelefon. Det hade tydligen kostat den kunden flera tusentals kronor att få till. Med en sådan grej från kjell&co borde det ha gått att lösa billigare tycker jag :)
Repen

Inlägg av Repen »

Helt automatiskt. Då kanske man kan använda nåt som liknar dom systemen som startar motorvärmaren på bilen där man ställer in avgångstid och värmen startar baserad på ute tempen.Borde gå att få till även för ditt behov om man kommer hem på samma tid i veckorna.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Iofs borde man kunna lösa det hela med diskret logik som är batteridriven med permanent laddning tills strömmen bryts då den övergår till batteridrift tills strömmen är åter. Fast det är klart det är ju ingen köpt lösning ;)

Borde även gå att lösa med custom programvara på datorn där du helt sonika lagrar senste värde på switchen i en textfil och sen sätter det så nästa gång datorn startar upp för datorn påverkas ju också av strömmen om det inte är en bärbar sådan då tar det några timmar innan den "går ner".

Det gäller då att man sätter datorn att återstarta efter strömbortfall.
Skriv svar