POS nya leksak, ska bli cncfräs, laserskärare eller???
POS nya leksak, ska bli cncfräs, laserskärare eller???
Idag köpte jag nått kul tror jag.
Det var ett impulsköp och jag vet inte nått om den i princip.
Idag hinner jag bara lägga upp dom här dåliga mobilbilderna men jag ska dokumentera och fråga er massor så fort jag får tid.
Det är en vinylplotter med vacuumbord, tror den har sevon och drivningen är kuggstång och rem.
Jag har inte bestämt vad jag ska göra med den ännu. Ha den som den är, bygga cncfräs eller laserskärare?? sälja?? nått av det kanske.
Den har 1200x1200mm arbetsområde.
Är det nån som vet nått om sånna här maskiner?
Den ska tydligen fungera men jag har inte testat.
Det var ett impulsköp och jag vet inte nått om den i princip.
Idag hinner jag bara lägga upp dom här dåliga mobilbilderna men jag ska dokumentera och fråga er massor så fort jag får tid.
Det är en vinylplotter med vacuumbord, tror den har sevon och drivningen är kuggstång och rem.
Jag har inte bestämt vad jag ska göra med den ännu. Ha den som den är, bygga cncfräs eller laserskärare?? sälja?? nått av det kanske.
Den har 1200x1200mm arbetsområde.
Är det nån som vet nått om sånna här maskiner?
Den ska tydligen fungera men jag har inte testat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av POS 9 november 2010, 22:27:10, redigerad totalt 1 gång.
- DW
- Kontakt:
Re: POS nya leksak, ska bli cncfräs, laserskärare eller???
Kul grej, jag tycker du skall bygga om den till något som passar din verksamhet. Varför inte en laser, du får
samspråka med dechaine här nere i Kinna som påbörjat sitt bygge. Dessutom roligt när impulsköpen går att få in i huset
samspråka med dechaine här nere i Kinna som påbörjat sitt bygge. Dessutom roligt när impulsköpen går att få in i huset

Den gick knappt in.....
Ja, laser är det jag funderar på mest men jag är inte säker ännu, det går säkert att ha laser och vanlig skärhuvud som också följde med men inte syns på bildera, samtidigt.
Ska bli kul att starta upp den, man kan köra den manuellt med en fjärr och så sitter det en serieport för att koppla till dator.
Den ska funka med nån vanlig programvara som jag har glömt namnet på tyvärr.
dechaine:s trådar följs med stort intresse såklart.

Ja, laser är det jag funderar på mest men jag är inte säker ännu, det går säkert att ha laser och vanlig skärhuvud som också följde med men inte syns på bildera, samtidigt.
Ska bli kul att starta upp den, man kan köra den manuellt med en fjärr och så sitter det en serieport för att koppla till dator.
Den ska funka med nån vanlig programvara som jag har glömt namnet på tyvärr.
dechaine:s trådar följs med stort intresse såklart.
Senast redigerad av POS 10 november 2010, 22:23:07, redigerad totalt 1 gång.
Vilken maskin! Nu blev jag allt lite avis
Den är ju som gjord för en laser! Skall bli spännande att se hur snabb den är. Ser stabil ut oxå... Hur hög är "Z-enheten"? Ser ut att vara runt 120mm. Den laser jag har måste vara ca 170mm från arbetsbordet (lins<->bord), så den kommer att bli något högre om du skall använda dig av en sådan.
Den maskinen ser perfekt ut till min 45 Wattare
Ska du sälja den har du en som är intresserad! Men jag tycker inte det, satsa på den istället... Kan bli riktigt bra!
Det jag ser att jag skulle göra bland det första är att försöka höja upp traversen/portalen för att kunna skära tjockare material.
Skall bli mycket intressant att följa!!

Den maskinen ser perfekt ut till min 45 Wattare

Det jag ser att jag skulle göra bland det första är att försöka höja upp traversen/portalen för att kunna skära tjockare material.
Skall bli mycket intressant att följa!!
Portalen är inte speciellt hög med det går att sänka bordet en bit eftersom det sitter på en massa justerskruvar.
Måtten har jag ingen koll på men några cm frigång är det nog redan nu.
Jag har inte kollat om den är lätt att höja med distanser, det får jag kika på.
Den känns väldigt stabil för att bara vara en skärplottet, tror den är grövre byggd än min stora fräs faktiskt.
Det som oroar mig lite är att det verkar vara servomotorer, jag kan ju ingenting om sånna i princip.
Ingen aning om det skulle gå att få befintligt drivsystem att funka ihop med Mach3??
Jag ska ta bilder på allt så kanske nån kan ge mig lite ledtrådar.
Måtten har jag ingen koll på men några cm frigång är det nog redan nu.
Jag har inte kollat om den är lätt att höja med distanser, det får jag kika på.
Den känns väldigt stabil för att bara vara en skärplottet, tror den är grövre byggd än min stora fräs faktiskt.
Det som oroar mig lite är att det verkar vara servomotorer, jag kan ju ingenting om sånna i princip.
Ingen aning om det skulle gå att få befintligt drivsystem att funka ihop med Mach3??
Jag ska ta bilder på allt så kanske nån kan ge mig lite ledtrådar.
Här är lite flera/bättre bilder.
Nån som törs uttala sig om möjligheterna att använda nått av det befintliga drivsystemet ihop med mach3.
Eller är det ett byte av drivsystem som behövs?
Märkplåt på elskåp Elskåp Ventiler till vacuumbordets zoner Närbild på tacometer Servo? och tacometer Märkning på vacuumpump
Nån som törs uttala sig om möjligheterna att använda nått av det befintliga drivsystemet ihop med mach3.
Eller är det ett byte av drivsystem som behövs?
Märkplåt på elskåp Elskåp Ventiler till vacuumbordets zoner Närbild på tacometer Servo? och tacometer Märkning på vacuumpump
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ännu en häftig maskin hos POS.
Fräs har du ju redan, så Laser är väl det som ligger närmast. Jag hade iofs hellre byggt fräs, men jag har ju ingen vettig heller. Sen är väl servona inga jättar eftersom drivarna var på 50 resp 150w, vilket ju också talar för laser. Är väl ett bra komplement till firman gissar jag.
Fräs har du ju redan, så Laser är väl det som ligger närmast. Jag hade iofs hellre byggt fräs, men jag har ju ingen vettig heller. Sen är väl servona inga jättar eftersom drivarna var på 50 resp 150w, vilket ju också talar för laser. Är väl ett bra komplement till firman gissar jag.
Jag har ingen uppfattning om hur starka/svaga servona är, om jag startar upp den och joggar så kan jag ju prova att hålla emot. Tål sevon att stoppas på det viset utan att ta skada?
Om jag inte kan få fart på den via mach3 så får jag nog byta till stegmotorer och en G540 som jag klarar av.
Vi får se vad jag gör med den, jag ska prova att möblera om lite och se om den ens får plats på nått bra sätt.
Men det känns som en bra grund att bygga på så jag hoppas det går att behålla den.
Och en laser på 1200x1200 skulle såklart göra nytta.
Om jag inte kan få fart på den via mach3 så får jag nog byta till stegmotorer och en G540 som jag klarar av.
Vi får se vad jag gör med den, jag ska prova att möblera om lite och se om den ens får plats på nått bra sätt.
Men det känns som en bra grund att bygga på så jag hoppas det går att behålla den.
Och en laser på 1200x1200 skulle såklart göra nytta.
Den där blir en perfekt laser, försök öka möjlig materialtjocklek, plocka bort knivhållaren och ersätt med speglar och linser samt en laser på kanske 50W 

Får jag igång den så lutar det mot att köpa en sån laser som dechaine har i sin lillasyster, i alla fall till att börja med, möjligen lite flera Watt.
Men först så måste jag sätta fart på den på nått sätt, det jag klarar av är att byta till stegmotorer men det kanske är onödigt om det funkar med det som sitter på den.
Nu är det tyvärr fulllt upp några dagar men jag ska försöka hinna med att provköra den lite som den är till att börja med.
Får se om jag hittar nån programvara som funkar med den annars blir det manuell körning.
Men först så måste jag sätta fart på den på nått sätt, det jag klarar av är att byta till stegmotorer men det kanske är onödigt om det funkar med det som sitter på den.
Nu är det tyvärr fulllt upp några dagar men jag ska försöka hinna med att provköra den lite som den är till att börja med.
Får se om jag hittar nån programvara som funkar med den annars blir det manuell körning.
samt en laser på kanske 50W
Har annars en 180W nd:YAG liggandes.
Nja den skall dras igång en vacker dag och det hade kanske blivit lite bök med speglar m.m. för jag tror inte den hade fått plats på Z axeln.
Men som sagt ombyggd till laserskärare är ju en uppenbarhet för den.
Har annars en 180W nd:YAG liggandes.

Nja den skall dras igång en vacker dag och det hade kanske blivit lite bök med speglar m.m. för jag tror inte den hade fått plats på Z axeln.

Men som sagt ombyggd till laserskärare är ju en uppenbarhet för den.

Perfekt för att skära ut depronmodeller med
Klarar hela depronflak! 
Blir det försäljning så är jag tokintresserad

Blir det försäljning så är jag tokintresserad

Troligtvis är det analoga servoförstärkare i din maskin. De "pratar" +-10V i såfall och är inte direkt kompatibelt med MACH3. Här finns det flera möjligheter. En metod är att köpa en konverterare som omvandlar DIR/STEP till +-10V eller så slänger du ut den gamla servoförstärkaren och köper en DC servo drivare från tex. Geckodrive. I båda fallen måste du få in en encoder på matarskruven/motoraxeln. I det första fallet (konverteraren) måste du har kvar tachot också, vilket kan försvåra monteringen av en encoder.
Fräsen: Okej det låter ju mycket troligt att det skulle vara så.
Då är nog stegmotorer det lättaste för mig pga kunskapsnivån.
Jag ska ta mig en rejäl funderare eftersom sen jag startade min firma så har jag inte lika mycket tid över till
sånna här roliga saker som förut.
Det kan löna sig att köpa nått som redan är klart så att säga.
Men det blir nog till att provköra den i morgon i alla fall och se hur den funkar.
Då är nog stegmotorer det lättaste för mig pga kunskapsnivån.
Jag ska ta mig en rejäl funderare eftersom sen jag startade min firma så har jag inte lika mycket tid över till
sånna här roliga saker som förut.
Det kan löna sig att köpa nått som redan är klart så att säga.
Men det blir nog till att provköra den i morgon i alla fall och se hur den funkar.
Idag provade jag att starta den, det jag kan konstatera är att alla axlar fungerar men den felindikerar från kortet som handkontrollern sitter kopplat på och går inte att styra från den.
Den finns en brytare som det står "test" på och den får maskinen att fara runt till synes okontrollerat.
Farten är ganska hög om jag jämför med min fräs som går ca 5000mm/min
Jag kollade lite på frigången och den är ca 1,5cm nu och det skulle gå att sänka bordet ca 4-5cm utan några större problem. Höja portalen har jag inte kollat nått på för det är så mycket kåpor mm som sitter för.
Just nu känns projektet övermäktigt så vi får väll se vad som kommer hända med maskinen.
Det är större än man kanske tror, ca 182x172cm och jag har inte riktigt den platsen i mitt garage.
Jag hade hoppats på att det satt stegmotorer när jag köpte den och även med eran hjälp så kommer det vara ett enormt projekt för mig att kunna styra den med mach3.
Det är lite tråkigt men jag vill inte börja riva i den och sen inte kunna slutföra projektet pga kunskap eller tid.
Den finns en brytare som det står "test" på och den får maskinen att fara runt till synes okontrollerat.
Farten är ganska hög om jag jämför med min fräs som går ca 5000mm/min
Jag kollade lite på frigången och den är ca 1,5cm nu och det skulle gå att sänka bordet ca 4-5cm utan några större problem. Höja portalen har jag inte kollat nått på för det är så mycket kåpor mm som sitter för.
Just nu känns projektet övermäktigt så vi får väll se vad som kommer hända med maskinen.
Det är större än man kanske tror, ca 182x172cm och jag har inte riktigt den platsen i mitt garage.
Jag hade hoppats på att det satt stegmotorer när jag köpte den och även med eran hjälp så kommer det vara ett enormt projekt för mig att kunna styra den med mach3.
Det är lite tråkigt men jag vill inte börja riva i den och sen inte kunna slutföra projektet pga kunskap eller tid.