Felsökning utav slutsteg - Lab. Gruppen SS 1000

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Felsökning utav slutsteg - Lab. Gruppen SS 1000

Inlägg av Klas-Kenny »

Har ett gammalt slutsteg som inte fungerar som det ska, och målet är såklart att få liv i det igen!
Jag har dock inte lyckats hitta några orsaker själv, och har ingen erfarenhet utav liknande repararationer så jag vet inte riktigt vart jag ska börja leta, därför söker jag nu hjälp här!

Problemet då: Ena kanalen bränner säkringarna så fort man slår på steget. Den andra kanalen fungerar perfekt, men så fort man sätter i säkringar i den andra brinner de upp när man slår på slutsteget.

Har resistansmätt mellan + och - till båda kanalerna, och på den fungerande kanalen har jag oändlig resistans, medan på den trasiga kanalen har jag 0-resistans. (Okej, någon µOhm är det såklart, men mindre än vad min multimeter klarar av att mäta)
Tydligen så har felet troligen uppstått pga. överhettning.

Min första tanke va om någon lödning eller liknande blivit så varm att den smält och gått ihop med något den ej ska vara på, men jag kan inte se någonstans där det ser ut så.

Bilder på den kassa kanalen:
Varning för HÖG upplösning! - Detta för att det ska bli lättare för er alla att se detaljer.

Lödsidan:

http://img178.imageshack.us/img178/2386/dsc0382f.jpg

http://img823.imageshack.us/img823/1566/dsc0383o.jpg

http://img130.imageshack.us/img130/4395/dsc0385qp.jpg

http://img101.imageshack.us/img101/6797/dsc0386e.jpg

Komponentsidan:

http://img600.imageshack.us/img600/9172/dsc0387.jpg

http://img812.imageshack.us/img812/8518/dsc0388e.jpg

http://img843.imageshack.us/img843/8276/dsc0389gx.jpg

Helhetsbilder:

http://img221.imageshack.us/img221/6958/dsc0390d.jpg

http://img823.imageshack.us/img823/8813/dsc0392o.jpg

Så, teorier vad som kan vara felet?!

Edit:
Nu märkte jag någonting konstigt!

När jag resistansmäter så visar multimetern först ett negativt värde som ökar och ökar, går förbi 0 och fortsätter upp till ~1700 Ohm, när jag sedan byter plats på proberna, gör den likadant igen, börjar negativt och går upp till 1700Ohm, likadant på båda kanaler :humm:
Senast redigerad av Klas-Kenny 10 november 2010, 22:36:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Re: Felsökning utav slutsteg - Lab. Gruppen SS 1000

Inlägg av jonnorberg »

Min gissning är att sluttrissorna har gått, möjligt att nån drivtrissa hängt med.
Jämförelsemät transistorerna i TO3-kapsel.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Gissar också på utgångstrissorna.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Hur mäter man på dessa för att se om de är kass? Måste jag löda loss dom för att mäta?
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

antagligen effekt trissorna eller isolatorerna mellan transistor och fläns, löd loss dem och mät resistansen mellan colecktor och emitter, är de kortis där så är trissorna kassa.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Hittat en kass! :happy:

Där va kortis mellan alla tre, bas, emitter och collector.

På de andra två jag mätt på hittills har det varit ~400 Ohm mellan bas och collector, samt oändlig resistans mellan collector och emitter, alltså måste denna vara trasig.

Bara 10 kvar att testa då.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

bra, kolla de andra, (antagligen två trasiga) en på positiva sidan och en på den negativa, sen tar du bort de trasiga trissorna och sätter i en ny säkring, och så håll tummarna och tryck på on-brytaren, är de bara de trissorna som du hittat och plockat bort som är trasiga, så kommer steget fungera (med lägre uteffekt förstås)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Testade sätta i säkringar och starta steget när jag tagit bort totalt fyra trissor, för att på så vis se om någon mer är trasig.

Vad hände?
Jo, det kom ett fint ljussken och sprakade och hade sig.
pang.JPG
Någonstans vid det inringade området såg det ut att komma ifrån.

Från någonstans kom det en gummiliknande sörja, vad kan det ha kommit ifrån?
Ser lite ut som att det skulle ha kommit ifrån transistorn som pilen pekar mot, för på den hänger en jämn droppe, och under den är en stor pöl av "gummi".

Kan en transistor verkligen ge ifrån sig någonting sådant eller måste det komma från någon annanstans? :?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

okej, du mätte upp alla effektrissor? ingen med kortis i som sitter kvar?

frågan är om de är några mer i signalvägen som det är kortis i också... det är de här som är knepigt med slutsteg, i bland har man tur och i bland otur, i bland ryker de mer än sluttrissorna när kortisen uppstår, och då är de bara att leta flera trissor med kortis i.... antagligen i signalvägen, om du nu kollar de trissor som styr effektrissorna, är något mindre och brukar också sitta på någon slags kylfläns, hittar du ingen mer med kortis i så byt den som get i från sig den magiska röken, och så testa i gen :D man får inte ge sig:)

jag har varit med om att de runnit svart sörja ur några transistorer, så du är inte den första som ser det:)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag har inte mätt upp alla, men den jag hittat (en NPN) och några som är hela är borttagna, och tidigare har det inte blixtrat något, utan säkringarna har pajjat direkt!

Så det är väldigt konstigt att den beter sig på detta viset nu plötsligt :humm:

Lödade bort transistorn det såg ut att ha kommit ifrån, men den verkar fungera som den ska, och efter att ha skrapat bort geggan från den ser den inte ut att ha några synliga skador.

Jag tror att det är något lim som ska hålla ett par sladdar på plats, och inget som kommer ifrån några komponenter, då det är likadant på andra sidan, fast där är inte lika mycket.
Gjorde en chansning och startade steget igen snabbt för att se vart det blixtrade, och då blev ett motstånd kolsvart, samt det rök från ett annat ställe där jag inte kan se några skador.
Senast redigerad av Klas-Kenny 11 november 2010, 00:27:57, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

nsbvzy, Varför skulle det bli lägre uteffekt?
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

blueint:
plockar man bort effektrissor så borde det bli lägre maximal uteffekt, eller har jag fel?

okej, ja det var synd att du inte kollat upp samtliga effektrissor... fel av mig att inte vara tydlig med det.....jaja, nu är de för sent, antagligen rök något mer, förhoppningsvis bara den trissa som släppte ut den magiska röken

antagligen finns de flera felande effekttrissor, och då släppte de igenom ström till signalvägen, så kolla samtliga effekttrissor innan du fortsätter felsökningen. sen när du vet att det inte är någon mer felande effektrissa, byt den "rökta" signaltrissan och så prova i gen, har du tur så röker de inte mer, och då så kan du lätt följa signalen med ett ossiloscop om de fortfarande inte fungerar :)
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

det är inte särskilt konstigt att de sprakade och rykte lite om de är så att de är fel någon annan stans på kortet också, pga att de trasiga effektrissorna kortslutit ström matningen till kortet, med följd av trasiga säkringar
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ja det skulle ju kunna vara så att en bränd effekttrissa är kortsluten, fast fortfarande med ett visst motstånd, så nu när den ena är borta går inte säkringarna!

Ska mäta upp de sista fem trissorna och se om jag hittar någon trasig, sen får jag helt enkelt hoppas på det bästa.

Det brända motståndet är nu utbytt i alla fall, hoppas att bara det gick och inget annat.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

i bland har man sån otur att det är mer på kortet som gått sönder, men de där gamla stegen är så simpelt konstruerade så de brukar inte vara särskilt svårt att hitta på felen.

hoppas du får fart på det, de är ett jäkligt fint steg när de fungerar :D (är nästan lite avis) :vissla:

har du köpt det eller lagar du åt någon?
Skriv svar