SMD-förvaring?
SMD-förvaring?
En liten fråga: Hur lagrar ni andra "udda" SMD-komponenter? Hela rullar är ju inget problem, men sedan har man ju alla udda värden av motstånd, kondingar etc som man kanske bara köper 10 av. Man behöver en just nu, men kan lika gärna ta hem 10 om man skulle behöva en till (eller tappa den på golvet).
Re: SMD-förvaring?
Småburkar med fjädrande lock kanske?
Finns hos Elfa, DX och säkert fler ställen...
Raaco har jag en vägg full för hålmonterat, men hur lagrar ni "remsorna" då? Klipper ni ned dem? Man måste ju märka upp dem oxå, för kompoenterna är ju inte så lätta att läsa av 
En idé kanske är antistatskivor/papper som man klistrar eller tejpar fast dessa småremsor på och sätter in i en pärm?
Rullar ihop dem, lägger dem i RAACO-lådan, märker upp med lämpligt apparat/material.
Finns det någon skiva som är lämplig?
(låg kostnad, >A4 storlek, tål att hålas)
(låg kostnad, >A4 storlek, tål att hålas)
(Som vanligt är jag lite sen att svara, men ang. burkar med fjädrande lock, kolla på Swechs askar.)
-
limpan4all
Låter dom ligga kvar i ELFA påsarna sen ligger/står dom bara upp i backar sorterade i värde men ej i storlek annat än att 0603 alltid ligger före 0805 osv för varje värde.
Mindre antal låter jag ligga i antistatpåsar som står upp i en låda, om det behövs förtydligar jag märkningen på påsen med spritpenna 
Men när man har typ en meter remsa.. ja.. där är problemet, nu har jag dom i en kartong hyfsat rullade märkta med CD-marker-penna direkt på remsan, inte ultimat.
Tycker hela rullar är lite jobbiga också då jag förvarar doms tående brevid varann i en låda, då måste man dra upp alla rullarna för att läsa på sidan av dom när man letar efter nåt, går väl bra med motstånd eller kondiongar då man kan sortera efter värde, men annat udda blir jobbigt.
Men när man har typ en meter remsa.. ja.. där är problemet, nu har jag dom i en kartong hyfsat rullade märkta med CD-marker-penna direkt på remsan, inte ultimat.
Tycker hela rullar är lite jobbiga också då jag förvarar doms tående brevid varann i en låda, då måste man dra upp alla rullarna för att läsa på sidan av dom när man letar efter nåt, går väl bra med motstånd eller kondiongar då man kan sortera efter värde, men annat udda blir jobbigt.
Jag gillar den här lösningen. Tyvärr är jag inte utrustad med tillräckliga mängder komponenter för att behöva göra så själv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vad är det där för fickor egentligen ? är dom avsedda för negativ egentligen eller ?
Det kan nog stämma det, vet tyvärr inte själv men det ser ju onekligen ut som det. Det finns även fickor för diabilder och vanliga foton om man behöver mindre/mer plats. Nackdelen kan väl vara om det inte finns något "lock" på fickorna, då får man passa sig för att tippa dem upp och ner...