PIC hjälp med 3x3x3 LED kub
PIC hjälp med 3x3x3 LED kub
tjo hallå, har byggt en kub med 3*3*3 st högintensiva LEDs. tanken var att jag skulle ha kuben på en form av "Platå" som det ska sitta knappar på med förinställda program. så nu undrar jag om allt detta är möjligt med en pic och hur jag ska koppla allt för att kunna switcha mellan dom olika programen.
har tyvärr varken bilder eller något schema.....
har tyvärr varken bilder eller något schema.....
Re: PIC hjälp
Detta kan uppnås med nära nog vilken mikroprocessor som helst men det kräver att du programmerar in styrningen och sekvenserna.
Vilket gör det hela en aning obegripligt.har tyvärr varken bilder eller något schema.....
- Klas-Kenny
Välkommen till forumet!
Det är helt möjligt med en PIC eller annan microprocessor, ja.
Dock förutsätter det såklart att du kan programmera denne, samt för att driva samtliga krävs det troligen "externa" transistorer då en PIC inte kan ge ut (27 * 20mA ?) 540mA.
Det är helt möjligt med en PIC eller annan microprocessor, ja.
Dock förutsätter det såklart att du kan programmera denne, samt för att driva samtliga krävs det troligen "externa" transistorer då en PIC inte kan ge ut (27 * 20mA ?) 540mA.
TomasL skrev:Vilket gör det hela en aning obegripligt.har tyvärr varken bilder eller något schema.....
varför skulle det vara det???? har du aldrig gort något på frihand??
Hej och välkommen till forumet.
Jag antar att du menar att de förinställda programmen skall resultera i olika mönster på LED's.
Svarte är ja. Det går att göra. Dessutom på olika sätt.
Det allra enklaste är att styra respektive diod med en dedicerad pinne.
Detta innebär då att du behöver en 40 pin krets sannolikt (27 till dioder + knappar).
Det finns mer sofistikerade sätt som medför att färre pinnar åtgår.
Jag föreslår att du googlar lite på "LED Cube shematics" om du vill fördjupa dig i varianterna.
Jag antar att du menar att de förinställda programmen skall resultera i olika mönster på LED's.
Detta innebär då att du behöver en 40 pin krets sannolikt (27 till dioder + knappar).
Jag föreslår att du googlar lite på "LED Cube shematics" om du vill fördjupa dig i varianterna.
kallman skrev:TomasL skrev:Vilket gör det hela en aning obegripligt.har tyvärr varken bilder eller något schema.....
varför skulle det vara det???? har du aldrig gort något på frihand??
Jodå, men jag har aldrig bett (eller ens försökt be) någon att hjälpa mig med saker som är gjorda på frihand, eftersom det tenderar att vara omöjligt.
ToPNoTCH skrev:Hej och välkommen till forumet.
tackar!!!