nybörjarfrågor: vilka komponenter till enkla grindnät?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lecelmse

nybörjarfrågor: vilka komponenter till enkla grindnät?

Inlägg av lecelmse »

Hej!
Mitt första inlägg. Hittade detta forum när jag sökte runt efter elektronik, transistorer och grindnät.

Jag har precis börjat lära mig lite grundläggande elektronik och skulle vilja koppla upp lite grindnät hemma.

Till att börja med tänker jag mig att göra mycket enkla kretsar bestående av

vanliga batterier (1.5V i seriekoppling, räcker det?),
transistorer
motstånd
och lysdioder
och bygga upp grindnät och kretsar som t.ex AND, OR, NAND, osv, bara för att få prova det praktiskt och inte lämna det vid ett schema i en bok.

Har tittat runt på elfa, conrad m fl men den enorma mängd av komponenter som finns gör mig mest förvirrad.

Har även kollat hos elfa, teknikmagasinet, kjell och liknande butiker men kan inte hitta någon "nybörjarsats" för att bygga grindnät hos någon av dem, antar att intresset är för litet för att någon ska sälja en standardiserad sådan.

Mitt problem är alltså att det finns så många olika komponenter av allting och jag vet inte vad exakt jag ska ha, däremot vet jag ungefär vad jag vill göra och hur jag ska göra det om jag bara får tag i komponenterna.

Undrar därför om någon skulle kunna ge mig en liten pekare i rätt riktning, t.ex några produktnummer som ni vet fungerar ihop och med spänning på säg, 3-12 V, som går att löda ihop hemma utan några djupa kunskaper.

Skulle vara innerligt tacksam för lite hjälp här.
Användarvisningsbild
jesse

Re: nybörjarfrågor: vilka komponenter till enkla grindnät?

Inlägg av jesse »

Hej och Välkommen! :)

Jag vill tipsa om Electrokit. De har inte så förfärligt mycket grejer som ELFA och Conrad vilka jag håller med om är svåra att hitta i.

Vilka komponenter man bör välja beror ju på vad de ska vara till, men om du bara ska experimentera så kan du köpa några "standard" - de brukar också vara de som är billigast. När de bara kostar en krona per styck så köp inte bara en av varje - köp minst tio, så har du att greja med ett tag.

Dessa finns alla på Electrokit:

Transistorer:
* NPN: BC547B
* PNP: BC 557B

Motstånd: 0.25W kolfilm 5% - några av varje:
* 100 Ω
* 1kΩ
* 10kΩ
* 100kΩ

Lysdioder: finns under rubriken "opto": Ta vanliga 3mm diffusa , de kostar runt en krona/st. Röd, gul och grön är de vanligaste. Andra färger brukar vara lite dyrare.

signaldioder (om du ska bygga DTL-grindar):
* 1N4148 är den absolut vanligaste och fungerar till det mesta. (Art Nr 40310010)

Några kondensatorer skulle inte skada:
* Elektrolyt 10-100 uF kanske.
* Batterihållare 3xAA sladdanslutning:Art Nr 41002521
Har du ingen multimeter så behöver du en, tycker jag: t.ex.
* DVM-832 Digital multimeter: Art Nr 10150001 - 79kr.

För att skapa insignaler till dina grindar behöver du någon form av knappar eller omkopplare, t.ex:
* Tryckknapp blå off-(on) Art Nr 40220014
* Vippomkopplare 1-pol lödöron on-on MTS-102:Art Nr 40220010.

Jag vet inte hur du hade tänkt koppla ihop grejerna, men ett kopplingsdäck kan vara bra. I så fall behövs även entrådig kopplingstråd. (t.ex art Nr 40110011)

Sen finns det ju massor av intressanta byggsatser hos Electrokit också... :)

Grindarna hade du alltså tänkt göra med transistorer, motstånd osv.. och inte köpa färdiga grindar i IC-kretsar? Om du kollat i böcker om grindar så vet du att det finns några olika metoder att bygga grindar på: t.ex. DTL (diod-transistor-logik) och TTL (transistor-transistor-teknik). DTL tycker jag kan vara bra att börja med. TTL kan vara knepigt att bygga eftersom det är svårt att hitta transistorer med fler än en emitter. (de förekommer bara i IC-kretsar). Sedan kan man ju alltid bygga logik i NMOS eller CMOS...

När du ändå håller på med logik och grindar och ändå ska köpa lite grejer - köp ett par roliga CMOS-logik-kretsar.... titta igenom den här sidan och bestäm dig för ett par kretsar som du vill testa. För nybörjare tycker jag CMOS 4000-serien är bra, för de kan drivas med allt från tre till 15 volt. Tänk på, om du beställer IC-kretsar att du köper dem i DIP-kapsel och inte SOIC. (DIP-kapseln passar direkt i kopplingsdäcket). En del av dem kostar inte mer än någon krona / styck.

Vad har du för böcker?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om inte jag minns fel så är NAND-grindar en av de mest flexibla grindtyperna (det var i alla fall mycket NAND-grindar med i Elektronik för alla).

en NAND blir NAND
koppla ihop ingångarna så blir det en inverterare
en NAND plus en inverterare blir en AND
en inverterare på varje ingång borde bli OR
en RS-vippa bygger man av två NAND

Ja men titta, fanns ju på wikipedia t.o.m.
http://en.wikipedia.org/wiki/NAND_logic

Tydligen funkar NOR lika bra, osäker på varför EFA använde NAND, kanske var billigare?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Vet inte hur det är idag, men förr hade halvledarfabrikerna halvfärdiga kretsar med NAND-grindar där man först kopplade ihop dom vid beställning till specificerat nät. Fördelen var väl den kortare leveranstiden och lägre startkostnad jämfört med en ren ASIC.

TS:
Tänk på att inte göra allt för stora kopplingar med transistor-logik. Det blir nog svårt att hålla koll på nivåerna för hög och låg genom hela kopplingen och man vill inte ligga i något odefinierat område. Nästa steg kan vara att använda sig av klassiska logikkretsar från 74- och 4000-serien. Kolla i en ELFA-katalog så får den en känsla av vad som finns.
lecelmse

Inlägg av lecelmse »

jesse skrev:Hej och Välkommen! :)
...

Stort tack för tipsen!
Handlade på Elfa det mesta som nämnts ovan plus lite tråd och lödkolv och har börjat löda nu.
Tar nog en andra tur snart.

Har lite kursmaterial från Chalmers och deras- bok om digitalteknik (Johnsson, Larsson, Arebrink) , i övrigt blir väl internet min främsta informationskälla.

DTL har jag inte sett men ska titta på det. Chalmersmaterialet förklarar TTL så det är det jag utgår från. Får se hur långt jag kommer!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Men är det inte så att TTL ofta innehåller transistorer med flera emittrar? Såna finns väl inte att köpa? Eller finns det andra varianter av TTL? Det finns ju RTL förstås...

En liten översikt av olika varianter : An Introduction to Digital Logic Familities

Det var denna jag funderade över (Q1): Bild
lecelmse

Inlägg av lecelmse »

Det är mer än jag kan och förstår mig på ännu.

Vad jag förstår är det helt vanliga NPN - transistorer med en emitter.

Har kopplat lite som syns i en annan tråd här.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=46590

Kretsarna i instruktionerna ser ut t.ex såhär (bild)
har inte kopplat något såhär avancerat än men tror att det ska gå med det jag har.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

jesse skrev:Men är det inte så att TTL ofta innehåller transistorer med flera emittrar? Såna finns väl inte att köpa?
Nej men vad jag förstått fungerar det att ta flera transistorer och koppla ihop deras basar med varandra och kollektorer med varandra.

Att man använder multi-emitter-transistorer i IC-kretsar handlar främst om att det sparar en enormt massa kisel och går att klämma in på liten yta.

Kretslösningarna som lecelmse visar har vissa begränsningar i hur många ingångar man kan göra men det är väl egentligen så som MOS-logik ser ut (CMOS har dubbel uppsättning trissor).
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag rekommenderar att du sätter ca 22k ~ 100k motstånd på ingångarna X och Y. Annars kommer det att bli problem. Utgångarna från grindarna innehåller visserligen pull-up motstånd, men om du ska ha en insignal från en omkopplare eller en annan krets som ger bra med ström så går det åt pipan. Det blir också problem om du kopplar flera ingångar på samma utgång. Så: basmotstånd är ett måste. Annars var det ju bra kopplingar. Övriga motstånd i schemat kan ligga på 10k. (Ej emittermotståndet dock - det tror jag ska ligga på runt 100 ohm. Har jag fel?)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

lecelmse skrev:Har lite kursmaterial från Chalmers och deras- bok om digitalteknik (Johnsson, Larsson, Arebrink) , i övrigt blir väl internet min främsta informationskälla.
Om det är den blåa boken man använder i Digital- och datorteknik rekommenderar jag att du läser i någon annan bok. Sämre bok i digitalteknik har jag knappast sätt i den uppsjö av svenska böcker som finns i ämnet. Bästa är att gå till biblioteket kolla i lite olika böcker och se vilken man gillar bäst.
Skriv svar