Cnc kurs privat
-
Cnc kurs privat
skulle vilja ta en liten privat cnc kurs hos nån ngr tim eller dagar för att se hur allt detta funkar
kommer använda mig av detta program
http://www.machsupport.com/videos/
kommer använda mig av detta program
http://www.machsupport.com/videos/
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Cnc kurs privat
Ladda ner manualen/manualerna och dessa video snutar så har du en bra grund. Läs manualen och titta på video, detta bör ge dig grunden.
Sen är det ju inte bara själva styrnings delen dvs. Mach3 av maskinen som är viktigt, gäller även att du hittar ett bekvämt CAD program som du ritar dina konstruktioner i
och sedan inte minst en bra CAM programvara som du bereder dina CAD filer i för bearbetning i Mach3.
Har du nåt i CAD väg idag?
Sen är det ju inte bara själva styrnings delen dvs. Mach3 av maskinen som är viktigt, gäller även att du hittar ett bekvämt CAD program som du ritar dina konstruktioner i
och sedan inte minst en bra CAM programvara som du bereder dina CAD filer i för bearbetning i Mach3.
Har du nåt i CAD väg idag?
-
har 3d studiomax
bara detta tycker jag är svårt så cnc verkar ju lika svårt
´helt färsk e jag på detta, cam prgram vart finner jag det? och vad e det?
bara detta tycker jag är svårt så cnc verkar ju lika svårt
´helt färsk e jag på detta, cam prgram vart finner jag det? och vad e det?
nog bättre om du köper ett par timmar av någon som är gammal i gården och gör upp en spec på vad du behöver, i form av programvaror och kundskap.
Därefter läs läs och läs. Sen kan du ev ta en "kurs" av någon här när du har en as att stå på. Kommer bli många timmar annars.
Därefter läs läs och läs. Sen kan du ev ta en "kurs" av någon här när du har en as att stå på. Kommer bli många timmar annars.
3d studio max är väl inget CAD-program heller? Sist jag använde det var det ett 3D-modelleringsprogram riktat till den grafiska industrin, inte verkstadsindustrin. Funkar det verkligen att använda det som CAD-program?
-
Jo jag skall läsa och läsa allt som finns sen titta på olika forum hur folk gjort m,m sen leka MKT med min svarv innan jag börjar med CNC
3D studio är kanske inte det optimala för "vanlig" 2D/2.5D CAD men det går definitvt att använda för CNC. Titta bara på CNCToolkit som är en plugin till 3D Studio och GMax med vilken man kan framställa verktygsbanor för 3, 4 och 5 axliga maskiner. Inget jag testa själv men det är ganska imponerande med tanke på att det är gratis.
EDIT: Men för svarv vet i tusan.....
EDIT: Men för svarv vet i tusan.....
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Håller med H.O om den kombinationen inte är att rekommendera till svarv
Dolphin Parmaster med en svarv modul så har du CAD och CAM allt i ett med postprocessor till MACH3.
Dolphin Parmaster med en svarv modul så har du CAD och CAM allt i ett med postprocessor till MACH3.
- ghost_rider
använder själv 3ds o enbart i 2d läget. Funkar kalas bara att spara som DXF eller annat filformat.
Sen använder jag gratisprogrammet LazyCam som medföljer mach3, där finns allt du behöver!
Dock funkar inte t.ex offset eller pocketing i LC men det kan du fixa i 3ds.
Sen använder jag gratisprogrammet LazyCam som medföljer mach3, där finns allt du behöver!
Dock funkar inte t.ex offset eller pocketing i LC men det kan du fixa i 3ds.