Logik: Sortera bort klockpulser?
Logik: Sortera bort klockpulser?
Säg att jag har en cykel på 24 klockpulser, men jag vill bara använda 16 av dem, för att styra en demultiplexer, jag vill alltså hoppa över de 6 första och 2 sista pulserna.
Det bästa vore alltså att få ut en signal på 4 bitar som jag kan styra min demux med, men jag kommer inte riktigt på hur. Ett alternativ som jag tänkte på först var att använda 3st dekadräknare och and-grindar, och helt enkelt strunta i de pinnar jag inte vill använda, men det känns som slöseri med grindar.
Det bästa vore alltså att få ut en signal på 4 bitar som jag kan styra min demux med, men jag kommer inte riktigt på hur. Ett alternativ som jag tänkte på först var att använda 3st dekadräknare och and-grindar, och helt enkelt strunta i de pinnar jag inte vill använda, men det känns som slöseri med grindar.
Re: logik: sortera bort klockpulser?
Binärutgång 0-24 på 5-bitar eller 24 st pinnar som aktiveras i tur och ordning?
Vad kommer "före" de 24 klockpulserna? Dvs vad är det som indikerar början / slut? Är det en paus eller är det något annat? Utan denna information kan vi inte veta var vi befinner oss i bit-tåget och kan inte välja ut rätt bitar.
Jag skulle använda ett shiftregister eller en räknare för att räkna pulserna, och när rätt antal klockpulser uppnåtts (i detta fall sex) så aktiveras en utgång. Klockan maskas (AND-grind) med denna utgång och på så vis kommer de sex första pulserna inte synas på utgången. Det går att göra något liknande med de sista två bitarna. Men allt bygger på att du vet när de 24 pulserna ska starta - då måste shiftregistret eller räknaren vara nollställd.
Vad är det för information i de 16-bitarna som du ska använda? Är det bara så att du ska räkna upp från 0 till 15 för att styra en demultiplexer att välja motsvarande utgångar eller är det annan data med i bilden?
Om demultiplexern ska räkna från 0 - 15 ... hur ska den bete sig annars ( när du är någon annanstans i pulståget) ? ska alla kanaler vara avstängda?
Jag skulle använda ett shiftregister eller en räknare för att räkna pulserna, och när rätt antal klockpulser uppnåtts (i detta fall sex) så aktiveras en utgång. Klockan maskas (AND-grind) med denna utgång och på så vis kommer de sex första pulserna inte synas på utgången. Det går att göra något liknande med de sista två bitarna. Men allt bygger på att du vet när de 24 pulserna ska starta - då måste shiftregistret eller räknaren vara nollställd.
Vad är det för information i de 16-bitarna som du ska använda? Är det bara så att du ska räkna upp från 0 till 15 för att styra en demultiplexer att välja motsvarande utgångar eller är det annan data med i bilden?
Om demultiplexern ska räkna från 0 - 15 ... hur ska den bete sig annars ( när du är någon annanstans i pulståget) ? ska alla kanaler vara avstängda?
Håller med Jesse, vad är det som är unikt med just de 6 första och 2 sista pulserna ?
Annars är det ju "bara" att räkna 16 pulser, hoppa över 8 pulser o.s.v utan att
bry sig om när man började räkna.
Annars är det ju "bara" att räkna 16 pulser, hoppa över 8 pulser o.s.v utan att
bry sig om när man började räkna.
tack för bra input!
Jag vill extrahera luma data från en pal signal, därav denna något udda fråga.
@jesse:
"Om demultiplexern ska räkna från 0 - 15 ... hur ska den bete sig annars ( när du är någon annanstans i pulståget) ? ska alla kanaler vara avstängda?"
Det var en bra fråga faktiskt, hade jag inte tänkt på alls
men de skall vara avstängda, men demuxar brukar ha nån form av inhibit pinne va?
signalen är multipicerad x24, så jag har en tydlig start på pulståget iaf, men sodjans alternativ var helt klart intressant, fast då behövs det ju en räknare som "fasförskjuter" det på nått sätt... hmm
såg att jag skrev fel nu jag menade ju shiftregister när jag skrev dekadräknare. För dekadräknare kan man väl inte kaskadkoppla?
Jag vill extrahera luma data från en pal signal, därav denna något udda fråga.
@jesse:
"Om demultiplexern ska räkna från 0 - 15 ... hur ska den bete sig annars ( när du är någon annanstans i pulståget) ? ska alla kanaler vara avstängda?"
Det var en bra fråga faktiskt, hade jag inte tänkt på alls

signalen är multipicerad x24, så jag har en tydlig start på pulståget iaf, men sodjans alternativ var helt klart intressant, fast då behövs det ju en räknare som "fasförskjuter" det på nått sätt... hmm
såg att jag skrev fel nu jag menade ju shiftregister när jag skrev dekadräknare. För dekadräknare kan man väl inte kaskadkoppla?
Min fråga byggde på att det *inte* finns något som unikt pekar ut "bit 1" o.s.v.
Men gör det det så, visst, då använder man väl det. Jag har inte en aning om
hur en PAL (det var väl det du menade) signal ser ut.
Men gör det det så, visst, då använder man väl det. Jag har inte en aning om
hur en PAL (det var väl det du menade) signal ser ut.
Är det pulser i vertikalsynken, horisontalsynken, eller färgbursten som ska räknas?
Jag har ingen aning om vad det är, (misslyckades med en snabb googling), så lite mer exakt information skulle vara intressant.Jag vill extrahera luma data från en pal signal, därav denna något udda fråga.
Hur ser indata ut mer precis?
Det är en klocksignal. Så långt är jag med. Finns det andra signaler? Datasignaler som klockas fram?
Vad exakt skall utföras under de 16 "viktiga" klockpulserna? Jag hängde inte riktigt med det där med multiplexern? Vad ska multiplexas? När och hur? Vad vill du ha för slags utsignaler? Seriella eller parallella? Annat?
Korkade frågor kanske för den som känner till vad luma-data är för något och hur en pal-signal ser ut, men jag har som sagt ingen koll. Men när jag bara får grepp om dataflödet brukar jag kunna lösa problemet.
@blueint: färgbursten, skall extraheras, men i detta fallet är bara dess amplitud intressant (dvs. luma, ljusstyrkan om man så vill). Även horisontal/ vertikalsyncen är intressant.
@jesse: Jag satt igår och mätte lite och kom fram till at en PAL-signal ser ut ung. så här:
_~||~~~~~~||
Hela cykeln är ca 64us, varje del är ung. 5us lång (tror inte det är kritiskt). Den första biten _ är en syncpuls, därefter ~|| är lite krafs innan en behövs om man skall läsa av färger, sedan kommer informationen som jag är intresserad av ~~~~~~. Jag tänker att jag tar och multiplicerar sync pulsen x24 med en pll. Då upptar färginformationen där i mitten 16 klockpulser.
demuxen är egentligen en analog demux, tex kan styra 16 st leds.
@jesse: Jag satt igår och mätte lite och kom fram till at en PAL-signal ser ut ung. så här:
_~||~~~~~~||
Hela cykeln är ca 64us, varje del är ung. 5us lång (tror inte det är kritiskt). Den första biten _ är en syncpuls, därefter ~|| är lite krafs innan en behövs om man skall läsa av färger, sedan kommer informationen som jag är intresserad av ~~~~~~. Jag tänker att jag tar och multiplicerar sync pulsen x24 med en pll. Då upptar färginformationen där i mitten 16 klockpulser.
demuxen är egentligen en analog demux, tex kan styra 16 st leds.
Att det är en analog signal som det hela handlar om
gör det till ett *helt annat* problem än vad de som
svarade i början av tråden nog trodde...
gör det till ett *helt annat* problem än vad de som
svarade i början av tråden nog trodde...
click, Du behöver läsa på mer om PAL systemet verkar det som. "Color burst" är nog den synk du behöver. Linjelängden kan variera rätt ordentligt. Det är sådant som en del videofångarkort har byggts för att kompensera för på flera sätt.
Annars låt synkpulsen nollställa en räknare (74193). Till räknarens klockingång kan du sedan koppla PLL:ens utgång (744046?). När klockpulsen går låg används räknarens utgång till två komparatorer (74520). När klockpulsen går hög räknar man upp.
Annars låt synkpulsen nollställa en räknare (74193). Till räknarens klockingång kan du sedan koppla PLL:ens utgång (744046?). När klockpulsen går låg används räknarens utgång till två komparatorer (74520). När klockpulsen går hög räknar man upp.
Jo, men jag hittade inget om 24 digitala bitar i den signalensodjan skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/PAL
http://sv.wikipedia.org/wiki/Phase_Alternating_Line
Sannolikt...

Det här låter som ett projekt du ska ta stegvis.
första steget är att verkligen få fram synksignalen på ett otvetydigt sätt och omvandla den till en digital signal och sedan testa hur PLL-kretsen uppför sig. Kolla med oscilloskop att du får dina klockpulser där du vill ha dem.
Synksignalen kan sedan användas för att nollställa en räknare. klockingången på räknaren till PLL-utgången. När den räknat till 6 så startar du en annan binärräknare som räknar från 0 till 15. Denna styr du din multiplexer med. Första räknarens status och overflow på andra räknaren kombineras till enable på multiplexern så att den bara är på under de 16 "utvalda" pulserna.