Kommer att få hem ett villa larm som jag ska komplettera med en trådlös ute siren. Att köpa en kostar runt 2000kr så det hade varit kul att bygga en.
Kommer att få den levererad under veckan.
Larmcentralen har en utgång för extern siren där den ena heter +12V och den andra är döpt EXT. Antar och utgår från att det är 12volt ut på ena polen medans EXT polen jordar sirenen så att ström kan flyta.
Nu vill jag inte dra kabel utan vill göra detta trådlöst. Har tänkt koppla en RF sändare på +12V/EXT. När sändaren får sin matning ska den börja sända en "1" så att säga.
Mottagaren känner av detta och drar igång en siren med blixtlampa en viss tid, styrd av en pic.
Så RF kommunikationen är eg väldigt primitiv tror jag.
Avstånd mellan TX/RX är ca 5-6m med en trä/eternit vägg mellan
Min fråga är. Vilka moduler ska jag välja lämpligast? Har sett en del kit (TX433N) på små kort från elektrokit osv.... dessa verkar vara billiga iaf.
http://www.electrokit.se/download/41004048-1.pdf
http://www.electrokit.se/download/tx433n_datasheet.pdf
http://www.electrokit.se/download/rx433_datasheet.pdf
Budgeten för RFlänken är helst max 200kr.
Den behöver inte klara ngn avancerad överföring och hög hastighet.
Hög tillförlitlighet önskas då det inte får tjuta i onödan.
vad finns?
RF modul frågor?
Re: RF modul frågor?
Ett budget på 200:- bananskivor klarar knappast kraven på tillförlitlighet, något så när stabilitet och enkelhet.
Du kan testa med en trådlös dörrklocka, där finns det adress och just av/på funktionen men förvänta dig inte speciellt mycket annat än att klara budgeten.
Du kan testa med en trådlös dörrklocka, där finns det adress och just av/på funktionen men förvänta dig inte speciellt mycket annat än att klara budgeten.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
För att de inte är särskilt tillförlitliga? Har satt en trådlös dörrklockssändare som drivs av den vanliga dörrklockan, mottagaren används som förstärkare av den vanliga signalen. När den vanliga dörrklockan ringer får sändaren ström och mottagaren ska plinga, och det gör den i 95% av fallen. Det duger till dörrklockan, men duger det till larm? Kanske funkar bättre med nån kvalitetsklocka än min Sartano iofs...
Det håller jag med om att den inte är. MEN... 
Jag kommer att lösa det hela på så sätt att så länge larmet tjuter så kommer sändaren kontinuerligt att sända "pling". Det bör ju öka säkerheten avsevärt. Sedan är det ju minst lika viktigt att den ska vara tyst om larmet inte är triggat. Grannarna är nog vid detta laget rätt trötta på falsklarm.
För att vara jävlig kommer jag nog inomhus även komplettera senare med en siren som heter Inferno. Den som gör att man blir illamående av ljudet.

Jag kommer att lösa det hela på så sätt att så länge larmet tjuter så kommer sändaren kontinuerligt att sända "pling". Det bör ju öka säkerheten avsevärt. Sedan är det ju minst lika viktigt att den ska vara tyst om larmet inte är triggat. Grannarna är nog vid detta laget rätt trötta på falsklarm.
För att vara jävlig kommer jag nog inomhus även komplettera senare med en siren som heter Inferno. Den som gör att man blir illamående av ljudet.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ahh smart, då lär det funka så länge du inte har för mycket störningar. Och med ett pris 99:- är det ju bara att testa.