Avspänningsglödgning?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Re: Avspänningsglödgning?

Inlägg av Forsgren »

Jag lånar den här gamla tråden.

Micke_71: Jag har ett problem för dig! :) Tänkte du kanske kunde dela med dig av kunskaperna att rikta en balk?

Jag har en balk 150x100x4 (eller om det var 150x100x5 :humm: ) som är 1780mm lång, har planfräst två spår på ena 150mm sidan och borrat hål för två linjärskenor. Nu är den aningens krökt, ser ut att vara mest på mitten, kanske att det är 2 mm krok på den. Den har sträckt sig på den bearbetade sidan.
Hur gör jag nu för att försöka rikta den? Har tidigare riktat en balk som var svetsad på ena sidan, men det hade inget med precision att göra och den värmde jag bara på den sidan som skulle krympa. Värmde punkter på 2-3cm så stålet blev rött med kanske 10cm mellanrum.
Men hur bör jag göra nu, måste man värma tills det blir rött?
Skall man värma punktvis mellan dom borrade hålen eller i "linjer" tvärs över hela balken?
Tips och idéer emottages tacksamt, även från alla er andra!
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Du måste upp i temp så det blir rött. Annars händer det inget. Jag skulle inte värma i spåren för dom blir vågiga. Jag skulle värma mellan spåren och köra punkter eller korta linjer beroende på hur mycket jag måste rikta. Hur mycket varje punkt drar kan variera från någon hundradel till flera tiondelar så det är omöjligt att gissa utan att prova först. Ibland har man otur och åker på någon grisbalk som vägrar att låta sig riktas.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Tack för tipsen! Skall göra färdig balken i övrigt innan jag riktar den, återkommer med resultat..
larsb

Inlägg av larsb »

En fundering: är det nödvändigt med riktning/glödgning av svetsade detaljer om man inte bearbetar nåt mer? Spänningar kan ju få finnas men om man inte skär/svetsar så behåller väl stålet sin form med spänningarna "inlåsta"?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Problemet är ju att efter svets så är allt krokigt så det måste ju bearbetas dvs avspänningsglödgas - fräsas för att bli rakt och bra.
larsb

Inlägg av larsb »

funderad på att tex limma/laminera ett epoxygranitbord på svetsad stålprofil, då är det ingen varm/påverkande bearbetning
Skriv svar