Ojud från stegmotorerna med nya drivaren
Ojud från stegmotorerna med nya drivaren
Efter att min gamla drivare brann upp har jag köpt en ny 4-kanals stegmotordrivare från Brundin (http://www.brundin.biz/product_info.php ... ucts_id=86).
Dock upptäckte jag att det väsnas mycket mer på "tomgång" med denna. Det fräser och pyser. Med min gamla,som också var någon no-name-drivare så var det bara ett svagt surr ifall motorerna inte var stoppade precis i hela steg.
Current-decay påverkar detta väldigt mycket, men kör jag inte på 100%, alltså där det väsnas som mest, så går det alldeles för ryckigt för att det ska bli bra.
Någon som vet om det ska vara så här? Egentligen inte ett problem men lite störande är det allt.
Dock upptäckte jag att det väsnas mycket mer på "tomgång" med denna. Det fräser och pyser. Med min gamla,som också var någon no-name-drivare så var det bara ett svagt surr ifall motorerna inte var stoppade precis i hela steg.
Current-decay påverkar detta väldigt mycket, men kör jag inte på 100%, alltså där det väsnas som mest, så går det alldeles för ryckigt för att det ska bli bra.
Någon som vet om det ska vara så här? Egentligen inte ett problem men lite störande är det allt.
Re: Ojud från stegmotorerna med nya drivaren
Ingen som varit med om liknande eller som använder just detta styrkort?
Jo jag har exakt samma fenomen, mycket störigt. Har också labbat med inställningar utan större framgång.
Vill inte hänga ut Brundin eftersom jag inte vet om min drivare kommer därifrån, men den ser mycket snarlik ut.
Vill inte hänga ut Brundin eftersom jag inte vet om min drivare kommer därifrån, men den ser mycket snarlik ut.
Är det inte något man får räkna med om man använder billiga drivare?
På den "billiga" drivaren jag hade innan brann en drivkrets upp, vilket man kan dra vilka slutsatser man vill om, men den var iallafall hyfsat tyst. Körde man 1/8 steg så kunde man höra ett svagt surr när motorn var stoppad i vissa mellansteg. På den här låter det som att kranen står på och spolar vatten ifall man inte stänger av current decay, men då går det ju ryckigt som attan så det är inte ett alternativ.
Men då vet jag att det inte är just exemplar som är kasst utan designen i sig. Får väl tåla detta helt enkelt.
Men då vet jag att det inte är just exemplar som är kasst utan designen i sig. Får väl tåla detta helt enkelt.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Surret och suset beror på chopper-drivningen. Pulsningen har ingen fast frekvens, utan drivern slår av spänningen så fort strömmen överstiger inställt värde, och startar igen när det går under. Lite smått slumpmässiga variationer på frekvensen alltså. Gissar att ju kortare stig- och falltider det är på drivstegets trissor, desto mer låter det. Billiga komponenter är ofta långsammare och ger utsmetade och rundare pulser.
Jag misstänkte att det var något sånt. Ljudet är ju försumbart jämfört med brötandet från spindeln så det får väl vara.
En fråga till ni som använder ett sådant styrkort är det not och satsa på?
Eller vad ska man ha för kort? Funderar på vad jag ska köpa
Eller vad ska man ha för kort? Funderar på vad jag ska köpa