Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Ronny

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Ronny »

"No Transistor LDR LED Blinker" enligt kretsschemat längst ned på B. Kainkas sida Der LED/LDR-Blinker

Mitt val av LDR: Kjell&Co art.nr. 90303
Mitt val av LED: Everlight 333UWC/1B

Blinkar finfint efter lite experimenterande med komponentvärden.
Lite av "ett kombinationslås" att få kretsen att fungera...prova gärna själv med eget val av LDR och LED och försök få kretsen att svänga.

Tyckte detta var en rolig och något annorlunda krets...dock är den väl knappast användbar till något...

Bild
Senast redigerad av Ronny 19 september 2013, 16:51:30, redigerad totalt 1 gång.
beangan

Inlägg av beangan »

Fick idag lite grejer av Jesper här på forumet, bland annat FT232RLoch USB kontakter.

Det resulterade i detta

Plockade bara ut TxD och Rxd då det är dom jag behöver till olika ändamål, Blir snart en till där jag tar ut alla pinnar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Beangan: har du schemat? Först tänkte jag fråga om du hade kretskort över, men mina FT232 kretsar har en annan kapsel. (sollebrunn :) Jag har jobbat i Gräfsnäs en gång för 20 år sen).
Borre

Inlägg av Borre »

Ser ut som exempeldesignen "USB to MCU UART Interface" i databladet för FT232RL.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag misstänkte nog det också, men ville veta om det var exakt så eller nån modifiktaion. Exempel i datablad brukar ha en tendens att utesluta en massa viktiga komponenter eftersom de bara gör en principiell skiss, inte alltid en praktiskt användbar. Därför saknas ofta avstörningsfilter med mera... Men det kanske fungerar utmärkt precis som det är i det här fallet.
Borre

Inlägg av Borre »

Nej det fungerar bra. Här ser du hur det ser ut på Arduino, och det fungerar bra:
http://arduino.cc/en/uploads/Main/ardui ... ematic.pdf
Senast redigerad av Borre 7 november 2010, 02:09:03, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

OK. Jag kör på den då.
Borre

Inlägg av Borre »

Sen går det ju alltid att sätta dit en ferrit på usb-matningen som de har som exempel i databladet. Kanske inte behövs, men det lär inte bli sämre iaf.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Litet testnätagg för slutstegsbyggen:
Bild
beangan

Inlägg av beangan »

Är taget rakt upp och ner från databladet, verkar funka helt ok.

Gräfsnäs ja, är några Km från där jag bor :D
jesse skrev:Beangan: har du schemat? Först tänkte jag fråga om du hade kretskort över, men mina FT232 kretsar har en annan kapsel. (sollebrunn :) Jag har jobbat i Gräfsnäs en gång för 20 år sen).
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Första versionen av försök att göra om en C64 till en USB-ansluten pryl med både rätt tangentbord och två joystickportar så man kan spela emulator med rätt tangentbord och två TAC2. Just nu fungerar tangentbordet hyffsat, en del buggar och bös kvar (bland annat blir . 9).. Men det funkar litegrand iallafall. Använde ett simple usb-kort, verkar fungera jättebra! Blir nog till att beställa fler om det kommer in.

Bild

Liten film:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tekko skrev:Litet testnätagg för slutstegsbyggen
Bästa Commodorenätagget har offrats ser jag :)

Gamla tunga "2.5A" A500-aggregatet eller är det till en C128?

(A590 lär det inte vara till eftersom det har nätströmbrytare, A590-aggregatet har väl ett (kanske elektroniskt) relä)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

det VAR till en amiga 500! :P men det skojjiga är att jag har ett SMPS (switchat nätagg) till min A500!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

IPOD-DOCKA MODIFIERAD FÖR FAST (FÖRSTÄRKAR)INSTALLATION

Jag beställde hem två iPod-dockor från DX och noterade jag jag lyckats bryta mig in i dem att de var väldigt enkla att modifiera för att monteras fast i/på förstärkare. Vad jag vill göra är att förse mina förstärkare med en fast monderad iPod-docka så jag kan köra musik direkt från min iPod via stärkaren till högtalarna; inget behov av (stor) CD-spelare.

Dockan ser ut så här, med ett stereohörlursuttag på baksidan och en annan kryptisk kontakt.
Bild

Pillar man bort gummibottnen ("halskydd") hittar man två skruvar som avlägsnas och så får man ur bottnen. Med visst bestämt våld kan man sedan pilla ur kortet som håller kontakterna.
Bild

Kontakten kan ev få sitta kvar, men IVFSH löder man en sladd till kontaktens ben och drar denna sladd in i förstärkaren.
Bild

Man får göra ett hål i bottnen för att få ut sladden, bottnen skruvas tillbaka och hela modulen fästs sedan med dubbelhäftande tejp på förstärkarens ovansida.
Bild

Här är bilder från ett annat projekt med lite annan docka:
http://www.pastisch.se/tubes/images/5998a-24.jpg
http://www.pastisch.se/tubes/images/5998a-42.jpg
Användarvisningsbild
DarkSilver

Inlägg av DarkSilver »

@ soundbrigade,
Stiligt :D Har aldrig tyckt om Apple och dess produkter, men den där dockingstationen var bane mig snygg

Här är i alla fall mitt senaste mini-projekt.
Låt mig presentera: Mr. Resistor!

Bild

Ett litet projekt som är ämnat som present till min lilla kusin som fyller år imorgon :D år se till att hålla honom bprta från att böja sönder figuren bara :roll:
Som det är just nu sitter det en LED lampa i figurens "fot" som är natt aktiverad
Skriv svar