Hej,
Jag är ny här på forumet och detta är mitt första inlägg.
Har sökt men inte hittat det jag frågar efter så jag ställer frågan här.
Jag har en digitaltvbox som står i skåpet under tv´n och måste då ha luckan öppen för att byta kanal etc.
Kan jag löda loss ir mottagaren och sätta en förlängningskabel på den och montera den brevid tv´n?
Jag vet att det finns diverse saker att köpa för att lösa detta problem men det skulle ju vara så enkelt och billigt att bara flytta mottagar "ögat" så om det fungerar så skulle det vara kanon.
Mvh/Björn
Flytta IR mottagare på TVbox
-
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: Flytta ir mottagare på tvbox
Välkommen till forumet! 
Det är inga problem att förlänga IR-mottagaren som du beskriver.
En annan variant, om man inte vill öppna digitalboxen, är att göra en sladd med en annan IR-mottagare i ena änden och en IR-diod i andra änden (som då sätts i närheten av digitalboxen).
Vi har också problem med att vår digitalbox inte ser fjärrkontrollen pga en tillfällig extra-soffa.
Vår "lösning" är att man får ställa sig upp, sträcka upp fjärrkontrollen så högt man når och trycka.
Det känns i armen när man måste bläddra igenom en massa kanaler för att hitta något kul..

Det är inga problem att förlänga IR-mottagaren som du beskriver.
En annan variant, om man inte vill öppna digitalboxen, är att göra en sladd med en annan IR-mottagare i ena änden och en IR-diod i andra änden (som då sätts i närheten av digitalboxen).
Vi har också problem med att vår digitalbox inte ser fjärrkontrollen pga en tillfällig extra-soffa.
Vår "lösning" är att man får ställa sig upp, sträcka upp fjärrkontrollen så högt man når och trycka.
Det känns i armen när man måste bläddra igenom en massa kanaler för att hitta något kul..

- JimmyAndersson
- Kontakt:
-
Re: Flytta ir mottagare på tvbox
Tusen tack för ett snabbt svar!
Jag tror jag förlänger kabeln annars måste jag fixa en strömförsörjning till och det är minst lika mycket jobb.
Ska se om det blir av i helgen.
Mvh/Björn
Jag tror jag förlänger kabeln annars måste jag fixa en strömförsörjning till och det är minst lika mycket jobb.
Ska se om det blir av i helgen.
Mvh/Björn