Mäta resistans på fotomotstånd?
Mäta resistans på fotomotstånd?
Hej, vill mäta hur bra olika material reflekterar ljus, hur mycket ljus som reflekteras är ointressant utan jag vill mest veta om oljebaserad vit färg är bättre eller sämre på att reflektera ljus än vattenbaserad vit färg.
Resistansen i ett fotomotstånd beror på ljusintensiteten, betyder det att jag kan använda ett fotomotstånd och bara mäta resistansen över det eller krävs det nån form av styrelektronik?
Mvh Hejhopp
Resistansen i ett fotomotstånd beror på ljusintensiteten, betyder det att jag kan använda ett fotomotstånd och bara mäta resistansen över det eller krävs det nån form av styrelektronik?
Mvh Hejhopp
Re: Mäta resistans på fotomotstånd?
betyder det att jag kan använda ett fotomotstånd och bara mäta resistansen över det
Japp, men om ett fotomotstånd är det bästa för just detta vet jag ej men testa och se.
Japp, men om ett fotomotstånd är det bästa för just detta vet jag ej men testa och se.
man kan annvända en vanlig kamera med, om man kan ställa den manuellt på alla saker, ex en systemkamera
svårt att hitta bättre ljusmätare än en sådan
svårt att hitta bättre ljusmätare än en sådan

Funderar på om det är lämpligt att mata fotomotståndet med konstant ström
och mäta spänningsvariationen?
Fotomotstånd har nästan samma känslighet som ögat ( ialla fall de äldre varianterna) det var därför man använde dem som exponeringsmätare.
Dock tveksam om de finns längre pga diverse EU-regler
Dock tveksam om de finns längre pga diverse EU-regler
Du tänker inte på de äldre ljusmätarna med selencell nu?
Jag har en sån, en Zeiss som inte behöver den minsta gnutta batteri.
Jag har en sån, en Zeiss som inte behöver den minsta gnutta batteri.
Vill dock minnas att LDRer består av Kadmium, vilket skapar problem med ROHS, bl.a.
Fast visst finns LDR att köpa fortfarande så det kommer inte bli problem med den biten.
Det är väl närmast Kadminumsulfid som finns i dem men det gör förmodligen ingen större skillnad.
ToppenHenry skrev:Japp, men om ett fotomotstånd är det bästa för just detta vet jag ej men testa och se.

Men lite svårt att få in i en behållare som är 10x10x10cmgrym skrev:svårt att hitta bättre ljusmätare än en sådan

Konstantström som i konstantströmsmatning för lysdioder?4kTRB skrev:Funderar på om det är lämpligt att mata fotomotståndet med konstant ström
använd annars fototrissa - den leder med konstant ström med styrkan beroende av ljusinfallet.
det finns/fanns färdiga små kretsar som gav ut frekvens beroende på ljusstyrka - vet att jag byggde en exponeringstimer baserad på en sådan för länge sedan...
det finns/fanns färdiga små kretsar som gav ut frekvens beroende på ljusstyrka - vet att jag byggde en exponeringstimer baserad på en sådan för länge sedan...