RC Servo till rullgardin, styrningsfunderingar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
hubben

RC Servo till rullgardin, styrningsfunderingar

Inlägg av hubben »

Tänkte så småningom bygga om rullgardinerna i husvagnen till eldrift. Detta så att inte svärmor ska riva sönder gardinerna nå mer när det dras åt fel håll osv. ;-) (Plus att det blir ett roligt och lämpligt projekt att börja med)

Har suttit idag och rotat i ett rc servo, bara för att testa lite. Att modda servot så att det går 360 grader, varv på varv, är enkelt. Bort med en sprint, koppla loss poten mekaniskt och kör.

Tanken jag hade var att köra en I2C buss i husvagnen som får kontrollera samtliga 7 rullgardiner. Den kan ju adressera mångt mycket fler enheter än så, så det borde inte vara nåt problem. Första tanken jag hade var att sätta en AtMega88 (har såna som ligger) i varje servo, låta den avkoda I2C och skicka ut en PWM till servots styrning. Efter att ha skruvat lite och tänkt så känns det rätt korkat.

Det vore ju enklare, och bättre (?) att låta AtMegan avkoda I2C signalen och sedan bara styra motorn direkt via ett par transistorer. Det handlar ju trots allt bara om upp, eller ner. Då kan man koppla ändlägesbrytarna direkt till servot och skicka signaler på formen: HeltUpp / Upp / Ned / HeltNed
Helt - kommandona låter servot gå tills ändlägesbrytaren nås, de andra går bara en viss tid, om inte fler kommer på bussen.

Tänker jag fel? Gör servoelektroniken nåt mer än att avgöra polariteten på motorn beroende på PWM insignal samt potentiometerns läge? Det känns ju inte direkt som att den rampar upp/ned...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: RC Servo till rullgardin, styrningsfunderingar

Inlägg av grym »

normala rc servon är nästan hysteriska och det är inga ramper, möjligtvis på dom nya digitala

så det är inga problem att bara köra dom rakt av
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Vad menar du med att de är hysteriska?

Vill man köra motorn långsamt lär det väl gå att köra en PWM från AtMegan via en transistor för att dra motorn, eller fungerar det dåligt?

Ett servo ska ju så snabbt som möjligt inta sin givna position, så jag skulle inte gissa att man kör några ramper, det ger ju bara sämre prestanda. ;-)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hm, att dom ofta står och rycker lite fram och tillbaka, ungefär motsatsen till rampade :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag har redan detta till mitt sovrum och har lite feedback:

+ Perfekt hastighet.
+ Mycket lätt att anpassa mekaniskt.
+ Mycket lätt att ansluta sig direkt på motorn och hoppa över elektroniken. Bort med den mekaniska piggen/stoppet.
+ Liten.

- Låter förvånansvärt mycket.
- På en stor rullgardin behöver man använda "broms". Dvs när inte motorn ska köras så är den kortsluten.

Min är helt manuell än så länge. Rullgardinen bör ju vara helt optimal för att ha en streckkod på som triggar en läsgaffel.

Här finns det ju massor av coola finesser som man kan hitta på, förutsatt att ingen rullar lite förhand.

PS. Ett annat sätt är ju att slakta en gamla mekanisk PC-mus och ta ut läsgaffel och kodskiva från den.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Klockrent. Kör du rätt på motorn i din utan PWM styrning?
Jag läste om ditt projekt, det var så jag fick idén... och när husvagnen blev vattenskadad skulle man ju ändå riva ut massor ur den.

Rullgardinerna är relativt små, lätta och går i skenor. De orkar garanterat inte självdra servona jag tänkt för detta.
Iom att de går i skenor tror jag att det enklaste och mest pålitliga är att köra ändlägesbrytare. En längst upp som triggar när den släpper, och en längst ned som triggar när den trycks in. Sen får man köra manuellt hur mycket man vill mellan dessa lägen, + att man kan ha auto-stäng och auto-öppna.

Tänkte ha en central kontrollpanel där man kan öppna och stänga i grupperingar, typ sovrummet fram, bak eller hela vagnen. Även köra varje gardin individuellt.

Det största problemet jag ser är när elektroniken buggar ur så att vi inte kan dra ned gardinerna när vi ska sova i vagnen. Då lär man inte bli uppskattad av familjen, men då GÅR det ju att hand-dra gardinerna om man är lite försiktig. Servona drar 9kg och har metalldrev, så de går nog inte sönder i första taget, men risken är väl att man steker elektroniken om man genererar för hög spänning i motorn när man handdrar den?
Skriv svar