Stegmotor styrning
Stegmotor styrning
Hej
Jag hittade en stegmotor i en gammal skrivare. En sån här http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... _500wt_922. Så jag funderar nu på om det hade varit möjligt att styra dem med hjälp av en arduino?.
Tack på förhand.
Jag hittade en stegmotor i en gammal skrivare. En sån här http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... _500wt_922. Så jag funderar nu på om det hade varit möjligt att styra dem med hjälp av en arduino?.
Tack på förhand.
Re: Stegmotor styrning
Har du några tips på hur?
Förstår inte vad de olika pinsen innebär.
Behöver jag några extra komponenter för att få det att funka.
Är ganska ny när det kommer till elektronik är betydligt bättre på programmerings delen:p.
Förstår inte vad de olika pinsen innebär.
Behöver jag några extra komponenter för att få det att funka.
Är ganska ny när det kommer till elektronik är betydligt bättre på programmerings delen:p.
Skaffa en kontrollkrets t ex UCN5804 eller liknande modernare ersättare.
Kolla i databladet hur den ansluts till motorn och vad som krävs från MCU'n för att styra hastighet och riktning.
Kolla i databladet hur den ansluts till motorn och vad som krävs från MCU'n för att styra hastighet och riktning.
Javisst men om den är "anonym" eller oidentifierbar på annat sätt så är det lättare att komma igång med en kännd krets med datablad o s v.
Beroende på kunskapsnivå kanske det går att luska ut hur den medföljande kontrollern funkar, ev med hjälp av datablad från liknande kretsar.
Beroende på kunskapsnivå kanske det går att luska ut hur den medföljande kontrollern funkar, ev med hjälp av datablad från liknande kretsar.
Kan inte lossa motorn från krets kortet så är nog tvungen att utgå från det. Pinsen är utmäkta men jag förstår inte vad de innebär ni kanske har någon ide. Vissa förtår jag men inte alla. Men här är alla.
24V
P.G
LD
S/S
CLK
HU
S.G
5V
24V
P.G
LD
S/S