detektera snabba pulser (snabbare än ögat)
detektera snabba pulser (snabbare än ögat)
Jag har en indikationslysdiod på en pryl som jag har problem att se om den lyser eller pulserar snabbare än mitt öga hinner se.
Nu har jag funderat på hur man ska kunna detektera detta, på logikprobar ser man ibland en lysdiod som betyder just det,
vet dock inte hur det är gjort där..
Man skulle ju kunna dela signalen med två, men då blir det ju fel vid dom tillfällena pulserna kommer långsamt då man missar
varannan indikation, vilket ju är dumt.
Då kan man ju iofs dela upp signalen på två lysdioder så delar man ju på två men ser varje skiftning.
Då är ju inte steget så långt till att att ersätta lysdioden med tex cirkel med tio lysdioder och mata en 4017 med insignalen, då har man ju
effektivt delat med tio, fast man ser alla pulserna.. det kan nog bli riktigt snyggt också, om det nu inte var för det jobbiga
med den rent mekaniska biten, att borra tio (eller fem ? åtta ? kanske ?) 3mm hål i en perfekt cirkelform går jag nog inte i land med.
..Jag har f.ö lekt med tanken att hitta pilformade lysdioder i rätt format så man kan limma ihop dom till en cirkel, men har inte lyckats hitta
lämpliga kandidater än..
Nån som har nån enklare ide ? egentligen vore det bästa om den helt enkelt har en maxfrekvens den får pulsera med, allt under den visas "korrekt"
medans allt över det visas med just maxfrekvensen oavsett hur snabbt det går.
Nu har jag funderat på hur man ska kunna detektera detta, på logikprobar ser man ibland en lysdiod som betyder just det,
vet dock inte hur det är gjort där..
Man skulle ju kunna dela signalen med två, men då blir det ju fel vid dom tillfällena pulserna kommer långsamt då man missar
varannan indikation, vilket ju är dumt.
Då kan man ju iofs dela upp signalen på två lysdioder så delar man ju på två men ser varje skiftning.
Då är ju inte steget så långt till att att ersätta lysdioden med tex cirkel med tio lysdioder och mata en 4017 med insignalen, då har man ju
effektivt delat med tio, fast man ser alla pulserna.. det kan nog bli riktigt snyggt också, om det nu inte var för det jobbiga
med den rent mekaniska biten, att borra tio (eller fem ? åtta ? kanske ?) 3mm hål i en perfekt cirkelform går jag nog inte i land med.
..Jag har f.ö lekt med tanken att hitta pilformade lysdioder i rätt format så man kan limma ihop dom till en cirkel, men har inte lyckats hitta
lämpliga kandidater än..
Nån som har nån enklare ide ? egentligen vore det bästa om den helt enkelt har en maxfrekvens den får pulsera med, allt under den visas "korrekt"
medans allt över det visas med just maxfrekvensen oavsett hur snabbt det går.
Re: detektera snabba pulser (snabbare än ögat)
Ifall du bara vill veta ifall den är släckt, lyser konstant, eller pulserar skulle du ju kunna koppla en annan lysdiod antiparallellt bara.
Hmm, hur menar du då ?
Det jag vill veta är ju egentligen vilket av tillstånden "på" "av" eller "så snabba pulser att den ser ut som den är på" den befinner sig i.
Det jag vill veta är ju egentligen vilket av tillstånden "på" "av" eller "så snabba pulser att den ser ut som den är på" den befinner sig i.
Ifall den pulserar så snabbt att det inte går att avgöra ifall den är helt på eller pulserar kommer både den antipararella och den vanliga lysdioden lysa. Annars lyser endast en av de två.
- bachler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Har du inte möjlighet att skaffa ett oscilloskop? Det låter som det som du är ute efter, om jag inte missförstått allt väldigt mycket.
Jag skulle gissa att det duger med ett väldigt enkelt oscilloskop.
Jag skulle gissa att det duger med ett väldigt enkelt oscilloskop.
rgb lysdiod och koppla med ex 4017 så den ändrar färg så slipper du jobbmed många hål
annars finns det bars, eller 10 lysdioder i stapel, ett fyrkantigt hål
annars finns det bars, eller 10 lysdioder i stapel, ett fyrkantigt hål
- bachler
- EF Sponsor
- Kontakt:
@grym: det va ju smart. en räknare och en sån där led-bar grej eller ett gäng leds så är det ju rätt så enkelt att se upp till 10 pulser.
för längesedan så gjorde jag en ttlprob med lite extra förutom röd gul och grön lysdiod för nivåerna så hadde jag två 4040 med alla utgångarna till lysdioder, då kande man räkna frekvens grovt men fort genom att se vilken lysdiod som blinkade med ungefär 1 Hz eller så
och man kunde splocka enstaka pulser om man höll reda på eller nollade räknaren
och man kunde splocka enstaka pulser om man höll reda på eller nollade räknaren
Att den pulserar (ibland) vet jag ju redan, och jo, man skulle kunna använda ett oscilloscope, lite trist att bygga in det i apparaten bara
att konstatera det på labbänken är ju betydligt enklare.
Har också funderat på LED-bars, men det blir estetiskt fult när den börjar om
därför skulle jag isåfall vilja ha dom i cirkel.
4040 skulle väl funka, men 4017 känns bättre då.
Men man kanske kan muta nån på forumet att fräsa ut en liten aluminiumbit med tio 3mm hål i cirkel iofs.
Har också funderat på LED-bars, men det blir estetiskt fult när den börjar om
4040 skulle väl funka, men 4017 känns bättre då.
Men man kanske kan muta nån på forumet att fräsa ut en liten aluminiumbit med tio 3mm hål i cirkel iofs.
3 lysdioder i triangel är rätt enkelt att borra snyggt och du har fortfarande råd med hållare eller linser (t.ex. cliplite).
4017 har en RESET-ingång (pin 15), koppla den till den fjärde utgången (pin 7).
4017 har en RESET-ingång (pin 15), koppla den till den fjärde utgången (pin 7).
vill man inte modifiera originalhålet så kan man ju alltid annvända 0.5mm ljusfiber, så man får 10 lysande punkter i samma hål
behöver ju inte ens vara perfekt gjort, utan man ser till att ha olika färger på ljusdioderna
borde gå, ex, mörkröd,ljusröd,orange,gul,ljusgrön,mörkgrön,ljusblå,mörkblå,lila,vit
behöver ju inte ens vara perfekt gjort, utan man ser till att ha olika färger på ljusdioderna
borde gå, ex, mörkröd,ljusröd,orange,gul,ljusgrön,mörkgrön,ljusblå,mörkblå,lila,vit
Hmm, hade tänkt ersätta panelen med en aluminiumbit, men slipper man är det ju bra förstås..
Ska nog labba med både det och triangeln, eller en kvadrat, tre/fyra lysdioder borde ju absolut vara tillräckligt då det ju
delar enr frekvensen på tre resp fyra.
..Nu ska jag bara hitta röret med 4017 jag köpte på tradera för nåt år sen också
Ska nog labba med både det och triangeln, eller en kvadrat, tre/fyra lysdioder borde ju absolut vara tillräckligt då det ju
delar enr frekvensen på tre resp fyra.
..Nu ska jag bara hitta röret med 4017 jag köpte på tradera för nåt år sen också
- electronix
Hej Glenn.
Kan den här logikproben vara nått?
Kan den här logikproben vara nått?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.