Kontakt på sidan av kretskort?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
bildgravyr

Kontakt på sidan av kretskort?

Inlägg av bildgravyr »

Vad kallas den typen av kontakt som man trycker fast direkt på sidan av kretskort?
eqlazer

Re: Kontakt på sidan av kretskort?

Inlägg av eqlazer »

Du får nog förklara lite bättre vad du söker. Såsom PCI-kort ansluts i datorer?
bildgravyr

Inlägg av bildgravyr »

Den typ som sitter på en kabel med en lång "öppning" som sätts fast på sidan av kretskort där man etsat ledningsbanor på kretskortet. Lite svårt att förklara bättre utan bild, och det är svårt att hitta en bild utan att veta vad de heter ;)
Om jag minns rätt så var det den typen som fanns på gamla 5.25" diskettstationer.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Edge connector = kantkontakt.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

eller "kortkantskontakt"
Mattsson81

Inlägg av Mattsson81 »

Edge Connector kan ofta beläggas med GULD om man behöver med slitstark yta, Kortn kan sedan FASAS ner så att kontakten ser ut som ett V om man kollar från sidan. För att förenkla istättningen av kortet.
Detta kostar idag inget extra alls om man köper 4 - 6 kort t ex. I alla fall inte där jag körde mit kort nu senast. På en firma som ligger 6tvers över vägen från där jag bor i Göteborg...

Tror 6 kort kostade 2000 SEK med guld, och en jobbig kontur. Såg ut som en pistol nästan hehe.

Jag köpte korten via ...
Senast redigerad av mrfrenzy 14 januari 2011, 11:06:23, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: reklam
Skriv svar