Styrning av TFT LCD Display

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
olssoninc

Styrning av TFT LCD Display

Inlägg av olssoninc »

Hej!
En liten fråga angående styrning av TFT LCD display, jag kan absolut ingenting alls om displayer men det känns som det vore skoj att lära sig mer.
Har funderat på bygga en elmätare till hemmet där man skall visa både symboler och grafer.

Har pratat runt lite med vänner och bekanta och det tycks vara lite halv krångligt. Ett operativsystem verkar också vara ett krav ?

Det jag skulle vilja få hjälp med är följande frågor..

*Bör man ha ett operativsystem för att styra skärmen eller klara man av det från en vanlig mikroprocessor?
*Finns det någon standard för hur man kommunicerar med en display. Kan man byta ut en display till en med annat fabrikat märke osv utan att behöva göra om mjukvaran?
*För att rita symboler och grafer finns det färdig mjukvara eller måste man med vektorer och punkter själv bygga upp grafiken?
*Räcker det att man gör uppdatering i programmet för mikroprocessorn eller måste även displayens styrkontroll programmeras om vid uppdatering?

Kollade på denna som ett ev. start projekt för att lära mig mer, är det ett bra alternativ?

http://www.xtune.se/product_info.php?cP ... cts_id=131

Tips?

//olssoninc
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Styrning av TFT LCD Display

Inlägg av AndLi »

OS är aldrig ett krav, det kan dock göra saker enklare ibland...
Du måste också utveckla vad du menar med TFT LCD bättre, stor skillnad mellan den du länkar till och en från en slaktad laptop (det sistnämda behöver mest sannolikt en fpga för att hinna uppdateras, eller någon typ av grafikkort, som xtune skärmen redan har)
olssoninc

Inlägg av olssoninc »

Min tanke då jag skrev var väll i allmänhet displayer i storleken 2-5", och jag kan som sagt tidigare väldigt lite om dessa men om vi antar att dom har någon styrkort (grafikkort) som xtune displayen har. Då man använder dessa displayer brukar man ha liknande lösningar som xtune?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Om Du kan avstå från färg så blir allting genast mycket enklare och billigare. Rekommenderar definitivt detta om Du skall bygga själv. Då finns det genast STN-displayer med inbyggd kontroller som är lätta att hantera. De är hyfsat stora och lättlästa, mycket bättre än ett litet titthål med färg. Googla datablad på KS0108, som brukar vara kontrollern som sitter på dessa, så får Du en uppfattning om hur det är att programmera. Det behövs definitivt inget OS för detta projekt.
olssoninc

Inlägg av olssoninc »

OK det ska jag defenetift göra... Känns dock som en utmaning att få en färg tft att fungera så forsätt kom med tips och råd.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Jag är ingen expert men det finns i huvudsak två typer av TFT-displayer, de med kontroller och de utan.

LCD:erna med kontroller är betydligt enklare att hantera då kontrollern har bildminne och tar hand om styrningen av LCD:n.
Använder du en LCD utan kontroller måste du själv implementera ett bildminne på några hundra kB samt ha en kraftfull MCU
som klarar av att skyffla mycket data.

Vilket alternativ du än väljer så underlättar det om MCU:n har externt minnes interface (finns lite olika benämningar för detta, EBC, EBI, DMA etc.).

Displayen som xtune använder har inbyggd kontroller.

Här är lite olika displayer med och utan kontroller
http://stores.ebay.com/Ego-China-Electr ... pos=&gbr=1
olssoninc

Inlägg av olssoninc »

Tack för inlägget... jag har googlat runt lite känner mig fortfarande lika fundersam på standard förfarande för olika skärmar kontrollers.

*Bör man ha ett operativsystem för att styra skärmen eller klara man av det från en vanlig mikroprocessor?
*Finns det någon standard för hur man kommunicerar med en display. Kan man byta ut en display till en med annat fabrikat märke osv utan att behöva göra om mjukvaran?
*För att rita symboler och grafer finns det färdig mjukvara eller måste man med vektorer och punkter själv bygga upp grafiken?
*Räcker det att man gör uppdatering i programmet för mikroprocessorn eller måste även displayens styrkontroll programmeras om vid uppdatering?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

(1) Operativsystem gör saker enklare, speka sig kan alla göra ;)
(2) Det brukar finnas en standard per display, men oftast liknar dom varann. Den stora skiljelinjen är mikroprocessor styrda displayer, vs rasteruppdaterande varianter.
(3) Beror på vilken programvara du har tillgång till.
(4) Vad du menar med "uppdatering" är ej definierat. Men för att rita något nytt är det bara att skicka nya data.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Du behöver inget operativsystem men om operativsystemet grafikrutiner så underlättar ju det enormt,
alternativet är att du själv styr på pixelnivå.
Hursomhelst, nån form av grafikdrivers behöver du. Antingen skriver du dom själv eller så köper du dom.

Vanligast är väl 24-bitars RGB parallellinterface (8 bitar för röd, grön och blå). Det verkar skilja lite grann
mellan LCD:er så man kan behöva ändra lite i initieringen etc. om man byter LCD.

All kod ligger i mikroprocessorn, inget i LCD:n.
olssoninc

Inlägg av olssoninc »

Tack för det svaret...
"Hursomhelst, nån form av grafikdrivers behöver du. Antingen skriver du dom själv eller så köper du dom."

Att skriva dessa själv.. känns jobbigt, säkert lärorikt. Däremot skulle det kännas som att uppfinna hjulet igen, det måste va tusentals som har gjort detta tidigare. Det sitter ju en display på varenda pryl idag.

Har försökt leta bibliotek och liknande men det är tydligen få "nördar" inom området display styrning.
jappelino_1

Inlägg av jappelino_1 »

De här displayerna : http://shop.4dsystems.com.au/index.php har ett enkelt seriesnitt, en hel del grafikkomandon och ganska bra
program för att ladda ner bilder.
Du måste vara lite försiktig bara när du stänger av dem (skicka ett stänga av komando) annars kan dc/dc omvandlaren gå sönder.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Enklast är att köpa nåt kit med LCD, det brukar följa med en del exempelkod.
Skriv svar