Spänningsdelaren fungerar inte som tänkt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: Spänningsdelaren fungerar inte som tänkt

Inlägg av Nerre »

Med före menar jag att den alltså sitter så det ligger 12 V över den. Annars kan det ju vara en pulserande likspänning på "ingången" genom spänningsdelaren och sen "glättar" du den med en kondensator på utgången.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med lite smuts på ett vanligt öppet trimpotentiometer kan 6mA fint ge problem faktisk!

Totalt sett ska ett vanligt trimpotentiometer klara strömmen och jag säger som resten:
Ohms lag gäller tveklöst, alltså är det något (eller båda) motstånd som inte i verkligheten har det värde som anges här eller också finns det belastningar som inte redovisas.

Jag antar och har antagit att mätningarna är gjort med kopplingen helt frittstående (alltså mittpunkten frikopplat), i annat fall ska resten av kretsloppet redovisas.
jorx

Inlägg av jorx »

Nerre skrev:Med före menar jag att den alltså sitter så det ligger 12 V över den. Annars kan det ju vara en pulserande likspänning på "ingången" genom spänningsdelaren och sen "glättar" du den med en kondensator på utgången.
Ok, fattar. Då ligger den före
Icecap skrev: Jag antar och har antagit att mätningarna är gjort med kopplingen helt frittstående (alltså mittpunkten frikopplat), i annat fall ska resten av kretsloppet redovisas.
Ja, mittpunkten är frikopplad och inga andra komponenter var inkopplade. Men eftersom jag inte verkar få nån förklaring på problemet så måste jag nog ha strulat till det när jag kopplade. Som sagt har jag inte kopplingen här nu så jag kan inte dubbelkolla.

Min andra fråga ang. effektmärkning har jag också fått svar på.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och jag får väl påpeka att själva kopplingen i grunden är fel också...

Som den är nu ska strömmen gå igenom det vridbara uttaget, den bästa koppling hade varit att ta ut signalen på den, koppla ena sidan av trimpot'en till GND och den andra via 1,2k motståndet till 12V. På det vis ville det enbart vara strömmen till mätingången som skulle gå igenom uttaget.
Skriv svar