Visa upp vad vi fräst.
Re: Visa upp vad vi fräst.
Hubben>>> Med hur stor fräs? Har du förresten gjort något åt backlashen i maskinen? De där bitarna ser ju bra ut, men är ju å andra sidan sett inte speciellt kritiska i måtten eller?
3mm pinnfräs.
Jag har inte gjort något åt backlashen ännu, vilket syns på snittytorna. Dock är det så lite ojämnhet att man inte kan känna det, ytorna känns lena som en barnrumpa.
Bordet är ju ganska tungt och fräskrafterna från en 3mm fräs som tar 1mm alu är inte gigantiska...
Jag har 0,3mm backlash på X och 0,34 på Y vilket jag knappat in i EMC2. Har fräst hål för ett 32mm RF-rör i hållarna till linjärjagret vilket blev 100% perfekt. 15mm hålet jag gjorde för axelstålet i 20mm alu blev pressfattning på och 44mm hålet för spindeln passade helt perfekt innan jag kapade isär biten för att kunna sätta press på den... så även med den backlash jag har blir precisionen helt ok - iallafall för de fräsjobb jag gjort hittills..
Version 2 av motorfästet (som faktiskt passade i ramen, inte OK att förväxla 34mm bredd med 43mm...)

Jag har inte gjort något åt backlashen ännu, vilket syns på snittytorna. Dock är det så lite ojämnhet att man inte kan känna det, ytorna känns lena som en barnrumpa.

Jag har 0,3mm backlash på X och 0,34 på Y vilket jag knappat in i EMC2. Har fräst hål för ett 32mm RF-rör i hållarna till linjärjagret vilket blev 100% perfekt. 15mm hålet jag gjorde för axelstålet i 20mm alu blev pressfattning på och 44mm hålet för spindeln passade helt perfekt innan jag kapade isär biten för att kunna sätta press på den... så även med den backlash jag har blir precisionen helt ok - iallafall för de fräsjobb jag gjort hittills..

Version 2 av motorfästet (som faktiskt passade i ramen, inte OK att förväxla 34mm bredd med 43mm...)
Det låter ju skitbra. Då gör ju i alla fall backlash-kompenseringen nytta.
EDIT: Kör du med kylning?
EDIT: Kör du med kylning?
Yes, den gör nytta. Hade knappat in fel värden och då får du fula vändhack när du gör cirklar. Syns helt klart när det är fel.
Jag kyler med en blomspruta med t-sprit/vatten just nu. Jag ska göra ett vettigt fäste för "fogbusterkopian", men när man kör den står kompressorn och går hela tiden och det låter förjävligt. Skönare att bara småspruta på lite t-doja då och då.
Jag kyler med en blomspruta med t-sprit/vatten just nu. Jag ska göra ett vettigt fäste för "fogbusterkopian", men när man kör den står kompressorn och går hela tiden och det låter förjävligt. Skönare att bara småspruta på lite t-doja då och då.
-
Sedan lite manuellt jobb, bråttom bråttom till en kille som hämtar den kl 12, fick en bild med skisser kl 09 imorse.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
En bromsvajerstopp för en cykelcrosshoj till en inom sporten kändis som jag sponsrar.
Tänkte visa upp mitt mardrömsprojekt. En skylt för en ölkran. Modellen på bilden är fräst med en 0,5 mm bollfräs i necuron 610, så långt inga problem. Kunden gjorde bronsavgjutningar på modellen och ville ytterligare ha öltypernas namn ingraverade. Problemet var att texten var så liten att jag måste använda en 0,3 mm fräs- observera att ytan buktar, att sen alla bronsskyltar varierade lite i tjocklek gjorde inte saken lättare-massor av tillfällen att klanta sig på. 5 fräsar lyckades jag bryta av på 12 skyltar
, de flesta pga idiotiska mätfel-dålig affär! Resultatet blev dock ganska lyckat, tyvärr har jag inga bilder på den färdiga produkten-ska försöka få kunden att skicka.
Christer
http://www.skyltar.fi

Christer
http://www.skyltar.fi
Mattias Hellore
Ah där ser man
När du säger det så kan jag nog se det framför mig, även om jag inte har någon erfarenhet alls
så tycker jag att jag känner igen formen.. Man kanske sett sådana när man kollat på nån cykel webbshop eller nåt
Men jag skulle absolut inte ha kunna säga vad det var innan du sa det
toymaker
Mycket snyggt!
Sköna produkter du hade på din sida också, gillar vattenpassen
Ah där ser man

så tycker jag att jag känner igen formen.. Man kanske sett sådana när man kollat på nån cykel webbshop eller nåt

Men jag skulle absolut inte ha kunna säga vad det var innan du sa det

toymaker
Mycket snyggt!

Sköna produkter du hade på din sida också, gillar vattenpassen

@Mattias Hellore
Som cyclist och cyclocross-ägare så blir jag nyfiken på var vajerstoppet ska sitta, har du en bild på det färdiga resultatet?
Som cyclist och cyclocross-ägare så blir jag nyfiken på var vajerstoppet ska sitta, har du en bild på det färdiga resultatet?
-
Tänkt att ersätta denna som bilden visar på, den grå detaljen som skruvas fast på gaffeln.
Okey, då är jag med. Kul att med metallslöjd för cykel tycker jag. Fräser på min nya pannlampa, verkar aldrig bli klar dock. Får lägga upp den här sen..
En öppnare för fönsterlås, sådana man vrider ner en tapp i hållare (se bild 2), skall vara till en äldre dam med reumatism.
-
Den fule Jula fräsen spottade ut detta idag.
Snyggt Mattias, ser ut som någon vill ha en lätt bakväxel
Eller är det två kedjespännare.