Strömbegränsa?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

$tiff: Nu har jag lusläst varje sida i ert arbete :) Tack! Det gav mycket!

Jag ska bygga er H-brygga, och sedan styra med pwm från stampen. Det ända jag saknar är att ni hänvisar till en bilaga med komponentlista till h-bryggan, men någon sådan fanns inte med... Skulle mankunna få den, så ska jag åka och köpa komponenter?

EDIT: Var inne och rotade lite på din sajt och hittade: http://moffa.nu/stiff/robot/hbrygga.html
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> chrille112

Japp, där har du allt du behöver.
Glöm inte att du måste bygga en krets som genererar två kanaler PWM. Stampen kan inte göra riktig PWM, vad den gör via funktionen "PWM" är bara skrattretande.
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

>> $tiff

Okej, jo jag är medveten om att Stampen är lite löjlig, men det är mitt första uC-bygge, och jag hade en sån...
Hur fixar man PWM-generatorn då?

Tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Hmm, har kollat runt lite, och det verkar som sagt som att Basic Stamp är nog inte idealistisk för ett sånt här bygge.. Man kan köpa en sån här:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=9309.htm

Men det känns lite överdrivet.

Eftersom jag har ett gäng stegmotorer hemma liggande så funderar jag på att driva dem istället.. Jag har inte köpt dem själv, men jag är nästan 100 på att det är dessa:

Bild

Jag har tittat på er stegmotorstyrning i pdf:en och har lite funderingar:

* Driver ni motorn på +5V? Motorn jag har behöver 12V, hur modifierar jag då ert schema?
* Jag läste i databladet för BC337 att den kan leverera max 500mA. Jag minns att senast jag labbade med motorn så mätte jag upp att den låg på ~1A, så jag behöver byta ut de transistorerna mot kraftigare. Vilken ska jag välja?
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Om det är exakt den stegmotorn du länkade till så kan du ju koppla den som en Unipolär stegmotor och då slippa använda en h-brygga.

ja den stegmotorn vi använde drevs på 5v, men det skulle gå alldeles utmärkt att använda samma schema och köra på 12v istället, möjligtvis att motståndet R5 till lysdioderna behöver bytas, egentligen behövs inte lysdioderna alls utan var bara till för att diagnostisera lite under bygget.

för att den ska klara lite mer ström så får man byta ut de fyra transistorerna i mitten.
om man byter Bc327 till BD140 och Bc337 till BD139 så klara h-bryggan då av 1,5A

men jag skulle nog kört den unipolärt istället, blir enklare och färre komponeneter
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Tack för svaret! Jag är lite sugen på att bygga ikväll, och affären stänger kl 17 så jag känner mig lite stressad :P

Hur gör jag för att driva motorn unipolärt då? Ni skrev inte många rader om det i pdf:en ;)
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Nej skrev bara lite smått om det.. den motorn vi hade var bipolär så det belv mest om den..

På den unipolära så är där ju 5 ledare istället för 4, som man se på en bild så är där en anslutning mitt i spolarna också.

för att åstakomma rörelse så vänder man ju på magnetfältet på spolarna i sekvenser. detta görs genom att köra strömmen i olika håll. På den bipolära får man vända på polerna för att åstakomma detta.

men på den unipolära så kan man koppla mittenledaren till jord (Com i pdfen) och sen antingen köra in +12v till A för att strömmen ska gå på ena hållet eller mata med +12v i B för att strömmen ska gå igenom andra hållet i den spolen.

så man får ha en PNP transistor (t.ex BD140) vid A, en vid B, C och D om man följer beteckningarna från pdfen.

Edit: Alternativt matar man in 12v till Com-ledaren och använder NPN (t.ex BD139) transistorer vid A, B, C och D
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Tjena!

Nu har jag svängt ihop en likadan H-brygga som ni har i PDF:en. Jag har mätt, och den fungerar alldeles utmärkt!

Det jag funderade på nu är bara hur jag ska ansluta stegmotorn till detta...

Det verkar väldigt svårt att hitta något datablad till min motor, men jag hittade denna:
Bild

Vart får jag tag på lista över vilken färg som är vilken? Antar att det finns någon standard?

Tack ännu en gång för att ni står ut med mig ;)

/Chrille
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

tja inte säkert det är standardfärger.

Jag mätte på sladdarna för att hitta rätt på min stegmotor och det borde du också kunna göra.

mät resistansen mellan de så kan ganska enkelt luska ut vilken som är vilken.

om man mäter mellan com-ledaren och en ytterledare så får man en ganska låg resistans, mäter man mellan de två ytterledarna får man en dubbelt så stor typ.
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Mulle >

Jag kollade nyss i pdf:en. Det är väl inte så att jag måste ha två st H-bryggor? Alltså dubbel uppsättning av schemat ni har?
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

jo om du ska köra den som bidirekt så måste du ha en h-brygga för varje spole.
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Attans... Komponenterna till en kostade ju nästan 100 kr :/ Då är man ju nästan uppe i summor för en färdig inkapslad motorstyrningskrets.

Jag skulle ha lyssnat på dig... Hur fungerade det med unipolärt, jag fattade inte? Jag har ju 4 st BD137 (BD139 var slut) och 2 st BD140 liggande, de borde man väl kunna använda?
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Du kopplar ungefär som det är på den bilden du postade, sätt en transistor mellan A och jord, en mellan B och jord osv.

och så 12v till mittenledarna.

sen så öppnar du de en efter en i den sekvensen där står
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till...

* Tror ni att två stegmotorer är ett bra alternativ för att driva fram en robot (alltså inga andra motorer)?
* Ska jag isåfall satsa på att köpa en stegmotorkrets a 250 kr eller 2 H-bryggor a 100 kr?
* Ska jag satsa på dc-motorn jag började med? Problemet med den var ju att den drog mycket ström, men det går ju att lösa med pwm och h-brygga

* Fördelen med stegmotorerna är att jag har ett flertal likadana, så det behöver jag inte lägga ut pengar på. För DC-motorn så behöver jag köpa en till a 149 kr.

Jag hade tänkt att jag skulle komma undan lite billigare med elektroniken.. :)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Hundra kronor för att bygga en H-brygga modell enkel (bipolära transistorer)? Då handlar du komponenter på fel ställe :P

Födelen med stegmotorer är att du inte är i lika stort behov av utväxling som hos en vanlig DC-motor. Dessutom går stegmotorerna att styra exakt, det går inte med DC-motorer utan att använda återkoppling.
Nackdelen med stegmotorer är att de kräver relativt mycket styrelektronik och något du kanske inte tänkt på: Mycket processorkraft. Jag är mycket tveksam till att du kan styra två stegmotorer med en Stamp, eftersom den saknar både hög exekveringshastighet och timers/interrupt.

Glöm inte: Om du köper en krets istället för att bygga eget, så kommer du kanske undan billigare. Men om du bygger själv så lär du dig förhoppningsvis massor. Kunskap går inte att köpa direkt, tänk på det när du överväger besluten.
Skriv svar