Tackar på förhand, Stephan
Rullande TV-bild
-
GladAmatör
Rullande TV-bild
Min gamla TV hamnar ibland i ett tillstånd där bilden rullar eller fastnar i ett läge "mitt emellan" bilden (nedre bildhalvan upptill och övre där nere i rutan). Detta kan pågå allt ifrån några minuter till timmar, men sedan upphöra och vara helt stabilt i flera dagar. I övrigt fungerar allt helt perfekt. Är det någon som har ett tipps ifall detta är lätt att åtgärda, eller är det dags för återvinningen? Jag har öppnat den och gjort rent ifrån damm och det blev något bättre, och jag kunde inte se något direkt som verkar skadat eller bränt. Tänkte det kunde vara värt ett försök då det finns en del saker att "skruva på" där inne
- Mizzarrogh
-
GladAmatör
Re: Rullande TV-bild
Har själv funderat på det. Har en Viasat box som enda "matning". Det kan uppträda mer stabilt på vissa kanalval och sämre på andra. När det är stabilt är det dock ok på alla kanaler. Ibland har det hjälpt ifall jag gör allt strömlöst och startar upp igen. Ofta kommer det dock i början när man slår på TV'n och blir sedan stabilt efter ett tag. Det har även hjälpt ibland med det ett gammalt hederligt "dånk" på toppen av TV'n 
Det är en TELEFUNKEN PALcolour S5400
Det är en TELEFUNKEN PALcolour S5400
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Om det är en gammal analog bildrörs-TV (vilket det låter som) kan du prova att leta efter en potentiometer märkt "V hold" eller "Vert[ical] hold" och justera litet. Enklast är att göra det under drift, men om du inte har någon vana att ha händerna i nätspänningssatta prylar bör du lämna det. I TVn finns livsfarlig nätspänning och även mycket hög högspänning.
Kolla om du har chassi ICC9.
Finns lite tips här, även servicemanual finns på ese.
http://www.eserviceinfo.com/repair_tips.php?pagetogo=2
Bl.a. transistor TX07 BC848
Kjelle
Finns lite tips här, även servicemanual finns på ese.
http://www.eserviceinfo.com/repair_tips.php?pagetogo=2
Bl.a. transistor TX07 BC848
Kjelle
Detsamma hände min flickväns datorskärm (lcd) - lagade det med ett litet skruvstäd =P