Var med om en skum sak på jobbet idag.
Skulle felsöka på en maskin där alla relä, lampor, m.m. blinkade med en frekvens på ca: 10 blink i sekunden.
Felsökte och kom fram till att nätaggregatet hade gått sönder och när belastningen översteg 1 Ampere slog det ifrån och lika snabbt gick det till. Med en frekvens på 10 ggr i sekunden.
Kan man inte säga att man fått växelspänning då?
Följden på maskinen blev att Hela PLC´n, lite styrkort och några likspänningsrelä gick sönder.
Kan det verkligen bli så?
Kan 24 VDC bli 24 VAC
Re: Kan 24 VDC bli 24 VAC
Nja, växelspänning är kanske att ta i, jag skulle kalla det "pulsad likspänning". Växelspänning innebär väl polaritetsväxling runt en definerad nolla (den behöver inte ligga noll relaterat jord)
. Nu blev jag ju osäker juh 
Ja pulsad likspänning kan man kanske kalla det, Men en väldigt dyr reparation
Ca: 95 kkr. Hugaligen
Tur inte jag behöver betala
Ca: 95 kkr. Hugaligen
Tur inte jag behöver betala
- prototypen
Kan ju ha varit en skenande spänningsstabilisering i en switchmode som stängde ner pga överström.
Protte
Protte
Ja men det var ett switchande aggregat, 400 VAC in 24VDC 40A ut.
Mätte belastningen och den låg på 3.4A.
Inte så mycket
Mätte belastningen och den låg på 3.4A.
Inte så mycket
Vilket märke var det på matningsdornet? Råkar själv ut för spökande matningsdorn ibland på jobbet.
Dom här matningsdornen är ofta kortslutningssäkra, kan det ha varit en sådan övervakning som gått å skogen, styrde ner utspänningen så fort strömmen kom på?
Dom här matningsdornen är ofta kortslutningssäkra, kan det ha varit en sådan övervakning som gått å skogen, styrde ner utspänningen så fort strömmen kom på?