4-polig omkopplare för servobygge?
4-polig omkopplare för servobygge?
Hej på er kunninga.
Själva projektet är en styrning av ett servo till fasta vinklar.
Skulle behöva hjälp med en liten switch / växel med hjälp av er.
Tanken är att vid tryck på SW1 så växlar man mellan de olika resistorerna som i sintur påverkar pulslängden/vinkeln på servot.
Hur löser jag biten innom det sträckade området? reläer?
Mvh
Tomas
Själva projektet är en styrning av ett servo till fasta vinklar.
Skulle behöva hjälp med en liten switch / växel med hjälp av er.
Tanken är att vid tryck på SW1 så växlar man mellan de olika resistorerna som i sintur påverkar pulslängden/vinkeln på servot.
Hur löser jag biten innom det sträckade området? reläer?
Mvh
Tomas
Senast redigerad av blueint 2 november 2010, 16:53:14, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Rubrik var "Switch"
Anledning: Rubrik var "Switch"
Re: 4-polig omkopplare för servobygge?
Ett skiftregister och en räknare och sen en 555-krets där pulsvidden ställs in mha det valda motståndet. trimmers istället för fasta resistorer för inställning av servoposition?
Borde väl gå att få till ännu enklare?, kanske med en spänning-till-frekvens omvandlare?
Det är inte det man vill åt om man styr RC-servon...fast frekvens och ställbar pulsvidd behövs.
Eller programmera en pic att göra allt i en endan krets med 8 ben!
Eller programmera en pic att göra allt i en endan krets med 8 ben!
styrningen av servot är redan löst med en PWM basserad på en 555 och variabla pottar för olika lägen på servot.
problemret jag står inför är hur jag växlar mellan dom olika resistanserna.
allt skall styras med ett tryck på SW1 och servot ställer 45grader ytterligare ett prryck på SW1 servot ställer sig i nittiograder osv..
problemret jag står inför är hur jag växlar mellan dom olika resistanserna.
allt skall styras med ett tryck på SW1 och servot ställer 45grader ytterligare ett prryck på SW1 servot ställer sig i nittiograder osv..
Hur stora är resistanserna och hur stor ström skall passera?
Det finns logiskt styrda analoga multiplexers som har 4 eller 8 kanaler. En av dem heter t.ex 4051 och en annan 4052.
Dessa fungerar som omkopplare som låter en signal passera nästan oförändrad. Resistansen i switchen är dock relativt stor: ca 50 till 150 ohm, så om det är låga resistanser det är frågan om så funkar det inte. De tål inte heller någon större ström, på sin höjd några milliampere, antar jag.
Jag har själv nyligen byggt en sak som styr strömbegränsningen i ett nätaggregat med just en 4052:a med fyra olika motstånd (även om ett var 0 ohm och ett annat oändlig resistans, men principen är densamma):
Det finns logiskt styrda analoga multiplexers som har 4 eller 8 kanaler. En av dem heter t.ex 4051 och en annan 4052.
Dessa fungerar som omkopplare som låter en signal passera nästan oförändrad. Resistansen i switchen är dock relativt stor: ca 50 till 150 ohm, så om det är låga resistanser det är frågan om så funkar det inte. De tål inte heller någon större ström, på sin höjd några milliampere, antar jag.
Jag har själv nyligen byggt en sak som styr strömbegränsningen i ett nätaggregat med just en 4052:a med fyra olika motstånd (även om ett var 0 ohm och ett annat oändlig resistans, men principen är densamma):
Kopplingsdosan innehåller två optokopplare, en 4052 analog multiplexer, en 741 OP och lite diskreta komponenter, och två trimpotar. Det ger mig möjlighet att med två logiska signaler välja fyra strömlägen (1) max (vilket begränsas av den manuella poten på fronten), (2) medel, (3) min och (4) off. Medel och min regleras med trimpotarna. En 100µF kondensator gör övergången mjuk när man ändrar läge.
nu har jag inte mätt strömmen med det är ett litet servo servo som drivs.
Spänningen ligger på 5,2VDC och resistensen på respektive pot ligger på 20k ohm.
Ska kolla nämda multiplexers.
det finns inga typ relän med en ingång och fyra utgångar man kan växla mellan?
Spänningen ligger på 5,2VDC och resistensen på respektive pot ligger på 20k ohm.
Ska kolla nämda multiplexers.
det finns inga typ relän med en ingång och fyra utgångar man kan växla mellan?
- prototypen
Om du lägger upp schemat på din 555 koppling så är det enklare.
Är pottarna i häradet runt 20kΩ så kommer 4051/4052 att fungera (som ett relä med 4 ingångar)
Protte
Är pottarna i häradet runt 20kΩ så kommer 4051/4052 att fungera (som ett relä med 4 ingångar)
Protte
här kommer ritningen på 555:an VR1 är ersatt med dom fyra pottar som finns på tidigara publicerad ritning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Om du byggt en pulsgenerator med en 555 som genererar
en viss pulslängd för en viss position så har kopplingen en viss
kondensator som ger pulsbredden. Ändrar du nu kondensatorvärdet
får du en annan pulslängd som ger en annan position.
Här kan du nu till exempel använda en 4 line to 10 line decoder typ en 74LS42
där du ansluter olika kondensatorer till de olika utgångarna. Nu kan du välja
utgång/kondensator med 4 bitar på ingångarna hos LS42.
Det finns byggen som använder det här för att generera melodier men går givetvis
använda för den här applikationen också.
Hoppas du kan se hur det ska fungera utan bild?
en viss pulslängd för en viss position så har kopplingen en viss
kondensator som ger pulsbredden. Ändrar du nu kondensatorvärdet
får du en annan pulslängd som ger en annan position.
Här kan du nu till exempel använda en 4 line to 10 line decoder typ en 74LS42
där du ansluter olika kondensatorer till de olika utgångarna. Nu kan du välja
utgång/kondensator med 4 bitar på ingångarna hos LS42.
Det finns byggen som använder det här för att generera melodier men går givetvis
använda för den här applikationen också.
Hoppas du kan se hur det ska fungera utan bild?
vad är att föredra? en 74LS42 eller som jesse föreslår "logiskt styrda analoga multiplexers som har 4 eller 8 kanaler. En av dem heter t.ex 4051 och en annan 4052. "
ingången på någon av dessa kretsar skall sedan triggas av en fjärrkontroll. Som kommer styra servot.
tex en knapptryckning servot flyttarsig i 45graders vinkel, en tryckning till och det rörsig ytterligare 45grader och så skall fungera till 180grader. dvs 4 lägen 0grader 45grader 90grader 135grader.
Detta styrs av timerkrettsen och pulslängden regleras med hjälp av fyra pottar som reglerar pulslängden.
vad tror ni vad skall jag välja för kretts/lösning för att växla mellan dessa resistanser(pottar)?
ingången på någon av dessa kretsar skall sedan triggas av en fjärrkontroll. Som kommer styra servot.
tex en knapptryckning servot flyttarsig i 45graders vinkel, en tryckning till och det rörsig ytterligare 45grader och så skall fungera till 180grader. dvs 4 lägen 0grader 45grader 90grader 135grader.
Detta styrs av timerkrettsen och pulslängden regleras med hjälp av fyra pottar som reglerar pulslängden.
vad tror ni vad skall jag välja för kretts/lösning för att växla mellan dessa resistanser(pottar)?
Är det så att du redan kopplat upp ovanstående krets med 555:an och VR1 och att det fungerar som du tänkt dig - att du får det resultat du är ute efter genom att ändra på VR1? I så fall borde väl min idé med 4052 (om du ska ha 4 lägen) eller 4051 (om du ska ha fler lägen) att fungera.
Jag tvivlar inte på att 4kTRB's metod också fungerar, och det spelar nog ingen roll vilken du väljer. När jag själv har flera olika alternativa lösningar brukar jag välja den jag tycker att jag själv begriper mig på bäst. Nu har du ju t.ex. tänkt ut att du behöver fyra olika resistanser istället för VR1 - så varför inte göra så?
4052 har alltså fyra "switchar" som är ihopkopplade i ena änden. Bara en av de fyra kan vara vald åt gången. Du väljer med hjälp av två logiska ingångar A och B:
A,B = 0,0 aktiverar switch 0
A,B = 1,0 aktiverar switch 1
A,B = 0,1 aktiverar switch 2
A,B = 1,1 aktiverar switch 3
A och B är alltså två signaler som tillsammans bildar ett binärt tal (00, 01 , 10 eller 11).
Men du har ju inte två signaler in. Du har en tryckknapp. Och jag antar att den ska byta läge i den ordningen när du trycker : 0 - 1 - 2 - 3 - 0 - 1 - 2 - 3 ... osv...
Då behöver du fler logiska kretsar. Eller rättare sagt en krets som räknar pulser och omvandlar dem till ett binärt tal. Det går enkelt att göra med en binär räknare. Det finns massor av räknare hos t.ex. Electrikit (sök på "counter"). De som börjar på 4... tål en matningsspänning upp till 15 volt, de som börjar på 74HCnn... kan köras på max 6.0 volt medan andra (74LSnn eller 74HCTnn ska ha max 5.5 volt.). Räknare kan du även göra med hjälp av D-vippor eller JK-vippor.
För att kunna koppla din knapp till räknaren behöver du ett filter som tar bort kontaktstudsar. Det gör du enkelt med ett motstånd och en kondensator.
(Nedan: här hittade jag ett exempel på när 4052 används med potentiometrar på ingångarna. Här utnyttjar man också att 4052:an har dubbla multiplexers - den andra är kopplad till fyra lysdioder så att en lysdiod lyser för varje kanal)

(dioder och motstånd på ingångarna A och B kan du ignorera - här ska ju istället sitta en räknare)
Jag tvivlar inte på att 4kTRB's metod också fungerar, och det spelar nog ingen roll vilken du väljer. När jag själv har flera olika alternativa lösningar brukar jag välja den jag tycker att jag själv begriper mig på bäst. Nu har du ju t.ex. tänkt ut att du behöver fyra olika resistanser istället för VR1 - så varför inte göra så?
4052 har alltså fyra "switchar" som är ihopkopplade i ena änden. Bara en av de fyra kan vara vald åt gången. Du väljer med hjälp av två logiska ingångar A och B:
A,B = 0,0 aktiverar switch 0
A,B = 1,0 aktiverar switch 1
A,B = 0,1 aktiverar switch 2
A,B = 1,1 aktiverar switch 3
A och B är alltså två signaler som tillsammans bildar ett binärt tal (00, 01 , 10 eller 11).
Men du har ju inte två signaler in. Du har en tryckknapp. Och jag antar att den ska byta läge i den ordningen när du trycker : 0 - 1 - 2 - 3 - 0 - 1 - 2 - 3 ... osv...
Då behöver du fler logiska kretsar. Eller rättare sagt en krets som räknar pulser och omvandlar dem till ett binärt tal. Det går enkelt att göra med en binär räknare. Det finns massor av räknare hos t.ex. Electrikit (sök på "counter"). De som börjar på 4... tål en matningsspänning upp till 15 volt, de som börjar på 74HCnn... kan köras på max 6.0 volt medan andra (74LSnn eller 74HCTnn ska ha max 5.5 volt.). Räknare kan du även göra med hjälp av D-vippor eller JK-vippor.
För att kunna koppla din knapp till räknaren behöver du ett filter som tar bort kontaktstudsar. Det gör du enkelt med ett motstånd och en kondensator.
(Nedan: här hittade jag ett exempel på när 4052 används med potentiometrar på ingångarna. Här utnyttjar man också att 4052:an har dubbla multiplexers - den andra är kopplad till fyra lysdioder så att en lysdiod lyser för varje kanal)

(dioder och motstånd på ingångarna A och B kan du ignorera - här ska ju istället sitta en räknare)
intressant. bifogar en ritning på den kretts som är byggd och fungerar.
SW1 skall bli ersatt med lämplig kretts som i sintur skall triggas av en fjärrkontroll.
SW1 skall bli ersatt med lämplig kretts som i sintur skall triggas av en fjärrkontroll.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.