Aktivera LEDs med knapptryckningar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Aktivera LEDs med knapptryckningar

Inlägg av Klas-Kenny »

Ifall ordern inte redan är skickad skulle jag rekommendera att köpa några NPN-transistorer också, alltid bra att ha och kostar bara ören ;)
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Ordern är redan skickad tyvärr :) Vad ska jag med såna till?

Nu har jag ju fått väldigt mycket hjälp. Och ni har bara fått mina konstiga schema-skissbilder tillbaka.. Bjuder på lite mer bilder på vad som faktiskt byggs :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Du hade ju just användning för PNP, risken finns att du kommer att få användning av NPN någon gång också, men det är inget viktigt :) Det är bara en typisk Bra att ha-grej.

Ser bra ut! Fick du tag på någon som fräste ur panelen eller hur löste du det?
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

HUR KOOLT SOM HELST!

Det fungerar felfritt!!!

Har riggat två GND-system för RÖDA och ett för BLÅA/GRÖNA!

Smärtfritt vid första försöket! TACK!
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Stor seger i går som sagt :) :) Första grejen jag gjort med transistorer.

Har en liten sidofråga. Finns det någon komponent som gör att 5V bara kan åka enkelriktat?

Säg att det till en POL är anslutet 2st kablar. Båda kablarna har strömställare på sig som skickar 5V igenom kabeln till POLen när strömställaren trycks ned. Då skickas det 5V genom ena kabeln till POLen... men då vill jag inte att 5V ska åka vidare genom POLen till den ANDRA kabeln. Vill helt enkelt sätta nån enkelriktad komponent vid den andra kabeln så att 5V bara kan åka igenom när DEN knappen trycks, inte så att 5V "studsar" från POLen till den andra. Är ni med?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Diod är det nog du söker, med POL menar du pol eller är det någon förkortning?
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Nä. Det är en pol. En helt vanlig pol. Nu vet jag inte riktigt vad en pol just är, men jag tror jag menar rätt. En pol med koppar på PCBet :)

Okej. Hur räknar jag ut vilken typ av diod jag ska ha för att bara låta 5V åka åt ETT håll?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Du behöver nog inte räkna så mycket. Du kommer väl att få ett visst spänningsfall över dioden, typ 0,7v eller så. Ta någon diod som klarar dina 5V med lite marginal och sen lämplig ström, vet inte hur mycket som kan bli aktuellt där. En 1N4148 (10st för 2kr hos Swech) räcker säkert, den klarar upp till 450mA tror jag.

EDIT: Det du vill göra är att likrikta
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Okej! Trevligt! Tack för produkt-tipset på Swech!

Det här kommer väl inte påverka det som är "innan" dioden. Har ju en massa lysdioder där, vilka iofs är kopplade med en trimpot som justera ljusstyrkan. Så det borde ju inte vara några problem?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Om du sätter dit en diod så kommer strömmen att hindras att gå "upp" i den andra kontakten. (som en backventil, eller enkelriktad gata med en polisbil i närheten :) ). Problemet är att om du trycker på den andra knappen kommer 5 volt stt flyta genom dioden upp till den första kontakten, för där har du ingen enkelriktad trafik. Detta fixar du lätt med en diod till, som sitter på ledningen från den första kontakten. Nu har du alltså två enkelriktade gator - strömmen kan bara gå den tredje vägen - vidare genom din "pol"... vart den nu tar vägen.
elkelriktad.jpg
Strömställarna är vid A och B.
Dioderna påverkar inte det som är innan dioden (om du menar det som är kopplat vid "A" eller "B"...) om inte det som är kopplat vid "C" drar en väldig massa ström. Vad är det fr något som ska sitta vid oplen (eller "C") som ska få ström från båda kontakterna?
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Jesse! Ja precis :) Blir ett gäng dioder så att säga!

Det är en vanlig styrplatta som ska kablas om. Om man håller inne t.ex LEFT och UP samtidigt så får man en annan "signal" som heter LEFT-UP... Och det vill jag göra till tre stycken knappar. 1st Left, 1st Up, 1st Left-Up... och sen så för resten, right, down osv...

Se min skiss. Om man kopplar utan dioder så skickar ju mina anslutningar 5v/sign genom BÅDE Left+Up så det DIREKT blir LEFT-UP om man bara trycker på LEFT t.ex... Jag hoppas ni förstår vad jag menar... försöker skissa så bra jag kan!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Men då funkar nog inte dioderna här som du har tänkt dig... För signalen går direkt från "left" till "left-up" via den dioden så fort du trycker på left. Och samma sak för "up"... Så "left-up" kommer att signalera både när du trycker left och upp. (fast dioderna hindrar signalerna från "left" att gå vidare till "up" och vice versa. Det blir alltså en logisk ELLER-funktion.

Vad du är ute efter är en logisk OCH-funktion... Den ska bara ge signal på "left-up" om BÅDE left och upp är nedtryckta samtidigt. Det är svårare att fixa med två dioder, eftersom ... ja, två dioder ger en ELLER-funktion... Om du vänder på dioderna skulle det kunna bli en OCH-funktion, men då måste man lägga +5 volt (via en resistor) på utgången (dvs. "left-up").. problemet blir då att den spänningen kommer att påverka båda signalerna "left" och "up"... så det är inte så bra.

Bäst vore kanske att du skaffade en IC-krets med fyra stycken AND-grindar. t.e.x 74HC08.
Bild Bild

Och när du ritar ut dioder så är det viktigt åt vilket håll de är vända. Om man inte använder diodsymbolne som jag gjorde så ritar man ut kapseln - och den har alltid ett svart eller vitt streck på katoden: (här på bilden kan strömmen bara gå uppifrån och ner):
Bild
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Men han ville väl lägga till extraknappar? Om dioderna då är riktade så att ström kan flyta från Left-Up till Left och Up bör det väl funka? Man kommer visserligen inte ifrån att om man trycker båda knapparna så får man Left-Up ändå (detta förutsätter att jag fattat rätt, att gamepaden bara har fyra riktningar men själv lägger ihop till åtta riktningar med en AND-funktion av något slag.
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Jesse, X-IL! Tack för era tips!

Joooaaaa... Jag menar så som X-IL skriver... Fast... Det du skriver Jesse låter också bra, jag förstår det bara lite grann.. men ditt kanske också stämmer?

Problemet:
Kopplar jag enligt min skiss utan dioder så tror gamepaden att jag trycker på LEFT-UP när jag egentligen bara tryckt LEFT eller UP. Detta eftersom ström går igenom till UP om jag trycker LEFT eftersom dom är ihopkopplade.

Problemet X-IL uppmärksammar, att man inte kommer ifrån att LEFT-UP aktiveras om man trycker på dom separata LEFt och UP-knapparna är något jag tagit in i beräkningarna.. Så får det vara helt enkelt... :)

Men LEFT ska vara LEFt, och inte LEFT-UP...

Snurrigt?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Även jag är ganska säker på att Jesse kom på fel spår, det ska inte vara några problem alls med diod-lösningen som visades tidigare.

Förutom spänningsfallet över dioden, jag vet inte om det kan påverka signalen på något vis?

Sen så är dioderna till up, down, right och left onödiga vad jag kan se, de borde inte göra någon nytta då det inte gör något om det kommer ström upp till den knappen?
Skriv svar