
Krille356 bygger CNC
Re: Krille356 bygger CNC
När latexfogen torkat var det väldigt enkelt att pilla bort det som inte satt fast och tätade springan mellan delarna.
Det blir ytterst lite kvar som gör en liten mjukare övergång mellan delarna i gjutformen.
Metalklumpen i mitten är slipad med stålborste och sen tvättad med aceton för att vara så ren som möjligt. Jag maskerade den med vanlig målartejp som inte ska lämna rester. Anledningen är att jag inte vill få vax på den.
Allt klart för vaxning
La på ett ganska tjockt lager första omgången då jag märkte att MDF skivan sög upp vaxet lite ojämnt. När det torkat hyfsat polerade jag med en bit papper för att jämna ut överflödet och la på ytterligare ett lager, denna gången verkade inte MDF suga upp vaxet.
Det andra lagret får torka till i morgon bitti då polerar jag bort överflödet och lägger på ett nytt lager som får toka och poleras av sen tror jag att det får vara färdigvaxat.
Jag använde detta vaxet.
Det blir ytterst lite kvar som gör en liten mjukare övergång mellan delarna i gjutformen.
Metalklumpen i mitten är slipad med stålborste och sen tvättad med aceton för att vara så ren som möjligt. Jag maskerade den med vanlig målartejp som inte ska lämna rester. Anledningen är att jag inte vill få vax på den.
Allt klart för vaxning

Det andra lagret får torka till i morgon bitti då polerar jag bort överflödet och lägger på ett nytt lager som får toka och poleras av sen tror jag att det får vara färdigvaxat.
Jag använde detta vaxet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- ghost_rider
- Inlägg: 2211
- Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
- Ort: Genarp
Re: Krille356 bygger CNC
hur blir det med hålen efter skruvarna?
Det kommer att bli småtappar in då expoxit rinner in där o härdar? Då kvittar det hur mycket vax du har lagt på
[edit]
Eller så kan man läsa HELA tråden innan man tipsar
Det kommer att bli småtappar in då expoxit rinner in där o härdar? Då kvittar det hur mycket vax du har lagt på

[edit]
Eller så kan man läsa HELA tråden innan man tipsar

Re: Krille356 bygger CNC
Har läst tråden med stor glädje. Bra med vibreringen och de olika blandningarna! Men varför testa slagtåligheten? Utan att ha läst tråden på CNCzone så gissar jag att man vill ha god dämpning, hög vikt och lågt pris på betongen. Det kommer ju att hålla för de relativt sett låga krafter materialet utsätts för.
Det man borde satsa mest på är väl maximalt förhållande mellan sten/epoxy i blandningen? Får ned priset, upp vikten och vette sjutton med dämpningen.
Jag har funderat på materialvalet i hemmafräsbyggena och eftersom det är bra med vikt för att jämna ut reaktionskrafterna är det lite konstigt att folk bygger bord med aluminiumprofiler som är lätta och har dålig styvhet jämfört med stål.
En stålram av profiler från skroten med epoxygranitskiva uppepå, planad med epoxyflytspackling
eller vad tror ni?
Snart måste jag också bygga lite!
Det man borde satsa mest på är väl maximalt förhållande mellan sten/epoxy i blandningen? Får ned priset, upp vikten och vette sjutton med dämpningen.
Jag har funderat på materialvalet i hemmafräsbyggena och eftersom det är bra med vikt för att jämna ut reaktionskrafterna är det lite konstigt att folk bygger bord med aluminiumprofiler som är lätta och har dålig styvhet jämfört med stål.
En stålram av profiler från skroten med epoxygranitskiva uppepå, planad med epoxyflytspackling

Snart måste jag också bygga lite!
Re: Krille356 bygger CNC
Håller med om att betongen troligen kommer att vara tillräckligt stark, mina slagtest är dels för att jag vill få en känsla för hur starkt materialet är samt att jag helt enkelt vill spräcka proven för att se hur bra packningsgraden blir.
Man vill även ha ett styvt material som inte böjer sig under belastning, om man tar mer epoxy och mindre sten blir det ett segare material som är betydligt svårare att slå sönder. Tar man för lite epoxy blir blandningen för torr och mycket svårare att vibrera samman, blandningen blir då inte ordenligt limmad och spricker för lätt.
Priset på epoxy är inte så dyrt som man kan tro, priset sjunker rätt fort när man köper det i dunk utan det handlar mer om att få det så bra som möjligt.
Vikten eller densiteten beror ganska mycket av vilken sten sort man väljer och givetvis hur bra man lyckas matcha aggregaten. Dämpningen kommer av att en stor sten försöker knuffa på flera mindre som i sin tur knuffar på större vilket gör att materialet inte eller i alla fall har väldigt svårt att hamna i självsvängning då det inte finns någon vibrationsfrekvens som passar alla stenar i materialet.
Ditt argument med bordet köper jag helt och hållet förutom att ett tungt bord som är rörligt kommer att kräva väldigt mycket moment att accelerera även om det har väldigt fin lagring. Man bör nog göra sina moment beräkningar noggrant om man tänker bygga ett väldigt tungt rörligt bord annars är risken stor att motorerna tappar steg så fort man försöker accelerera lite snabbare.
Jag har också varit inne på att bygga en stålram till själva basen på fräsen, mycket blir lättare i och med att man mer kan bygga efterhand och sen fylla ramen med E/G även styrkan blir troligen bättre om man bygger på detta sättet. Nackdelen är att man blir mycket mer begränsad i utformningen av basen än om man gjuter den i ett E/G block, även vibrationsdämpningen blir sämre då man troligen kopplar samman alla delar med stål vilket gör att E/G inte kan dämpa vibrationerna lika effektivt som om det är fristående ståldaler ingjutna i E/G.
Sen får var och en väga fördelar mot nackdelarna, jag personligen brukar ha en tendens till att försöka göra saker lite för bra och i bland överarbeta många grejer lite väll mycket
Men jag ser detta med att bygga CNC som ren avkoppling, vissa spelar golf jag bygger CNC och då får det ta den tid det tar
Det hade varit skoj med fler E/G byggen här på forumet, på cnczone snackas det mycket men byggs väldigt lite.....
Man vill även ha ett styvt material som inte böjer sig under belastning, om man tar mer epoxy och mindre sten blir det ett segare material som är betydligt svårare att slå sönder. Tar man för lite epoxy blir blandningen för torr och mycket svårare att vibrera samman, blandningen blir då inte ordenligt limmad och spricker för lätt.
Priset på epoxy är inte så dyrt som man kan tro, priset sjunker rätt fort när man köper det i dunk utan det handlar mer om att få det så bra som möjligt.
Vikten eller densiteten beror ganska mycket av vilken sten sort man väljer och givetvis hur bra man lyckas matcha aggregaten. Dämpningen kommer av att en stor sten försöker knuffa på flera mindre som i sin tur knuffar på större vilket gör att materialet inte eller i alla fall har väldigt svårt att hamna i självsvängning då det inte finns någon vibrationsfrekvens som passar alla stenar i materialet.
Ditt argument med bordet köper jag helt och hållet förutom att ett tungt bord som är rörligt kommer att kräva väldigt mycket moment att accelerera även om det har väldigt fin lagring. Man bör nog göra sina moment beräkningar noggrant om man tänker bygga ett väldigt tungt rörligt bord annars är risken stor att motorerna tappar steg så fort man försöker accelerera lite snabbare.
Jag har också varit inne på att bygga en stålram till själva basen på fräsen, mycket blir lättare i och med att man mer kan bygga efterhand och sen fylla ramen med E/G även styrkan blir troligen bättre om man bygger på detta sättet. Nackdelen är att man blir mycket mer begränsad i utformningen av basen än om man gjuter den i ett E/G block, även vibrationsdämpningen blir sämre då man troligen kopplar samman alla delar med stål vilket gör att E/G inte kan dämpa vibrationerna lika effektivt som om det är fristående ståldaler ingjutna i E/G.
Sen får var och en väga fördelar mot nackdelarna, jag personligen brukar ha en tendens till att försöka göra saker lite för bra och i bland överarbeta många grejer lite väll mycket

Men jag ser detta med att bygga CNC som ren avkoppling, vissa spelar golf jag bygger CNC och då får det ta den tid det tar

Det hade varit skoj med fler E/G byggen här på forumet, på cnczone snackas det mycket men byggs väldigt lite.....
Re: Krille356 bygger CNC
Har köpt ett såll på Hornbach, vet inte vad man behöver ett sådant till när man bygger men det är i alla fall perfekt att tvätta sten i när man gjuter med E/G
Fyller sållet med lite lagom sten, sen tvättar jag stenen med vattenslangen, torka stenen går väldigt bra med varmluftspistolen. När man blåst varmluft ett litet tag på stenen samtidigt som man rör om blir stenen varm och torkar upp väldigt fort. Har testat att låta det lufttorka under flera dagar men då hittar man alltid lite fuktig sten när man rör runt.
När all sten är torr och fin kan man blåsa bort mindre partiklar typ ett och annat löv och liknande med tryckluften.
Monterat alla delar som ska gjutas in, formen är vaxad tre gånger. Testar med vattenpass innan jag börjar gjuta så att formen är hyfsat i lod.
Själva gjutningen glömde jag att ta bilder på, men jag tog en liten film
http://www.youtube.com/view_play_list?p ... 476BFCCBF7
Jag blandade och göt i ganska små satser, ca 5 blandningar till denna lilla formen. Fördelen med att göra satser på ungefär 1000 gram färdig gjutmassa är att det blir mycket lättare att blanda allt ordentligt, det är ju inte bråttom i och med att ML epoxyn har så lång potlife.
Jag är inte så orolig för att få olika skikt i gjutningen då jag väger allt material i stort sätt på grammet.
Allt gjuts som i filmen förutom det sista lagret där jag använde ett recept utan det största aggregat, detta är för att kunna få en jämn botten på gjutningen. När jag hällt i och vibrerat sista lagret fanns det ca 1-2 mm överflöd av epoxy på ytan som jag strödde ett tunt lager sand på och vibrerade i omgångar för att suga upp det överflödiga epoxy. Gör man på detta sättet får man en jämn botten men man har inte armeringen av större sten i de sista 5mm av gjutningen, dock tror jag inte att det har någon betydelse för hållbarheten då gjutningen ändå är så pass tjock.
Nu är det bara att vänta en vecka tills det är tid att avforma, hoppas att det går att få loss MDF från gjutningen
För att påskynda härdningen så har jag höjt temperaturen i mitt garage från ca 10 grader till 20 grader.
Byggde även ett litet papphus till gjutningen, satte sen fläkten som håller varmt i verkstaden ca en meter från öppningen och blåser in i lådan. Det blev ca 25 grader kring gjutningen. Tänkte att den skulle få härda så ca ett dygn och sen ändrar jag lådan så jag kanske kan få 50 grader eller så kring gjutningen.

Fyller sållet med lite lagom sten, sen tvättar jag stenen med vattenslangen, torka stenen går väldigt bra med varmluftspistolen. När man blåst varmluft ett litet tag på stenen samtidigt som man rör om blir stenen varm och torkar upp väldigt fort. Har testat att låta det lufttorka under flera dagar men då hittar man alltid lite fuktig sten när man rör runt.
När all sten är torr och fin kan man blåsa bort mindre partiklar typ ett och annat löv och liknande med tryckluften.
Monterat alla delar som ska gjutas in, formen är vaxad tre gånger. Testar med vattenpass innan jag börjar gjuta så att formen är hyfsat i lod.
Själva gjutningen glömde jag att ta bilder på, men jag tog en liten film

http://www.youtube.com/view_play_list?p ... 476BFCCBF7
Jag blandade och göt i ganska små satser, ca 5 blandningar till denna lilla formen. Fördelen med att göra satser på ungefär 1000 gram färdig gjutmassa är att det blir mycket lättare att blanda allt ordentligt, det är ju inte bråttom i och med att ML epoxyn har så lång potlife.
Jag är inte så orolig för att få olika skikt i gjutningen då jag väger allt material i stort sätt på grammet.
Allt gjuts som i filmen förutom det sista lagret där jag använde ett recept utan det största aggregat, detta är för att kunna få en jämn botten på gjutningen. När jag hällt i och vibrerat sista lagret fanns det ca 1-2 mm överflöd av epoxy på ytan som jag strödde ett tunt lager sand på och vibrerade i omgångar för att suga upp det överflödiga epoxy. Gör man på detta sättet får man en jämn botten men man har inte armeringen av större sten i de sista 5mm av gjutningen, dock tror jag inte att det har någon betydelse för hållbarheten då gjutningen ändå är så pass tjock.
Nu är det bara att vänta en vecka tills det är tid att avforma, hoppas att det går att få loss MDF från gjutningen

För att påskynda härdningen så har jag höjt temperaturen i mitt garage från ca 10 grader till 20 grader.
Byggde även ett litet papphus till gjutningen, satte sen fläkten som håller varmt i verkstaden ca en meter från öppningen och blåser in i lådan. Det blev ca 25 grader kring gjutningen. Tänkte att den skulle få härda så ca ett dygn och sen ändrar jag lådan så jag kanske kan få 50 grader eller så kring gjutningen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31440
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Krille356 bygger CNC
Funderade lite kring vibratorn. Slår inte kulan i de två lufthålen varje varv?
Re: Krille356 bygger CNC
Jo det gör den, om man tittar på kulbanan så har kulan skadat metallen lite vid hålen. Dock ingen större skada då hålen inte är så stora.
Frågan är hur man ska undvika det, luften måste ju in och sätta fart på kulan. Eventuellt skulle man kanske kunna förskjuta hålet så att det inte sitter mitt på kulbanan?
Fast kulan borde få lite mindre fart då den är just efter hålet då den inte får luftstrålen på sig på mitten.
Finns utrymme för förbättring i vibrator konstruktionen, men den fungerade mycket bättre än Jula vibratorn till E/G
(antagligen stämmer frekvensen bättre)
Någon som vet hur lufthålen är gjorda på en kommersiell?
Frågan är hur man ska undvika det, luften måste ju in och sätta fart på kulan. Eventuellt skulle man kanske kunna förskjuta hålet så att det inte sitter mitt på kulbanan?
Fast kulan borde få lite mindre fart då den är just efter hålet då den inte får luftstrålen på sig på mitten.
Finns utrymme för förbättring i vibrator konstruktionen, men den fungerade mycket bättre än Jula vibratorn till E/G

Någon som vet hur lufthålen är gjorda på en kommersiell?
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31440
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Krille356 bygger CNC
Kanske nåt liknande som på ångturbiner, där inloppen sitter i vinkel på sidan.
Eller två hål på varsin sida om kulans bana, riktade lite svagt inåt, så kopplar man ihop dem med en T-koppling på utsidan. Samma med utloppen, fast då med två ljuddämpare istället.
Eller två hål på varsin sida om kulans bana, riktade lite svagt inåt, så kopplar man ihop dem med en T-koppling på utsidan. Samma med utloppen, fast då med två ljuddämpare istället.
Re: Krille356 bygger CNC
Surfade runt lite på några kommersiella vibratorer, de bilder jag kunde hitta såg det ut som att hålet satt på mitten på kulbanan.
Egentligen är det ett rätt litet problem, ska kolla hur min vibrator har klarat sig efter denna provgjutningen när den torkat. Men av skadan kring hålet av mina provvibreringar så kommer man kunna vibrera i dagar eller veckor med en sådan här hemgjord vibrator innan skadan blir för stor om den ens blir det. När jag gjutit klart min "riktiga" CNC fräs så kommer jag troligen inte att använda vibratorerna något mer så jag nöjer mig nog med denna lösningen för tillfället i alla fall.
Egentligen är det ett rätt litet problem, ska kolla hur min vibrator har klarat sig efter denna provgjutningen när den torkat. Men av skadan kring hålet av mina provvibreringar så kommer man kunna vibrera i dagar eller veckor med en sådan här hemgjord vibrator innan skadan blir för stor om den ens blir det. När jag gjutit klart min "riktiga" CNC fräs så kommer jag troligen inte att använda vibratorerna något mer så jag nöjer mig nog med denna lösningen för tillfället i alla fall.
Re: Krille356 bygger CNC
Bara för idéspånandetsskull, Ett slitsat spår radiellt nån millimeter djupt kanske hade löst problemet? Har man inte slitsverktyg så kan man göra vibratorn i två delar och bearbeta insidan på vardera del för sig.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31440
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Krille356 bygger CNC
Det tänkte jag också på, så kulan liksom bara glider över hålet som på räls... 

Re: Krille356 bygger CNC
Hade tänkt vänta mer än 48h innan jag tog bort formen men det kändes som att det hade härdat bra med hjälp av fläkten
Vad ska man säga, lika bra att erkänna att jag inte orkade vänta längre innan jag tog bort formen
Så här såg det ut innan jag började avforma.
Först bort med vibrator och skruva på ena gavelen
Blev förvånad över hur lätt första gaveln lossnade, några knackningar med hammaren och lite övertalning i kanten med en skruvmejsel så lossnade den nästa direkt. Ytan är inte perfekt men väldigt bra. Tror att den blir lite matt i och med att jag inte polerade sista lagret med vax utan försökte speja på ett jämt tunt lager. Bestämde mig för att det var bättre med lite sämre finish och att den inte fastnar, det ska trots allt bli en fräs och inte en diskbänk.
Resten av sidorna lossnade lika lätt, lustigt nog hade inte epoxyn fäst i formen alls utan det var latexen som limmat samman lådan. Eventuellt borde man ha något annat i skarven som inte limmar, frågan är vad?
Första bilden på mina ingjutna distanser
Nu till problemet, nu ska bottenplattan loss.
Bottenplattan var en pärs att få loss, jag hade tätat kring metallen för dåligt så det hade läkt ner epoxy och som limmat metallen till den del av formen som inte var vaxad. En viktig lärdom här är att man kan borra några hål rakt i genom MDF skivan under metallklumpen som man sen fyller med latex innan man gjuter. Tanken är då att man lätt kan ta bort latexen när man formar av så att man kan knacka på den ingjutna metallen med ett dorn eller liknande.
Men till sist gav den med sig
Här ser man var epoxyn läckte in och limmade metallen
Lite bilder på kanten som ska hindra eventuell kylvätska att rinna av fräsen sen när jag gjuter den riktiga.
Den skrotade formen, inte lönt att försöka återanvända den. Botten är helt förstörd, sidorna skulle gå att återanvända men jag tror man får sämre finish på den färdiga gjutningen.
Vet inte varför det blivit blanka områden på MDF bitarna, man kan inte känna någon skillnad på ytorna som är blanka och de som inte är det.
Totalt sätt måste jag säga att jag är väldigt nöjd med provgjutningen, vist läckte det in lite epoxy som limmade metallklumpen men det kunde gått mycket sämre.
Jag var orolig att det skulle sitta som berget i MDF skivan så man blev rätt glad när första sidan lossnade
Nu står klumpen ovanpå min panna i pannrummet där det är ca 30 grader, den får stå där till helgen då jag tänkte testa att planfräsa metallklumpen. Sen blir det till att ta fram hammaren om fräsningen går bra
Tyckte att det var lite synd att jag inte göt in två metallbitar på ett bra ställe när jag avformade, hade kunnat bli en söt lite kretskortsfräs. Kanske tur att jag inte gjorde så, då hade jag inte villat ha sönder den sen.....
Har förresten uppdaterat youtube med en lite film på avformningen.
http://www.youtube.com/view_play_list?p ... 476BFCCBF7


Så här såg det ut innan jag började avforma.
Först bort med vibrator och skruva på ena gavelen

Blev förvånad över hur lätt första gaveln lossnade, några knackningar med hammaren och lite övertalning i kanten med en skruvmejsel så lossnade den nästa direkt. Ytan är inte perfekt men väldigt bra. Tror att den blir lite matt i och med att jag inte polerade sista lagret med vax utan försökte speja på ett jämt tunt lager. Bestämde mig för att det var bättre med lite sämre finish och att den inte fastnar, det ska trots allt bli en fräs och inte en diskbänk.
Resten av sidorna lossnade lika lätt, lustigt nog hade inte epoxyn fäst i formen alls utan det var latexen som limmat samman lådan. Eventuellt borde man ha något annat i skarven som inte limmar, frågan är vad?
Första bilden på mina ingjutna distanser

Nu till problemet, nu ska bottenplattan loss.
Bottenplattan var en pärs att få loss, jag hade tätat kring metallen för dåligt så det hade läkt ner epoxy och som limmat metallen till den del av formen som inte var vaxad. En viktig lärdom här är att man kan borra några hål rakt i genom MDF skivan under metallklumpen som man sen fyller med latex innan man gjuter. Tanken är då att man lätt kan ta bort latexen när man formar av så att man kan knacka på den ingjutna metallen med ett dorn eller liknande.
Men till sist gav den med sig

Här ser man var epoxyn läckte in och limmade metallen

Lite bilder på kanten som ska hindra eventuell kylvätska att rinna av fräsen sen när jag gjuter den riktiga.
Den skrotade formen, inte lönt att försöka återanvända den. Botten är helt förstörd, sidorna skulle gå att återanvända men jag tror man får sämre finish på den färdiga gjutningen.
Vet inte varför det blivit blanka områden på MDF bitarna, man kan inte känna någon skillnad på ytorna som är blanka och de som inte är det.
Totalt sätt måste jag säga att jag är väldigt nöjd med provgjutningen, vist läckte det in lite epoxy som limmade metallklumpen men det kunde gått mycket sämre.
Jag var orolig att det skulle sitta som berget i MDF skivan så man blev rätt glad när första sidan lossnade

Nu står klumpen ovanpå min panna i pannrummet där det är ca 30 grader, den får stå där till helgen då jag tänkte testa att planfräsa metallklumpen. Sen blir det till att ta fram hammaren om fräsningen går bra

Tyckte att det var lite synd att jag inte göt in två metallbitar på ett bra ställe när jag avformade, hade kunnat bli en söt lite kretskortsfräs. Kanske tur att jag inte gjorde så, då hade jag inte villat ha sönder den sen.....
Har förresten uppdaterat youtube med en lite film på avformningen.
http://www.youtube.com/view_play_list?p ... 476BFCCBF7
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Krille356 bygger CNC
Mycket intressant
.
Nu blir man verkligen sugen på att testa något liknande.
Det ger verkligen en större frihet vid konstruktionen, jämfört med aluminiumprofiler eller stålrör.
Dessutom blir nog resultatet en betydligt stabilare fräs.
Jag skulle nog lackera MDF-skivorna. Då blir ytan bättre och släppmedlet lägger sig på ytan utan att
sugas in i skivorna.
För att täta skarvarna kanske man kunde använda modellera?
Men jag vet inte hur den klarar expoxyn.

Nu blir man verkligen sugen på att testa något liknande.
Det ger verkligen en större frihet vid konstruktionen, jämfört med aluminiumprofiler eller stålrör.
Dessutom blir nog resultatet en betydligt stabilare fräs.
Jag skulle nog lackera MDF-skivorna. Då blir ytan bättre och släppmedlet lägger sig på ytan utan att
sugas in i skivorna.
För att täta skarvarna kanske man kunde använda modellera?
Men jag vet inte hur den klarar expoxyn.
Re: Krille356 bygger CNC
Apropå modellera och epoxy så använde jag det när jag byggde min front till bettan.
Funkade riktigt bra, men aj så ont i tummen jag fick.


Mvh Love
Funkade riktigt bra, men aj så ont i tummen jag fick.
Mvh Love