Hej, jag håller på och bygger en motorstyrning baserad på Intersil HIP4081 men jag har problem. Har någon av er erfarenhet av denna krets. Den verkar vara ganska "enkel" enligt databladet men jag får inte konstruktionen att fungera.
Jag använder mig av följande N-kanals mosfets: STP 36NF06 (Elfa: 71-009-08) Matningsspänningen för kretsen är 12VDC och Mosfet bryggan matas med 24VDC.
För charge pump konstruktionen använder jag vanliga polypropylen kondensatorer på 220 nF (bör jag använda en elektrolyt?) tillsammans med 1n4001 dioder.
Jag har verifierat kopplingen flera gånger men så fort jag slår på spänningen slår överströmsskyddet till (begränsat till 1A på både 12V och 24V linan) trots att jag ännu inte har anslutit min motor.
någon som har tips på vad som kan vara fel? Har försökt få detta att fungera flera timmar nu utan framgång. Har tidigare oftast gjort egna bryggor med n+p kanals mosfets eller använt L6203. Dock kräver denna motor upp till 10A så jag behöver något kraftigare med lite inbyggt skydd.
Skall det fungera att köra både motor och drivkrets på 12V? Jag trodde att detta var lite av finessen med denna krets då man slapp bygga charge pump själv och den automatiskt fixade korrekta gate spänningar eller har jag missat något?
Några klassiska nybörjarmisstag som jag kan ha gjort? jag vet att det inte är något som är felkopplat då det ibland tar några sekunder innan strömmen rusar (inte någon kortslutning) Kopplingen jag har använt är den som finns i databladet under "typical application" kretsen är tänkt att styras från en avr men för tillfället har jag endast kopplat ingångarna till 5V/0V för att testa.
Några tips? förstår att det är näst intill omöjligt att säga vad som kan vara fel utan att jag visar någon form av kopplingsschema men jag hoppas ändå på att någon kan ge mig lite hjälp!
problem med Intersil HIP4081 drivkrets
Re: problem med Intersil HIP4081 drivkrets
Två snabba tankar:
1. 1n4001 är en likriktardiod som är gjord för 50/60 Hz. Den kommer inte hänga mer på högre switchfrekvenser. 1n4148 fungerar...
2. Är du 100% säker på att IC:n och alla mosfetar är hela? HIP4081 är relativt känslig mot felkopplingar brända mosfets. Den går sönder direkt.
1. 1n4001 är en likriktardiod som är gjord för 50/60 Hz. Den kommer inte hänga mer på högre switchfrekvenser. 1n4148 fungerar...
2. Är du 100% säker på att IC:n och alla mosfetar är hela? HIP4081 är relativt känslig mot felkopplingar brända mosfets. Den går sönder direkt.
Re: problem med Intersil HIP4081 drivkrets
Hej,
jag har nu bytt ut dioderna mot 1n4148 men samma fel kvarstår.
Jag har precis tagit bort samtliga mosfets och testat dem individuellt och de fungerar bra. Jag är dock osäker på hur jag skall testa 4081:an. Har du några tips på någon enkel felsökning av utgångarna? Vilka spänningar skall jag förväntar mig på AHO BHO ALO BLO när de är höga respektive låga vid 12V matning?
jag har nu bytt ut dioderna mot 1n4148 men samma fel kvarstår.
Jag har precis tagit bort samtliga mosfets och testat dem individuellt och de fungerar bra. Jag är dock osäker på hur jag skall testa 4081:an. Har du några tips på någon enkel felsökning av utgångarna? Vilka spänningar skall jag förväntar mig på AHO BHO ALO BLO när de är höga respektive låga vid 12V matning?