Svarvning av gänga
Svarvning av gänga
Jag har en typ av operation som återkommer enstaka gånger.
Ett tryckoljespår ska gängas invändigt i ett koniskt hål.
Själva gängprofilen är måsvingeformad, för att det ska bli gradfritt och fint.
Problemet för mig är ingången på gängan, som måste starta en bit in i hålet.
Ni som har erfarenhet av lite modernare styrsystem, hur löser man det här?
Ett tryckoljespår ska gängas invändigt i ett koniskt hål.
Själva gängprofilen är måsvingeformad, för att det ska bli gradfritt och fint.
Problemet för mig är ingången på gängan, som måste starta en bit in i hålet.
Ni som har erfarenhet av lite modernare styrsystem, hur löser man det här?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- blackadder
- Inlägg: 325
- Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
- Ort: Dingle
Re: Svarvning av gänga
Jag kanske tänker fel, men om man svarvar gängan ifrån den stora änden så är det väl "bara" att sätta startpunkten för gängan så långt in som manvill ha den?
- Krille Krokodil
- Inlägg: 4062
- Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
- Ort: Helsingborg
Re: Svarvning av gänga
Det är väl bristen på accelerationssträcka för att få synkad rörelse som plågar Säter.
Vad är anledningen till att det skall se ut så? Ohejdad konstruktörsglädje?
Går det inte att ha konan fasad lite i början?
Vad är anledningen till att det skall se ut så? Ohejdad konstruktörsglädje?
Går det inte att ha konan fasad lite i början?
Re: Svarvning av gänga
Problemet för mig är att gängsvarvning (G33), inväntar nollpuls från encodern för start av rörelse.
Därför fungerar det inte med flera G33'or efter varan. En sådan här gänga måste innehålla flera block per "stick".
Därför fungerar det inte med flera G33'or efter varan. En sådan här gänga måste innehålla flera block per "stick".
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Re: Svarvning av gänga
-ja, zeus har ju helt rätt!
Men jag jag måste ställa frågan ändå. Är problemet att gänga är konisk eller på att den börjar en bit in.
I min Emco svarv kan jag ställa alla vinklar för konisk gänga + start-slut. Det ligger som en cykel.
Hur har du löst det innan?
Har det med läckage att den skall starta en bit in.
Vad händer om du skriver
ex: G01 Z-10 X2 kör en svag lutning mot din tilltänkta startpunkt och där övergår till gänga. Om din maskin läser x antal
rader innan den är framme borde ju G33 vara inläst som jag tänker.
Här visas isokoden för konisk gänga
http://www.cncforum.se/forum/viewtopic. ... hilit=sker
men den kanske inte hjälper dej för jag kommerinte ihåg om G33 har [I,J,K9]
Men jag jag måste ställa frågan ändå. Är problemet att gänga är konisk eller på att den börjar en bit in.
I min Emco svarv kan jag ställa alla vinklar för konisk gänga + start-slut. Det ligger som en cykel.
Hur har du löst det innan?
Har det med läckage att den skall starta en bit in.
Vad händer om du skriver
ex: G01 Z-10 X2 kör en svag lutning mot din tilltänkta startpunkt och där övergår till gänga. Om din maskin läser x antal
rader innan den är framme borde ju G33 vara inläst som jag tänker.
Här visas isokoden för konisk gänga
http://www.cncforum.se/forum/viewtopic. ... hilit=sker
men den kanske inte hjälper dej för jag kommerinte ihåg om G33 har [I,J,K9]
Re: Svarvning av gänga
I Okuman vi har på jobbet kan man programmera gängor längs profil om jag inte missminner mig. Gängan kan alltså bestå av flera rätlinjiga rörelser.
Hm, är det någon mer än jag som knappt fattar vad jag menar?
Hm, är det någon mer än jag som knappt fattar vad jag menar?

Re: Svarvning av gänga
DW:
Gänga koniskt är inga problem.
Ej heller den speciella profilen på gängan. Den får man helt enkelt stega sig fram i, med ett vanligt svarvstål.
Problemet är att man inte kan starta gängningen utanför detaljen.
Det är ett tryckoljespår för demontering. Därför måste det vara "tätt" i ändarna. Oljan injeceras på mitten via en kanal.
#G01 Z-10 X2 kör en svag lutning mot din tilltänkta startpunkt och där övergår till gänga.#
Jag kör precis tvärtom.
Jag startar med G33 utanför detaljen, fortsätter sedan med G1'or med rätt matning.
Det är inte nog med det. Mitt system klarar, vid G1, max 10mm/varv i matning, så jag måste gå över på G94 och köra matning i mm/min.
Gängcyklerna du länkar till saknas på mitt system.
Jag tror inte de är användbara ändå, de har väl bara stöd för rak flankinmatning.
Jag måste ju stega måsvingeprofilen.(som dessutom lutar med konvinkeln)
Noxin:
#Hm, är det någon mer än jag som knappt fattar vad jag menar?#
Jag fattat exakt vad du menar.
Det är en sådan funktion man skulle ha haft.
Hur fungerar det på svarvar med riktig C-axel?
Kan man synka spindelns vinkel exakt i förhållande till X/Z axlarna vid full speed?
Gänga koniskt är inga problem.
Ej heller den speciella profilen på gängan. Den får man helt enkelt stega sig fram i, med ett vanligt svarvstål.
Problemet är att man inte kan starta gängningen utanför detaljen.
Det är ett tryckoljespår för demontering. Därför måste det vara "tätt" i ändarna. Oljan injeceras på mitten via en kanal.
#G01 Z-10 X2 kör en svag lutning mot din tilltänkta startpunkt och där övergår till gänga.#
Jag kör precis tvärtom.
Jag startar med G33 utanför detaljen, fortsätter sedan med G1'or med rätt matning.
Det är inte nog med det. Mitt system klarar, vid G1, max 10mm/varv i matning, så jag måste gå över på G94 och köra matning i mm/min.
Gängcyklerna du länkar till saknas på mitt system.
Jag tror inte de är användbara ändå, de har väl bara stöd för rak flankinmatning.
Jag måste ju stega måsvingeprofilen.(som dessutom lutar med konvinkeln)
Noxin:
#Hm, är det någon mer än jag som knappt fattar vad jag menar?#
Jag fattat exakt vad du menar.

Hur fungerar det på svarvar med riktig C-axel?
Kan man synka spindelns vinkel exakt i förhållande till X/Z axlarna vid full speed?
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Re: Svarvning av gänga
Hade denna cykle hjälp dej då?
Jag har ingen stor erfarenhet av att köra koniska gängor men dessa är gjorda i min Emco.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Svarvning av gänga
Sådana gängor har vi kört på jobbet, vi programerar som vanlig gänga på konan, dock får man ett helvarv gänga i början av gängan men det spelar ingen roll för oljetryckets skull.
Re: Svarvning av gänga
Sastrom:
Det är ju sant, att ett "frivarv" påverkar inte funktionen.
DW.
Den där gängcykeln är ju exakt vad som behövs.
För att åstadkomma själva profilen, får man väl köra en cykel per "stick"?
Undrar vilka andra styrsystem som har liknande gängcykel?
Det är ju sant, att ett "frivarv" påverkar inte funktionen.
DW.
Den där gängcykeln är ju exakt vad som behövs.

För att åstadkomma själva profilen, får man väl köra en cykel per "stick"?
Undrar vilka andra styrsystem som har liknande gängcykel?